W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Starostwo Powiatowe w Cieszynie

ul. Bobrecka 29
ul. Szeroka 13
ul. Graniczna 79
43-400 Cieszyn

 

tel. centrala Starostwa - 33 47 77 144
tel. sekretariat Starosty - 33 47 77 156

Serwis internetowy: www.powiat.cieszyn.pl
e-mail: sekretariat@powiat.cieszyn.pl
EPUAP: /pzcieszyn/skrytka

 

NIP Starostwa (dla pracowników): 548-21-37-408
NIP Powiatu: 548-26-04-548
REGON: 072186224

Protokół nr IX/11 z IX sesji Rady Powiatu Cieszyńskiego IV kadencji w dniu 31 maja 2011 r.

P R O T O K Ó Ł  nr IX/11

z IX sesji Rady Powiatu Cieszyńskiego IV kadencji

w dniu  31 maja 2011 r.

Miejsce obrad: sala sesyjna Starostwa Powiatowego w Cieszynie     

Obrady prowadzili:
Przewodniczący  Rady: Stanisław Kubicius

Wiceprzewodniczący Rady: Wojciech Brachaczek

Wiceprzewodniczący Rady: Janusz Król

 

ROZPOCZĘCIE OBRAD

O godzinie 13.00 Przewodniczący Rady Stanisław Kubicius otworzył obrady IX sesji Rady Powiatu Cieszyńskiego, przywitał radnych oraz przybyłych gości. Następnie stwierdził prawomocność obrad. W sesji uczestniczyło 26 radnych.


PORZĄDEK OBRAD:

Radny W. Dzierżawski zgłosił wniosek o przesunięcie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały nr V/27/11 dotyczącej określenia kierunków działań przy restrukturyzacji sieci szkół i placówek oświatowych prowadzonych przez powiat cieszyński z pkt 18 do pkt 9. Radny stwierdził, że byłoby to uzasadnione tematyką pkt 8 dotyczącego planowanej organizacji placówek oświatowych w roku szkolnym 2011 - 2012.

Wniosek odrzucono przy 8 głosach za, 17 przeciw i 1 wstrzymującym się.

Wiceprzewodniczący Rady J.Król zgłosił wniosek o zdjęcie z porządku obrad pkt 9 dotyczącego przekształcenia ZZOZ w Cieszynie. Radny stwierdził, że zgodnie z uzyskaną  przez niego informacją likwidacja poradni wymaga opinii gmin, a tych nie uzyskano.Przewodniczący Rady odpowiedział, że przekształcenie dotyczy utworzenia Oddziału Kardiologicznego i Bloku Operacyjnego II.

Radny Król oświadczył, że wycofuje swój wniosek.

Przyjęto następujący porządek obrad:

1.      Otwarcie obrad IX sesji Rady Powiatu Cieszyńskiego, przywitanie radnych i gości,  stwierdzenie prawomocności obrad.

2.      Przedstawienie porządku obrad.

3.      Przyjęcie protokołu z VIII sesji Rady Powiatu.     

4.      Wystąpienia gości.

5.      Informacja Przewodniczącego Rady o działalności między sesjami.

6.      Sprawozdanie Zarządu Powiatu z wykonania uchwał Rady i działalności między sesjami.

7.      Informacja o pracach komisji Rady.

8.      Informacja na temat planowanej organizacji szkół i placówek oświatowych w roku szkolnym 2011 - 2012.

9.      Podjęcie uchwały w sprawie przekształcenia Zespołu Zakładów Opieki Zdrowotnej 
w Cieszynie.

10.  Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia Statutu Powiatu Cieszyńskiego.

11.  Podjęcie uchwały w sprawie ustanowienia herbu, flagi stolikowej, baneru i pieczęci powiatu cieszyńskiego.

12.  Podjęcie uchwały w sprawie założenia placówki oświatowo-wychowawczej o nazwie Ośrodek Rewalidacyjno-Wychowawczy w Cieszynie z siedzibą przy ulicy Wojska Polskiego 3 i utworzenia Zespołu Placówek Szkolno - Wychowawczo - Rewalidacyjnych  w Cieszynie, przy ul. Wojska Polskiego 3.

13.  Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr XLVI/414/10 z dnia 25 października 2010r. w sprawie określenia jednostek budżetowych, które utworzą rachunek dochodów, źródeł tych dochodów oraz ich przeznaczenia.

14.  Podjęcie uchwały w sprawie powierzenia Gminie Hażlach realizacji zadania budowy chodników przy drogach powiatowych.

15.  Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Cieszyńskiego.

16.  Podjęcie uchwały w sprawie zaciągnięcia pożyczki w WFOŚiGW w Katowicach na wydatki nieznajdujące pokrycia w dochodach budżetu roku 2011 w związku z finansowaniem inwestycji pn. „Zastosowanie kolektorów słonecznych dla przygotowania ciepłej wody użytkowej dla budynków WTZ w Drogomyślu".

17.  Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie Powiatu.

18.  Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały nr V/27/11 Rady Powiatu Cieszyńskiego dotyczącej określenia kierunków działań przy restrukturyzacji sieci szkół i placówek oświatowych, prowadzonych przez Powiat Cieszyński.

19.  Odpowiedzi na interpelacje.

20.  Interpelacje.

21.  Zapytania.

22.  Wnioski.

23.  Oświadczenia.

24.  Informacje i komunikaty.

25.  Zamknięcie obrad IX sesji Rady Powiatu Cieszyńskiego.


Ad.3.

Przewodniczący Rady oświadczył, że przed sesją otrzymał wniosek radnego J. Króla dotyczący uzupełnienia protokołu z VIII sesji.Radny Król poprosił o wpisanie do protokołu poprawek dotyczących wypowiedzi Pani Dyrektor ZZOZ. Wyjaśnił, że odsłuchał  zapis sesji i stwierdził, że brak w protokole pewnych istotnych wypowiedzi dotyczących m. in. opinii na temat opieki świątecznej i nocnej, szpitala w Tychach, wysokości kontraktu z NFZ, kontraktów na urologię i nefrologię oraz ilości porodów. Radny dodał, że w tej chwili nie zgłasza konkretnego brzmienia zapisów.Starosta stwierdził, że przy wystąpieniach ustnych operuje się skrótami myślowymi.  Następnie ustosunkował się do spraw wymienionych przez radnego J. Króla. Dodał, że nie uważa zgłoszonych poprawek za szczególne istotne.Radny A. Brudny poprosił o wyjaśnienie zasad zgłaszania poprawek do protokołu.Przewodniczący Rady przedstawił zapisy statutowe dotyczące zasad przyjmowania protokołu. Zaproponował, aby przyjęcie protokołu wraz z dokonanymi poprawkami nastąpiło na kolejnej sesji.   

Wniosek Przewodniczącego Rady przyjęto przy 21 głosach za  i 3 wstrzymujących się.

Ad.4.

W tym punkcie nie zabrano głosu.

Ad.5.  

Przewodniczący Rady poinformował, że w okresie pomiędzy sesjami brał udział w wielu uroczystościach sportowych i spotkaniach okolicznościowych na terenie powiatu.

Oświadczył, że po przeprowadzeniu analizy oświadczeń majątkowych stwierdził znaczną liczbę uchybień. Pisma w tej sprawie  zostaną indywidualnie skierowane do radnych.  

Ad.6.

W tym punkcie nie zabrano głosu.

Ad.7.

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Janusz Żydek poinformował, że Komisja odbyła dwa posiedzenia poświęcone badaniu wykonania budżetu za 2010 rok, przeprowadziła także kontrolę w powiatowym Zarządzie Dróg Publicznych.

Prowadzenie obrad przejął Wiceprzewodniczący W. Brachaczek.

Ad.8.

Członek Zarządu Cz. Haczek w uzupełnieniu materiałów przedstawionych na piśmie poinformowała, że Zarząd nie wyraził zgody na powołanie w ZSZ w Skoczowie liceum ogólnokształcącego. Radna oświadczyła także, że dyrektorzy szkół ponadgimnazjalnych przygotowali ofertę edukacyjną dla ponad 2,5 tys. uczniów, Wydział Edukacji dla 2,1 tys., gdyż  liczba absolwentów wynosi ok. 2,0 tys., a część z nich prawdopodobnie wybierze szkoły niepubliczne lub naukę w powiatach ościennych. Następnie radna omówiła  główne założenia rekrutacji  elektronicznej. Powiat preferuje szkolnictwo zawodowe, mimo wyższych kosztów kształcenia. Z uwagi na zmniejszającą się liczbę absolwentów konieczna jest weryfikacja sieci szkół. Na koniec radna stwierdziła, że ze względu na atrakcyjne propozycje edukacyjne innych powiatów, nasze szkoły muszą przyciągać uczniów nowymi ofertami kształcenia.Przewodniczący Komisji Edukacji radny A. Brudny oświadczył, że Komisja uważa, że środki na oświatę nie powinny być przekazywane na inne cele. Zauważa się znaczne zwiększenie nakładów na obiekty oświatowe. Komisja popiera kierunki działań Zarządu zmierzające do ograniczania kosztów utrzymania obiektów, w szczególności inwestycje termomodernizacyjne. Radny poinformował, że Komisja zawróciła się do Zarządu o przygotowanie listy potrzeb inwestycyjnych w oświacie. Dodał, że pozytywnym sygnałem jest zwiększenie zainteresowania kierunkami ścisłymi, a także polityka Zarządu w tym zakresie.Następnie głos zabrał przewodniczący Forum Dyrektorów Pan Tadeusz Szweda. Poruszył problematykę kształcenia zawodowego w powiecie.  Przytoczył dane dotyczące naboru w szkołach powiatowych i odniósł je do szkolnictwa zawodowego. Stwierdził, że oferta kształcenia w zawodach stricte technicznych jest zbyt mała. Część z tej oferty nie ma charakteru technicznego, a właśnie na te kierunki jest zapotrzebowanie ze strony pracodawców.Starosta oświadczył, że zgadza się w pełni ze stwierdzeniami Pana Dyrektora. Podkreślił, że rozmowy na temat wyborów szkoły prowadzi się na etapie gimnazjum. W sprawę są zaangażowani wójtowie i burmistrzowie z terenu powiatu, Powiatowy Urząd Pracy i Wydział Edukacji.Radny W. Dzierżawski oświadczył, że popiera cele założone przez Zarząd, jednak ma zastrzeżenia do sposobu ich realizacji. Radny przywołał uchwałę podjętą początkiem roku dotyczącą restrukturyzacji oświaty. Stwierdził, że w cieszyńskich liceach zwiększa się liczby oddziałów. Radny wyraził wątpliwość co do celowości takich działań w sytuacji zmniejszającej się liczby uczniów. Podkreślił, że dla wielu uczniów szkołą marzeń jest Liceum w Skoczowie, uważane za szkołę peryferyjną. Szkoła ta dla wielu uczniów jest łatwo dostępna i przyjazna. Radny stwierdził, że dojazd do szkoły znajdującej się w znacznej odległości może stanowić zasadniczą przyczynę odstąpienia od zamiaru kontynuowania edukacji. Radny dodał, że w podobnej sytuacji jest Liceum w Istebnej, obecnie marginalizowane.Członek Zarządu J. Malik potwierdził informacje przedstawione przez Panią Cz. Haczek odnośnie liczby absolwentów. Stwierdził, że temat nie dotyczy jednej szkoły, czy dwóch. Potrzebna jest głębsza analiza problemu. Zgodził się z wypowiedzią Pana Dyrektora T. Szwedy odnośnie braku zainteresowania nauką w szkołach zawodowych.Członek Zarządu Cz. Haczek zauważyła, że Liceum w Istebnej nie jest spychane na margines przez powiat, po prostu uczniowie nie wybierają tej szkoły.Starosta stwierdził, że licea profilowane, a takim jest szkoła w Istebnej, nie sprawdziły się. Nie dokonano żadnych posunięć administracyjnych w stosunku do tej szkoły, a ma  ona od początku problemy z naborem. Z pewnością będą ośrodki wiodące w kierunkach technicznych, przyrodniczych i humanistycznych, tak jest na całym świecie. Na koniec Starosta zgłosił wniosek o zakończenie dyskusji.

Wniosek przyjęto przy 19 głosach za, 2 przeciw i 5 wstrzymujących się.

Ad.9.

Głos zabrała Pani Dyr. ZZOZ A. Bednarska - Czerwińska. Poinformowała, że chciałaby przedstawić Radzie plan restrukturyzacji ZZOZ. Oświadczyła, że informacja jest rzetelna i ma służyć dalszym działaniom przekształceniowym. Dodała, że sprawą pierwszoplanową jest jakość leczenia pacjenta i temu są podporządkowane wszystkie działania. Następnie Pani Dyrektor przedstawiła prezentację multimedialną dotyczącą restrukturyzacji.

W trakcie omawiania dokumentu Przewodniczący Rady stwierdził, że omawiana tematyka odbiega od punktu, który jest obecnie omawiany.

Pani Dyrektor poinformowała, ze chciała pokazać Radzie na jaki cel mają być przekazane środki, jakie są potrzeby Szpitala, po czym kontynuowała prezentację. Na koniec Pani Dyrektor podziękowała Radzie, a przede wszystkim Staroście i Zarządowi za pomoc Szpitalowi.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Przewodniczący Komisji Zdrowia i Pomocy Społecznej poinformował, że Komisja zaopiniowała uchwałę pozytywnie.

Wiceprzewodniczący J. Król zapytał nad czym dyskutujemy: nad przedstawioną prezentacją, dotyczącą restrukturyzacji, czy nad uchwałą? Radny dodał, że wszyscy powinni otrzymać materiały będące przedmiotem prezentacji.

Starosta potwierdził, że dyskusja ma dotyczyć przedmiotu uchwały, następnie w imieniu Zarządu wniósł autopoprawkę dotyczącą wejścia w życie uchwały, która ma podlegać publikacji. Wiceprzewodniczący J. Król poprosił o wyjaśnienie potrzeby zakupu narzędzi operacyjnych za kwotę 1,9 mln zł i o związek tego zakupu z wynajmowaniem sal operacyjnych. Radny zapytał, jakie są planowane wpływy z wynajmowania sal operacyjnych.

Pani Dyrektor wyjaśniła, że planuje się otwarcie 5 sal operacyjnych w tym 4 wyposażanych ze środków unijnych. Zakupione narzędzia będą służyć wyposażeniu 4 sal, a 5. będzie skompletowana ze starego sprzętu. W przyszłości ma być wynajmowana.  

Uchwałę nr IX/49/11 przyjęto jednogłośnie.


Przewodniczący Rady ogłosił przerwę.

 

Ad.10.

Przewodniczący Rady przedstawił zaproponowane zmiany w Statucie. Poinformował, że na wniosek jednego z członków Komisji Statutowej i w jej imieniu składa autopoprawkę dotczącą nazwy Komisji Środowiska, która otrzymuje nazwę Komisja Środowiska i Rolnictwa.  Następnie otworzył dyskusję.

Radny W. Dzierżawski stwierdził, że § 59 pkt 6 Statutu jest niezgodny z prawem. Radny stwierdził, że można ewentualnie zaakceptować zapis: „może przekazać Zarządowi", ponieważ to Zarząd jest organem, a Starosta jest tylko przewodniczącym organu.

Wiceprzewodniczący W. Brachaczek poruszył sprawę wpisania do zakresu działania Komisji Dróg Publicznych i Bezpieczeństwa zadań Rzecznika Konsumentów oraz zwoływania obrad drogą elektroniczną.

Przewodniczący wyjaśnił, że ochrona praw konsumentów powinna być, jako zadanie powiatowe, przypisana którejś z komisji, zaś w zakresie tej komisji są sprawy związane z porządkiem publicznym. Co do zwoływania sesji i przekazywania materiałów stwierdzono, że większość materiałów kierowanych do radnych jest zamieszczanych w BIP. Komisja Statutowa ustaliła, które z dokumentów mają się znaleźć w BIP i te dokumenty zostały w statucie wymienione. Nie znalazła uznania Komisji propozycja przesyłania radnym materiałów drogą mailową, jednakże nie przesądza to o braku takiej możliwości. Odpowiadając radnemu Dzierżawskiemu Przewodniczący stwierdził, że zgodnie z KPA, jeżeli skarga dotyczy pracownika, można ją przekazać przełożonemu służbowemu do załatwienia, z tego powodu użyto słowa „Starosta". Rozpatrywaniem skargi zajmuje się komisja, natomiast załatwić skargę może również jego przełożony służbowy. Ostateczny głos co do sposobu rozpatrzenia skargi przysługuje Radzie.

Radny W. Dzierżawski zwrócił uwagę, że kierownik jednostki organizacyjnej powiatu jest tym, którego KPA wymienia, jako podmiot skargi rozpatrywanej przez Radę. To Starosta w imieniu Zarządu zawiera umowę z kierownikiem jednostki i propozycja wpisania Zarządu jest pewnego rodzaju kompromisem.

Przewodniczący przywołał zapis ustawy o samorządzie powiatowym, w którym zapisano, że przełożonym służbowym kierowników jednostek jest Starosta. Następnie Przewodniczący poprosił radcę prawnego o przestawienie stanowiska w tej sprawie.

Radca prawny T. Szkaradnik, powołując się na art 229 KPA, stwierdził, że art. 232§ 2 jest przepisem szczególnym pozwalającym na przekazanie skargi przełożonemu służbowemu.

Radny W Dzierżawski zgłosił wniosek o zmianę zapisu § 59 ust. 6 poprzez zamianę słowa „Starosta" na „Zarząd".

Wiceprzewodniczący W. Brachaczek zauważył, że w § 50 ust. 6 użyto sformułowania „może", a więc skarga może też być w całości załatwiana przez Radę.

Wniosek radnego W. Dzierżawskiego odrzucono przy 2 głosach za, 14 przeciw i 8 wstrzymujących się.

Uchwałę nr IX/50/11 przyjęto przy 18 głosach za, 2 przeciw i 4 wstrzymujących się.

Prowadzenie obrad przejął Wiceprzewodniczący W. Brachaczek.

Ad.11.

Przewodnicząca Komisji Kultury, Sportu i Promocji Powiatu radna B. Sabath oświadczyła, że uchwałę zaopiniowano pozytywnie.

Uchwałę nr IX/51/11 przyjęto jednogłośnie.

Ad.12.

Przewodniczący Komisji Edukacji radny A. Brudny oświadczył, że uchwałę zaopiniowano pozytywnie.

Uchwałę nr IX/52/11 przyjęto jednogłośnie.

Ad.13.

Przewodniczący Komisji Edukacji radny A. Brudny oświadczył, że uchwałę zaopiniowano pozytywnie.

Uchwałę nr IX/53/11 przyjęto jednogłośnie.

Ad.14.

Uchwałę nr IX/54/11 przyjęto jednogłośnie.

Ad.15.

Projekt uchwały przestawił Skarbnik.

Przewodnicząca Komisji Budżetu i Finansów radna D. Wasilewska oświadczyła, że komisja zaopiniowała uchwałę pozytywnie.

Radny W. Dzierżawski stwierdził, że uchwalanie WPF ma sens jedynie z Wieloletnim Programem Inwestycyjnym.

Uchwałę nr IX/55/11 przyjęto przy 25 głosach za i 1 przeciw.

Ad.16.

Przewodniczący Komisji Zdrowia i Pomocy Społecznej radny J. Nogowczyk oświadczył, że Komisja zaopiniowała uchwałę pozytywnie.

Przewodniczący Komisji Środowiska radny K. Gajdzica oświadczył, że komisja zaopiniowała uchwałę pozytywnie.

Uchwałę nr IX/56/11 przyjęto jednogłośnie.

Ad.17.

Skarbnik omówił projekt uchwały wraz z autopoprawką Zarządu.

Przewodniczący Komisji Zdrowia i Pomocy Społecznej radny J. Nogowczyk oświadczył, że Komisja zaopiniowała uchwałę pozytywnie.

Przewodnicząca Komisji Budżetu i Finansów radna D. Wasilewska oświadczyła, że Komisja zaopiniowała uchwałę pozytywnie.

Radny J. Król poprosił o wyjaśnienie, dlaczego teraz bez dyskusji podejmuje się uchwałę
w sprawie przekazania ZZOZ 5 mln zł.

Starosta stwierdził, że sprawa była omawiana na Komisji Zdrowia oraz Komisji Budżetu
i Finansów. Teraz chcemy to wprowadzić do budżetu, zaś w czerwcu będzie przestawiona uchwała w sprawie emisji obligacji. Starosta dodał, że sprawa była także omawiana przez Panią Dyrektor w trakcie prezentacji.

Radny Król stwierdził, że prezentacja była nie na temat, nie dotyczyła punktu, który był omawiany i z tego powodu Przewodniczący Rady przerwał wypowiedź Pani Dyrektor. Pani Dyrektor skróciła swoją wypowiedź, a teraz się okazuje, że była to dyskusja nad sprawą, którą obecnie mamy głosować.

Starosta poinformował, że opinia Komisji Budżetu była jednogłośnie pozytywna. Sprawa przeznaczenia 5 mln zł była szeroko omawiana na komisjach.

Radny W. Dzierżawski oświadczył, że na Komisji Budżetu Pani Dyrektor przedstawiła ok. 1,5 godzinną prezentację na temat przedstawiony ponownie na sesji, natomiast dyskusji na temat przeznaczenia tych 5 mln nie było.

Członek Zarządu M. Ślęk stwierdził, że był obecny na Komisji Budżetu i stwierdza, że jeśli ktoś chciał zadawać pytania, to miał taką możliwość. Radny nie zgodził się, że prezentacja była niepotrzebna.

Radny J. Nogowczyk stwierdził, że prezentacja przeprowadzona na Komisji Zdrowia była szersza niż na sesji i omawiano przeznaczenie dotacji dla Szpitala. Stwierdzono, że nie należy się wycofywać z dotacji, ponieważ może to oznaczać zaprzepaszczenie dotychczasowych dokonań w kierunku dokończenia modernizacji i rozbudowy.

Starosta oświadczył, że fakt, iż sprawa była przedstawiona na obu komisjach oznacza, że Zarząd chciał, aby radni byli zaznajomieni z przeznaczeniem 5 mln dotacji. Stanowi to jeden z elementów koniecznych do zakończenia restrukturyzacji ZZOZ a także modernizacji
i rozbudowy Szpitala.

Radny J. Król stwierdził, że nie jest członkiem żadnej z tych komisji, także pozostali radni nie znają omawianego przez Panią Dyrektor dokumentu dotyczącego restrukturyzacji.

Radny Dzierżawski stwierdził, że powinniśmy mieć w porządku obrad punkt pt. „Zatwierdzenie kierunków restrukturyzacji ZZOZ", takiego punktu nie było, a na temat wyposażenia sal operacyjnych dyskutowaliśmy przy okazji podejmowania uchwały
w  sprawie przekształcenia ZZOZ.

Starosta zauważył, że w uzasadnieniu do uchwały budżetowej jest dokładnie rozpisane przeznaczenie 5mln zł dotacji.

Radny J. Król oświadczył, że będzie głosować przeciw, ponieważ nie widzi powodu do takiego pośpiechu, poza tym nie wiadomo nad jakim programem restrukturyzacji dyskutujemy. Tych programów było kilka.

Starosta oświadczył, że musimy podjąć działania na rzecz poprawy kondycji finansowej Szpitala. Nie możemy dalej czekać, wszyscy wiemy jaka jest jego sytuacja finansowa. Nie możemy liczyć na żadną pomoc, szpital musi się zacząć bilansować.  Na koniec Starosta zgłosił wniosek o zamknięcie dyskusji.

Członek Zarządu J. Malik stwierdził, że skoro powiat wydał już 43 mln zł na Szpital, nie należy się teraz zatrzymywać i doprowadzić inwestycję i restrukturyzację do końca.

Uchwałę nr IX/55/11 przyjęto przy 23 głosach za, 1 przeciw i 1 wstrzymującym się.

Ad.18.

Prowadzący obrady otworzył dyskusję.

Radny W. Dzierżawski stwierdził, że podejmując uchwałę w styczniu Rada nie miała dostatecznej wiedzy na temat planowanej organizacji szkół i placówek oświatowych. Dodał, że podejmując uchwałę w styczniu postąpiła nierozważnie.

Przewodniczący Komisji Edukacji radny A. Brudny oświadczył, że Komisja zgodziła się ze stanowiskiem Zarządu i zaopiniowała uchwałę negatywnie.

Głos zabrał p.o. dyrektora Liceum w Skoczowie p. T. Gaś. Poruszył problem oferty edukacyjnej w szkołach ogólnokształcących. Dodał, że kadra pedagogiczna robi wszystko, aby nienajlepsza atmosfera w szkole nie przeniosła się na uczniów.

Radny A. Brudny zwracając się do radnego W. Dzierżawskiego stwierdził, że nie należy eskalować konfliktów pomiędzy liceami w Cieszynie i Skoczowie. Nie należy wokół szkoły w Skoczowie uprawiać polityki, nikt tej szkoły nie zamierza zamykać. Radny stwierdził, że jest zwolennikiem utrzymania tej szkoły i wierzy, że szkoła pozostanie. Należy zaufać Wydziałowi Edukacji Starostwa, który opracuje harmonogram i skalkuluje koszty przeniesienia. Nie należy różnicować uczniów skoczowskich szkół na lepszych i gorszych.

Radny Dzierżawski oświadczył, że na spotkaniu w Skoczowie przedstawiciele Starostwa stwierdzili, że połączenie jest przesądzone, bo taka była wola Rady.

Radny J. Malik stwierdził, że był na tym spotkaniu i takie słowa nie padły.

Członek Zarządu Cz. Haczek oświadczyła, że ustawa o systemie oświaty w przypadku przeprowadzenia zmian wymaga wcześniejszych konsultacji. Dodała, że gdyby autorzy uchwały kierunkowej chcieli zaszkodzić Liceum w Skoczowie, utworzyliby liceum ogólnokształcące przy ZSZ i otwarli klasę sportową. Na koniec radna zaprzeczyła, jakoby na spotkaniu w Skoczowie wypowiedziała słowa przytoczone przez radnego W. Dzierżawskiego.

Prowadzący obrady poddał pod głosowanie projekt uchwały będący inicjatywą uchwałodawczą grupy radnych.

Uchwałę odrzucono przy 7 głosach za, 16 przeciw i 1 wstrzymującym się.

Prowadzenie obrad przejął Wiceprzewodniczący J. Król.

Ad.19.

W tym punkcie nie zabrano głosu.

Ad.20.

Radny J. Juroszek złożył interpelację w sprawie malowania barierek ma moście w Istebnej.

Radny J. Żydek złożył 3 interpelacje:

1) w imieniu mieszkańców Mnicha w sprawie poprawy bezpieczeństwa na drogach
w Mnichu,

2) w sprawie remontu na rzecze Wiśle w Strumieniu,

3) w sprawie odpowiedzi udzielonej Panu Ireneuszowi Stasińskiemu przez Wydział Komunikacji Starostwa.

Ad.21.

Radny W. Dzierżawski oświadczył, że odpowiedź udzielona na zapytanie złożone przez niego na poprzedniej sesji jest obszerna, ale w znacznej mierze nie odnosi się ściśle do zadanych pytań.

Radna D. Wasilewska złożyła na piśmie zapytanie w sprawie rezerwatu „Zadni Gaj"
w Lesznej Górnej.

Radny J. Juroszek zapytał, czy przeprowadzono rozmowy z gminą Istebna na temat przejęcia OPP w Koniakowie.

Starosta odpowiedział, że gmina Istebna przysłała odpowiedź odmowną, stwierdzono, że gmina nie jest przygotowana do przejęcia jednostki. Starosta dodał, że jest to ośrodek ponadlokalny, a utrzymywany na terenie jednej gminy. Być może przeniesienie ośrodka do innej gminy pozwoliłoby na kształcenie utalentowanej młodzieży z całego powiatu.

Radny J. Juroszek zapytał, czy powiat prowadził rozmowy z jakimś stowarzyszeniem zainteresowanym przejęciem schroniska „Zaolzianka".

Starosta wyjaśnił, że decyzja o ewentualnym przekazaniu wymaga głębokiej analizy ze względu na duży majątek, jakim dysponuje schronisko. Nie prowadzono żadnych konkretnych rozmów w tej sprawie.

Radny J. Król zapytał, jakie jest rozstrzygnięcie sądu pracy w sprawie Pana dr Wantuloka, który został zwolniony dyscyplinarnie z pracy. Radny poprosił o odpowiedź na piśmie.

Starosta odpowiedział, że doszło do ugody między stronami. Odpowiedź zostanie udzielona.

Ad.22.

Radny A. Brudny złożył wniosek, aby w dniu sesji wywieszać flagę powiatu na budynku Starostwa.

Starosta odpowiedział, że planuje się specjalne oznakowanie siedziby Starostwa.

Radny J. Juroszek złożył wniosek o malowanie przejść dla pieszych w centrum Istebnej farbą o większej trwałości, ponieważ, farba, której użyto do malowania przejścia trzy tygodnie temu już ulega złuszczaniu.

Starosta, w uzupełnieniu informacji o działalności Zarządu, poinformował o kolejnych rozpoczętych zadaniach realizowanych na drogach, w tym na ul. Bielskiej w Cieszynie,
a także nakładkach w Kaczycach, w Pruchnej i Skoczowie.


ZAKOŃCZENIE OBRAD

O godzinie 17.50 Przewodniczący Rady zakończył IX sesję Rady Powiatu Cieszyńskiego.


Protokolant:

E. Jesionek





Załączniki

Powiadom znajomego