W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Starostwo Powiatowe w Cieszynie

ul. Bobrecka 29
ul. Szeroka 13
ul. Graniczna 79
43-400 Cieszyn

 

tel. centrala Starostwa - 33 47 77 144
tel. sekretariat Starosty - 33 47 77 156

Serwis internetowy: www.powiat.cieszyn.pl
e-mail: sekretariat@powiat.cieszyn.pl
EPUAP: /pzcieszyn/skrytka

 

NIP Starostwa (dla pracowników): 548-21-37-408
NIP Powiatu: 548-26-04-548
REGON: 072186224

Standardy Ochrony Małoletnich - wersja pełna

Załącznik do Zarządzenia Nr WO.120.46.2024 Starosty Cieszyńskiego z 14 sierpnia 2024 r.

STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH W STAROSTWIE POWIATOWYM W CIESZYNIE (pełna wersja)

Preambuła

Standardy ochrony małoletnich to dokument z zasadami, zobowiązujący pracowników do reagowania na potencjalne przypadki przemocy wobec dzieci oraz do właściwego udzielenia pomocy osobie  małoletniej. To niezwykle ważne, aby zapewnić dzieciom bezpieczne i odpowiednie środowisko. 

Paragraf 1

Objaśnienie terminów

Ilekroć w dalszej części procedury jest mowa o:

1)     dziecku / osobie małoletniej – należy przez to rozumieć osobę poniżej 18 roku życia,

2)     Starostwie – należy przez to rozumieć Starostwo Powiatowe w Cieszynie,

3)     pracowniku – należy przez to rozumieć osobę zatrudnioną w Starostwie Powiatowym w Cieszynie na umowę o pracę, zlecenie lub o dzieło współpracującą przy organizacji konferencji, spotkań, debat, sesji oraz w jakiejkolwiek innej formie współpracy (np. wolontariat, staż, praktyki zawodowe itd.), w której uczestniczą osoby małoletnie, 

4)     przemocy – należy przez to rozumieć przemoc psychiczną, fizyczną, ekonomiczną, seksualną oraz zaniedbanie.

Paragraf 2

Prowadzenie dokumentacji oraz wyznaczone osoby odpowiedzialnej za standardy

Do przyjmowania zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletnim, uruchomianiu procedury interwencji i prowadzeniu dokumentacji wyznaczony jest koordynator standardów – Beata Szymańska.

Paragraf 3

Retencja i przechowywanie incydentów zagrażających dobru małoletniemu

Dokumentacja dotycząca interwencji przechowywana będzie w urzędzie, u koordynatora standardów.

 Paragraf 4

Zakres kompetencji koordynatora standardów

Koordynator standardów:

1)     przekazuje do zapoznania pracownikom „Standardy ochrony małoletnich”,

2)     przyjmuje zgłoszenia o podejrzeniu/stosowaniu przemocy wobec dzieci,

3)     prowadzi niezbędną dokumentację: rejestr zgłoszeń i karty interwencji,

4)     monitoruje, analizuje i proponuje zmiany w standardach.

Paragraf 5

Zasady kontaktów służbowych pracownika Starostwa z osobą małoletnią:

1. Pracownicy Starostwa z racji pełnionej funkcji i wykonywanych zadań, mogą mieć kontakt z dziećmi. By zminimalizować ryzyko niewłaściwej interpretacji zachowania pracownika względem osoby małoletniej, należy przestrzegać zasad bezpiecznej i profesjonalnej relacji, kierując się następującymi zasadami:

1)     wszystkie kontakty pracownika z dzieckiem powinny odbywać się w obecności co najmniej jednej osoby dorosłej (np. opiekuna prawnego, nauczyciela, pracownika socjalnego). Jeżeli sytuacja wymaga rozmowy na osobności w innym pomieszczeniu, należy zostawić uchylone drzwi, bądź poprosić innego pracownika o obecność podczas rozmowy za zamkniętymi drzwiami,

2)     pracownik powinien przyjmować otwartą i przyjazną postawę, ale jednocześnie powinien zachować profesjonalizm, bezstronność, szacunek i dbałość o bezpieczeństwo osoby małoletniej w każdej formie kontaktu,

3)     pracownik powinien być empatyczny i wspierający wobec dzieci, motywując je do dalszego działania i rozwoju, ale także działać zgodnie z zasadami fair play, nie faworyzując nikogo, 

4)     pracownik powinien zachować odpowiednią odległość od dziecka, unikając bezpośredniego kontaktu fizycznego,

5)     w przypadku spotkań czy konferencji z udziałem osób małoletnich, pracownik powinien być świadomy swojej roli i odpowiedzialności. Pracownik powinien być uważny i skupiony, aby nie popełniać błędów podczas oceniania czy prowadzenia spotkań,

6)     pracownik powinien słuchać dziecka, udzielać odpowiedzi i prowadzić rozmowę adekwatnie do wieku, predyspozycji osoby małoletniej i w kontekście danej sytuacji,

7)     osobę małoletnią należy traktować z szacunkiem, uwzględniając jej różnorodność kulturową, religijną, etniczną, społeczną oraz orientację seksualną i tożsamość płciową.

2. Pracownikom Starostwa zabrania się zachowań takich jak:

1)     obrażania, poniżania, manipulowania, zastraszania, grożenia, wyzywania, upokarzania, zawstydzania osób małoletnich,

2)     wykorzystywania i przekazywania innym osobom informacji o dziecku, 

3)     stosowania słów, gestów, czynów wulgarnych, obraźliwych z podtekstem seksualnym, podczas spotkań indywidualnych i grupowych z osobami małoletnimi

4)     nawiązywania relacji w kontekście seksualnym lub o innym charakterze przemocowym, a także przekazywania dziecku treści w wyżej wymienionych tematach,

5)     zachęcania dzieci do stosowania używek takich jak: alkohol, wyroby tytoniowe, narkotyki, dopalacze oraz innych używek szkodzących zdrowiu fizycznemu i psychicznemu dziecka.

Paragraf 6

Bezpieczeństwo on-line

Z uwagi na brak dostępu do sieci Internet dla małoletnich na terenie Starostwa, nie wprowadza się zasad korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet ani procedury ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci Internet oraz utrwalonymi w innej formie.

Paragraf 7

Zasady interwencji w sytuacji podejrzenia lub stwierdzenia stosowania przemocy wobec dziecka

1.     Pracownik powinien natychmiast zgłosić, bezpośredniemu przełożonemu oraz koordynatorowi standardów, zaistniałą sytuację, opisać w Karcie interwencji, której wzór stanowi załącznik nr 1; 

2.     koordynator standardów powinien niezwłocznie poinformować służby/instytucje, które zajmują się ochroną osób małoletnich jak: policja, sąd, służby socjalne czy prokuratura oraz przekazać im kopię Karty interwencji,

3.     należy zapewnić dziecku wsparcie psychologiczne i medyczne, jeżeli stan dziecka tego wymaga oraz zapewnić mu bezpieczną opiekę do czasu przyjazdu służb,

4.     w przypadku interwencji bądź uzyskania informacji o krzywdzeniu dziecka pracownicy zobowiązani są zachować tajemnicę.

Paragraf 8

Monitoring Standardów 

1. Standardy będą sprawdzane, analizowane i aktualizowane co najmniej raz na dwa lata.

2. Narzędziem sprawdzającym poziom realizacji standardów jest Ankieta monitorująca – której wzór stanowi załącznik nr 2, adresowana do kierowników komórek organizacyjnych Starostwa.

3. Na podstawie ankiety zostanie przygotowany raport, który będzie podstawą do wprowadzenia ewentualnych zmian. 

 Paragraf 9

Przypisy końcowe

Standardy (wersja pełna i skrócona – załącznik nr 3) oraz załączniki znajdują się na stronie www.powiat.cieszyn.pl w zakładce „Szybkie Menu”, „Standardy Ochrony Małoletnich”, na Biuletynie Informacji Publicznej oraz na tablicy informacyjnej Promocji Zdrowia w Starostwie Powiatowym w Cieszynie przy ul. Bobreckiej 29.

 

 

Powiadom znajomego