Kodeks etyki pracowników Starostwa Powiatowego w Cieszynie
Mając na uwadze służebną rolę samorządu powiatowego w stosunku do obywateli i wykonywanie określonych ustawami zadań publicznych, w celu zapewnienia ich rzetelnego, zawodowego i bezstronnego wykonywania z uwzględnieniem przede wszystkim dobra i obiektywnego interesu społeczności Powiatu - pracownicy Starostwa Powiatowego w Cieszynie dobrowolnie przyjmują niniejszy kodeks i deklarują że w swojej pracy kierować się będącego postanowieniami.
- Za uniwersalne zasady powszechnie stosowane w służbie publicznej przyjmujemy bezstronność, obiektywizm, praworządność, uczciwość, rzetelność, lojalność, przejrzystość, skuteczność i odpowiedzialność.
- Traktujemy pracę jako służbę publiczną i jesteśmy świadomi roli wysokiego poziomu etycznego niezbędnego w wykonywaniu zawodu pracownika samorządowego.
- Kierując się literą prawa i dobrem obywatela, staramy się podejmować działania jedynie legalne i etyczne.
- Jesteśmy bezstronni w wykonywaniu zadań i obowiązków, nie dopuszczamy do podejrzeń o związek między interesem publicznym i prywatnym, a także nie podejmujemy żadnych prac ani zajęć, które kolidują z obowiązkami służbowymi.
- W kontakcie z klientem nakładamy na siebie obowiązek uprzejmości, pamiętając, że wszyscy obywatele są równi i nie przyjmujemy żadnych zobowiązań ani korzyści.
- W rozpatrywaniu spraw nie kierujemy się emocjami, jesteśmy gotowi do przyjęcia krytyki, uznania swoich błędów i do naprawienia ich skutków.
- Szanujemy prawo obywateli do informacji, mając na względzie jawność działania administracji publicznej, dochowując przy tym tajemnicy ustawowo chronionej.
- Jesteśmy neutralni i nie manifestujemy publicznie pogiądów i sympatii politycznych, dbamy o jasność i przejrzystość własnych relacji z osobami pełniącymi funkcje polityczne.
- Obsługując klienta, odpowiadając na korespondencję i prowadząc rozmowy telefoniczne, staramy się być pomocni, udzielać odpowiedzi prostych, dokładnych i wyczerpujących.
- Dążymy do możliwie najbardziej profesjonalnego wykonywania obowiązków stale podnosząc posiadane kwalifikacje i rozwijając wiedzę zawodową.
- Dbamy o swój wizerunek a w szczególności: kulturę osobistą, estetykę miejsca pracy, ubiór stosowny do miejsca, w którym przebywamy.
- Dążymy do utrzymywania relacji służbowych opartych na współodpowiedzialności, współpracy i wzajemnym poszanowaniu.
- Jesteśmy świadomi, że urząd istnieje dla klientów i że reprezentujemy ten urząd również poza miejscem pracy.