W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Starostwo Powiatowe w Cieszynie

ul. Bobrecka 29
ul. Szeroka 13
ul. Graniczna 79
43-400 Cieszyn

 

tel. centrala Starostwa - 33 47 77 144
tel. sekretariat Starosty - 33 47 77 156

Serwis internetowy: www.powiat.cieszyn.pl
e-mail: sekretariat@powiat.cieszyn.pl
EPUAP: /pzcieszyn/skrytka

 

NIP Starostwa (dla pracowników): 548-21-37-408
NIP Powiatu: 548-26-04-548
REGON: 072186224

Zarządzenie nr WO.120.2.2016

Wersja strony w formacie XML
Szczegóły
wydane przez Starosta Cieszyński
z dnia
w sprawie organizacji i zasad działania systemu wykrywania i alarmowania w powiecie cieszyńskim
Status obowiązujące
Uwagi ZMIENIONE PRZEZ WO.120.42.2017 Z 01.08.2017

ZMIENIONE PRZEZ WO.120.42.2017 Z 01.08.2017

ZARZĄDZENIE Nr WO.120.2.2016

Starosty Cieszyńskiego

-Szefa Obrony Cywilnej Powiatu

z dnia 21 stycznia 2016 r.

 

w sprawie organizacji i zasad działania systemu wykrywania i alarmowania w powiecie cieszyńskim

 

Na podstawie art. 17 ust. 6 i ust. 7 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (tekst jednolity: Dz. U. z 2015 r. poz. 827 z późn. zm.), § 3 pkt 6 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Szefa Obrony Cywilnej Kraju, szefów obrony cywilnej województw, powiatów i gmin (Dz. U. z 2002 r. Nr 96, poz. 850), § 4 pkt 2 lit. b rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 stycznia 2013 r. w sprawie systemów wykrywania skażeń i powiadamiania o ich występowaniu oraz właściwości organów w tych sprawach (Dz. U. z 2013 r., poz. 96)  oraz Zarządzenia nr 589/15 Wojewody Śląskiego - Szefa Obrony Cywilnej Województwa z dnia 25 listopada 2015 r.w sprawie organizacji i zasad działania systemu wykrywania i alarmowania,

 

zarządzam, co następuje:

 

§ 1

1. Zarządzeniem ustala się organizację i zasady działania systemu wykrywania i alarmowania, zwanego dalej „SWA”, w celu wykonywania zadań związanych z powszechnym ostrzeganiem i alarmowaniem ludności o zagrożeniach na terenie powiatu cieszyńskiego.

2. Powszechne ostrzeganie i alarmowanie ludności o zagrożeniach obejmuje:

1) funkcjonujący w czasie pokoju system wczesnego ostrzegania o zagrożeniach (SWO);

2) system wykrywania i alarmowania (SWA);

3) pozostałe systemy wykrywania skażeń i alarmowania wchodzące w skład Krajowego Systemu Wykrywania Skażeń i Alarmowania;

4) system powszechnego ostrzegania wojsk i ludności cywilnej o zagrożeniu uderzeniami z powietrza.

3. Systemy te funkcjonują lub są uruchamiane i rozwijane w celu zapobieżenia skutkom katastrofy naturalnej, awarii technicznej lub działań terrorystycznych, w przypadku wprowadzenia stanu nadzwyczajnego, w szczególności stanu klęski żywiołowej, a także w przypadku przeprowadzania ćwiczeń i treningów.

4. Na terenie powiatu cieszyńskiego SWA organizują:

1) starosta – szef obrony cywilnej powiatu - na potrzeby realizacji zadań związanych z wykrywaniem zagrożeń oraz powszechnym ostrzeganiem i alarmowaniem ludności powiatu, w sytuacji zagrożenia występującego na obszarze wykraczającym poza granice jednej gminy;

2) burmistrz i wójt – szef obrony cywilnej miasta/gminy - na potrzeby realizacji zadań związanych z informowaniem, ostrzeganiem oraz alarmowaniem ludności, w sytuacji zagrożenia występującego na obszarze miasta/gminy.

5. Całkowite lub częściowe rozwinięcie SWA następuje na podstawie zarządzenia:

1) szefa obrony cywilnej powiatu - na terenie powiatu;

2) szefa obrony cywilnej gminy - na terenie gminy.

 

§ 2

1. Jednostkami organizacyjnymi SWA są formacje obrony cywilnej wymienione w „Wykazie jednostek organizacyjnych systemu wykrywania i alarmowania”, stanowiącym załącznik Nr 1 do zarządzenia, powoływane przez właściwe organy obrony cywilnej na podstawie art. 138, ust. 3 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej.

2. Struktury organizacyjne jednostek SWA określa załącznik Nr 2 do zarządzenia.

3. Szczegółowe zadania formacji obrony cywilnej tworzonych na potrzeby SWA określa załącznik Nr 3 do zarządzenia.

4. Ramowe zasady sporządzania planów działania formacji SWA określa załącznik Nr 4 do zarządzenia.

5. Szczegółowy zakres wyposażenia formacji obrony cywilnej SWA, w sprzęt, środki techniczne i materiały niezbędne do wykonywania zadań określają organy tworzące te formacje wykorzystując w tym celu jako przykładowe, należności  sprzętu zawarte w załączniku Nr 5 do zarządzenia.

6. Organ tworzący formacje obrony cywilnej SWA może również zaopatrywać te formacje w inne dodatkowe lub specjalistyczne wyposażenie nie określone w załączniku Nr 5 do zarządzenia, a konieczne do realizacji zadań tych formacji. Zalecenie to dotyczy również pracodawców tworzących formacje obrony cywilnej systemu SWA.

7. Ubiór (umundurowanie) członków formacji obrony cywilnej SWA określają tworzący daną formację.

8. Członkowie formacji obrony cywilnej SWA opartych na potencjale osobowym służb ratowniczych i umundurowanych organizacji pozarządowych oraz innych podmiotów wyposażonych w umundurowanie lub ubrania ochronne stosują ubiór (umundurowanie) przewidziane dla tych służb i organizacji.

9. Członkom formacji obrony cywilnej SWA należy zapewnić oznakowanie międzynarodowym znakiem rozpoznawczym obrony cywilnej zgodnie ze wzorem określonym w I Protokole dodatkowym do Konwencji genewskich z 12 sierpnia 1949 r., dotyczącym ochrony ofiar międzynarodowych konfliktów zbrojnych, sporządzonym w Genewie dnia 8 czerwca 1977 r. (Dz. U. z 1992 r., Nr 41, poz. 175). Sposób umieszczenia międzynarodowego znaku obrony cywilnej na ubiorze lub umundurowaniu członka formacji obrony cywilnej, o którym mowa w ust. 8 - 9 określa załącznik Nr 6 do zarządzenia.

10. W skład SWA włącza się także podmioty tworzące SWO oraz zakłady (instytucje), w których nie powołano formacji wykrywania i alarmowania, ale których służby dyżurne na zasadzie współdziałania z powiatowymi/gminnymi elementami SWA będą przekazywać informacje o nadzwyczajnych zagrożeniach, w tym:

1) zakłady, obiekty, które w przypadku awarii mogą stanowić źródło zagrożenia dla ludności i środowiska;

2) jednostki organizacyjne, których statutowa działalność przewiduje wykonywanie takich czynności – w zakresie ustalonym przez właściwe terenowo organy administracji publicznej/organy obrony cywilnej.

11. Włączenie jednostek i instytucji do SWA na podstawie wydanych przez szefów obrony cywilnej zarządzeń w sprawie tworzenia i funkcjonowania na danym terenie SWA i SWO, nie zmienia ich służbowego podporządkowania i zadań.

12. Szefowie obrony cywilnej sprawują nadzór nad opracowaniem i aktualizacją, niezbędnej dokumentacji dla formacji SWA, ich wyposażaniem w sprzęt specjalistyczny oraz szkoleniem.

 

§ 3

Obszary odpowiedzialności jednostek organizacyjnych SWA ustala się wg podziału terytorialnego.

1) na szczeblu powiatu:

- powiatowy ośrodek analizy danych i alarmowania (POADA) wraz z drużynami wykrywania zagrożeń,

2) na szczeblu gminy:

a) drużyny wykrywania i alarmowania (dwa) wiodąca jednostka SWA gminy,

b) drużyny wykrywania zagrożeń (dwz) wg możliwości i potrzeb,

c) posterunki alarmowania w sołectwach, osiedlach i zakładach pracy (pal) na podstawie planu alarmowania gminy,

d) radiowe i telewizyjne drużyny alarmowania - w miarę możliwości i potrzeb.

 

§ 4

W celu zapewnienia sprawnego rozwinięcia i funkcjonowania systemu, ustala się następujące zasady działania SWA:

1) system wykrywania i alarmowania osiąga pełną gotowość do działania przez rozwinięcie jednostek organizacyjnych w miejscach formowania;

2) formacje obrony cywilnej wchodzące w skład systemu wykrywania i alarmowania działają na podstawie planów działania opracowanych przez komendantów tych formacji;

3) plany, o których mowa w pkt 2, zatwierdzają właściwi szefowie obrony cywilnej po uzgodnieniu ze szczeblem nadrzędnym;

4) w stanie stałej gotowości obronnej państwa terenowe organy obrony cywilnej, a także pracodawcy tworzący formacje obrony cywilnej wchodzące w skład systemu wykrywania i alarmowania (jako formacje o wyższym stopniu gotowości do działania) zobowiązani są do:

a) utrzymywania stopnia obsady osobowo-kadrowej formacji według danych wykazanych w załączniku Nr 2 do zarządzenia,

b) aktualizowania planów działania poszczególnych formacji;

5) jednostki systemu wykrywania i alarmowania współdziałają ze służbami i instytucjami, których statutowa działalność jest związana z monitorowaniem zjawisk stanowiących zagrożenie dla ludności oraz koordynują ich działania w okresie wystąpienia tego zagrożenia. Współdziałanie to polega na wzajemnej wymianie informacji uzyskanych w toku własnej statutowej działalności, a mających bezpośredni lub pośredni związek z występowaniem zagrożeń ludności, ich wykrywaniem oraz informowaniem, ostrzeganiem i alarmowaniem;

6) w sytuacji nadzwyczajnej Szef Obrony Cywilnej Powiatu może doraźnie określić sposób postępowania dla jednostek współdziałających, adekwatny do sytuacji.  

 

§ 5

1. Ustala się następujące zasady przekazywania informacji w systemie wykrywania i alarmowania dla jednostek nadrzędnych, podległych i współdziałających:

1) natychmiast, na hasło „POWIETRZE”  przekazuje się informacje:

a) o wykryciu wybuchu jądrowego,

b) o wykryciu skażenia promieniotwórczego - natychmiast po wzroście mocy dawki tła promieniowania gamma powyżej dwukrotnej wartości oraz po ponownym jej wzroście o dowolną wartość,

c) o wykryciu skażeń chemicznych - natychmiast po zaobserwowaniu użycia bojowych środków trujących (BST) lub wyzwoleniu niebezpiecznych materiałów chemicznych (NMCh) i określeniu kierunku przesuwania się obłoku skażonego powietrza oraz po określeniu rodzaju środka lub materiału i ewentualnej granicy terenu skażonego (zasięgu obłoku skażonego powietrza),

d) o wykryciu innych zagrożeń - określając rodzaj zagrożenia;

2) okresowo przekazuje się informacje dotyczące pomiarów mocy dawki promieniowania gamma, kontroli napromieniowania ludności, skażenia komponentów środowiska i żywności oraz warunków meteorologicznych. Częstotliwość przekazywanych okresowo informacji określa się według odrębnych ustaleń;

3) treść przekazywanych informacji przechowuje się na nośnikach trwałych (taśmy magnetofonowe, płyty CD i DVD, dzienniki działania, itp.).

2. W celu zapewnienia sprawnego obiegu informacji wykorzystuje się:

1) radiową sieć ostrzegania 31 ODN do odbioru komunikatów w WOADA oraz POADA, sygnałów o zagrożeniu uderzeniami z powietrza, skażeniami i zakażeniami;

2) radiotelefoniczne sieci kierowania Wojewody Śląskiego do:

a) radiowego sterowania systemami alarmowania (RSWS 2000/3000 i DSP- 50),

b) przekazywania sygnałów ostrzegania i alarmowania w relacjach: WOADA – POADA -  dwa,

c) przekazywania meldunków i informacji w relacjach: WOADA – POADA -  dwa;

3) telekomunikacyjną sieć użytku publicznego do:

a) bezpośredniej łączności przewodowej w relacji: WOADA - POADA,

b)  bezpośredniego sterowania systemami alarmowymi miast;

3. Szefowie obrony cywilnej gmin odpowiedzialni są za zapewnienie łączności radiotelefonicznej i telefonicznej dla potrzeb działających na ich terenie jednostek organizacyjnych systemu - w oparciu o sprzęt przewidziany w tabelach należności, określonych w Wytycznych Szefa Obrony Cywilnej Kraju z dnia 3 marca 2014 r. w sprawie normatywów w zakresie zaopatrywania organów i formacji obrony cywilnej w sprzęt, środki techniczne i umundurowanie niezbędne do wykonywania zadań obrony cywilnej z uwzględnieniem ramowych struktur organizacyjnych i podstawowych zadań formacji.

 

§ 6

1. Ustala się ogólne zasady ostrzegania i alarmowania:

1) rodzaje alarmów, treść komunikatów ostrzegawczych, sygnały alarmowe i sposób ich ogłaszania określa załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 stycznia 2013 r. w sprawie systemów wykrywania skażeń i powiadamiania o ich występowaniu oraz właściwości organów w tych sprawach;

2) za upowszechnienie sygnału wśród ludności odpowiedzialni są szefowie obrony cywilnej powiatu, miast i gmin;

3) przekazywanie informacji o zagrożeniach, komunikatów ostrzegawczych i sygnałów alarmowych odbywa się w pierwszej kolejności za pośrednictwem dostępnych środków łączności oraz środków masowego przekazu;

4) dopuszcza się przekazywanie ostrzeżeń i alarmowanie ludności w sposób zwyczajowo przyjęty na danym terenie;

5) organy administracji publicznej oraz inni dysponenci systemów lub środków łączności zapewniają możliwość ich wykorzystania na potrzeby przekazywania informacji o zagrożeniach i alarmowania;

6) za stworzenie warunków do działania oraz przygotowanie do działania urządzeń alarmowych odpowiada organ administracji publicznej w zakresie swojej właściwości terytorialnej.

2. Do ostrzegania i alarmowania ludności wykorzystuje się:

1) rozgłośnie radiowe i ośrodki telewizyjne;

2) scentralizowane systemy alarmowania - przewodowe  i radiowe;

3) pojedyncze syreny alarmowe;

4) urządzenia nagłaśniające na pojazdach.

3. W przypadku zakłóceń lub uszkodzeń w sieciach radiotelefonicznych kierowania Wojewody Śląskiego i telekomunikacyjnej sieci użytku publicznego, należy wykorzystywać do przekazywania sygnałów alarmowych i informacji o zagrożeniach wewnętrzne sieci radiotelefoniczne i telefoniczne Państwowej Straży Pożarnej i Policji oraz innych dysponentów systemów i środków łączności.

4. W przypadku utraty zdolności do wykonywania zadań przez POADA, jego zadania przejmują drużyny wykrywania i alarmowania z terenu powiatu lub drużyna wykrywania zagrożeń.

5. Zasady i tryb przygotowania podmiotów do powszechnego ostrzegania wojsk oraz ludności cywilnej o zagrożeniu uderzeniami z powietrza określa „Instrukcja funkcjonowania systemu powszechnego ostrzegania wojsk oraz ludności cywilnej o zagrożeniu uderzeniami z powietrza”, wprowadzona decyzją Nr 286/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 13 sierpnia 2009 r. (Dz. Urz. MON z 2009 r. Nr 15, poz. 183) opublikowana w Wojskowym Wydawnictwie Specjalistycznym - sygn. WLOP 412/2009.

 

§ 7

1.Naczelnik Wydziału Spraw Obywatelskich, Zdrowia i Zarządzania Kryzysowego Starostwa Powiatowego w Cieszynie zapewni:

1) pomieszczenia do pracy Powiatowego Ośrodka Analizy Danych i Alarmowania;

2) środki łączności zgodnie z tabelą należności dla jednostek, o których mowa w § 2 ust. 1 zarządzenia;

3) opracowanie i przekazanie jednostkom organizacyjnym SWA jednolitych wzorów planów działania;

4) nadzór nad procesem powoływania jednostek organizacyjnych SWA, ich wyposażaniem w sprzęt oraz szkoleniem specjalistycznym. 

4. Szefowie obrony cywilnej gmin dokonają aktualizacji zarządzeń w sprawie organizacji systemu wykrywania i alarmowania.

5. Szefowie obrony cywilnej gmin oraz pracodawcy, na których nałożono zadania na rzecz systemu, opracują stosowne zarządzenia w sprawie utworzenia jednostek organizacyjnych SWA oraz zapewnią ich sformowanie, wyposażenie w sprzęt oraz szkolenie.

 

§ 8

1. W celu systematycznego doskonalenia kadr systemu oraz sprawdzenia stanu technicznego infrastruktury systemu przeprowadza się treningi stałe:

1) ćwiczenie systemu SWA w powiecie – raz na dwa lata; 

2) trening prognozowania skażeń wg normy ATP 45 – kwartalnie;

3) głośne próby systemów alarmowych – 2 razy w roku.

2. Terminy treningów oraz jednostki ćwiczące będą określane corocznie w wytycznych Starosty Cieszyńskiego do działania obrony cywilnej w powiecie cieszyńskim w danym roku.

 

§ 9

1. W przypadku konieczności dokonania zmian w prowadzonej ewidencji dotyczącej jednostek organizacyjnych wchodzących w skład systemu SWA należy o powyższym fakcie każdorazowo obowiązkowo powiadomić Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego w Katowicach celem dokonania zmian w prowadzonej ewidencji dotyczącej SWA.

2. Powiadomienie, o którym mowa w ust. 1, należy kierować do Wojewody Śląskiego (za pośrednictwem starosty) i powinno zawierać:

1) opis przyczyny zdjęcia ze stanu (np. likwidacja podmiotu na bazie, którego utworzono formacje);

2) pismo w powyższej sprawie Szefa obrony cywilnej gminy, kierowane za pośrednictwem starosty do Wojewody Śląskiego;

3) numer formacji wykreślanej ze stanu ewidencyjnego;

4) przedstawić, w miarę możliwości, propozycję w zakresie ewentualnego utworzenia nowej formacji w miejsce formacji wykreślanej.

3. Z chwilą utworzenia nowej formacji SWA w miejsce wykreślanej należy zwrócić się do Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego w Katowicach o nadanie nowego numeru ewidencyjnego.

4. Przestrzeganie przez jednostki administracji samorządowej poprawności postępowania w zakresie ww. zapisów jest elementem kontroli prowadzonych przez Śląski Urząd Wojewódzki w Katowicach.

 

§  10

Nadzór nad wykonaniem zarządzenia powierza się Naczelnikowi Wydziału Spraw Obywatelskich, Zdrowia i Zarządzania Kryzysowego Starostwa Powiatowego w Cieszynie.

 

§ 11

Traci moc zarządzenie WO.120.5.2012 Starosty Cieszyńskiego – Szefa Obrony Cywilnej Powiatu z dnia 26 stycznia 2012 r. w sprawie organizacji i zasad działania systemu wykrywania i alarmowania w powiecie cieszyńskim.

 

§ 12

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

STAROSTA

Janusz Król

Załączniki

Powiadom znajomego