W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Starostwo Powiatowe w Cieszynie

ul. Bobrecka 29
ul. Szeroka 13
ul. Graniczna 79
43-400 Cieszyn

 

tel. centrala Starostwa - 33 47 77 144
tel. sekretariat Starosty - 33 47 77 156

Serwis internetowy: www.powiat.cieszyn.pl
e-mail: sekretariat@powiat.cieszyn.pl
EPUAP: /pzcieszyn/skrytka

 

NIP Starostwa (dla pracowników): 548-21-37-408
NIP Powiatu: 548-26-04-548
REGON: 072186224

Protokół z XXI sesji Rady Powiatu w dniu 24 kwietnia 2012r.


P R O T O K Ó Ł  nr XXI/12

z XXI sesji Rady Powiatu Cieszyńskiego IV kadencji

w dniu  24 kwietnia 2012 r.

 

Miejsce obrad: sala sesyjna Starostwa Powiatowego w Cieszynie     

Obrady prowadzili:

Przewodniczący Rady - Stanisław Kubicius

Wiceprzewodniczący Rady - Janusz Król


ROZPOCZĘCIE OBRAD

O godzinie 13.00 Przewodniczący Rady Stanisław Kubicius otworzył obrady XX sesji Rady Powiatu Cieszyńskiego, przywitał radnych oraz przybyłych gości. Następnie stwierdził prawomocność obrad. W sesji uczestniczyło 28 radnych.


PORZĄDEK OBRAD:

Starosta w imieniu Zarządu zgłosił wniosek o wprowadzenie do porządku obrad uchwały
w sprawie wysokości opłat za usunięcie i przechowywanie pojazdu usuniętego z drogi oraz wysokości kosztów powstałych w razie odstąpienia od usunięcia pojazdu. Następnie uzasadnił potrzebę podjęcia uchwały.

Wniosek przyjęto jednogłośnie.


Przyjęto następujący porządek obrad:


1.      Otwarcie obrad XXI sesji Rady Powiatu Cieszyńskiego, przywitanie radnych i gości,  stwierdzenie prawomocności obrad

2.      Przedstawienie porządku obrad

3.      Przyjęcie protokołu z  XX sesji.     

4.      Wystąpienia gości

5.      Informacja o sytuacji na rynku pracy w roku 2011, założenia na 2012 r.

6.      Informacja na temat organizacji szkół i placówek w roku szk. 2012/2013 oraz działań podejmowanych przez Zarząd w sprawie restrukturyzacji jednostek oświatowych

7.      Sprawozdanie z realizacji Programu Współpracy Powiatu Cieszyńskiego
z Organizacjami Pozarządowymi w roku 2011

8.      Sprawozdanie z działalności Rady Społecznej ZZOZ i CPR w roku 2011.

9.      Podjęcie uchwały w sprawie wysokości opłat za usunięcie i przechowywanie pojazdu usuniętego z drogi oraz wysokości kosztów powstałych w razie odstąpienia od usunięcia pojazdu.

10.  Podjęcie uchwały w sprawie powołania Rady Społecznej przy CPR w Cieszynie

11.  Podjęcie uchwały w sprawie nadania Statutu Cieszyńskiemu Pogotowiu Ratunkowemu w Cieszynie;

12.  Podjęcie uchwały w sprawie nadania Statutu Powiatowemu Urzędowi Pracy w  Cieszynie

13.  Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia do realizacji „Powiatowego Programu Rozwoju Pieczy Zastępczej na lata 2012-2014"

14.  Podjęcie uchwały w sprawie sprzedaży w trybie przetargowym prawa własności nieruchomości niezbudowanej stanowiącej własność Powiatu położonej w Międzyświeciu, gmina Skoczów oznaczonej jako pgr  220/28 i 220/40 

15.  Podjęcie uchwały w sprawie sprzedaży w trybie bezprzetargowym na rzecz Gminy Skoczów prawa własności nieruchomości niezbudowanej stanowiącej własność Powiatu położonej w Międzyświeciu, gmina Skoczów,  oznaczonej jako pgr  220/39

16.  Podjęcie uchwały w sprawie powierzenia Gminie Dębowiec prac związanych
z utrzymaniem czystości na chodnikach oraz utrzymaniem zieleni przy drogach powiatowych na terenie Gminy Dębowiec

17.  Podjęcie uchwały w sprawie zamiaru likwidacji Szkolnego Schroniska Młodzieżowego „Zaolzianka" w Istebnej;

18.  Podjęcie uchwały w sprawie zmiany budżetu powiatu

19.  Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Cieszyńskiego na lata 2012 - 2022;

20.  Informacja Przewodniczącego Rady o działalności między sesjami

21.  Sprawozdanie Zarządu Powiatu z wykonania uchwał Rady i działalności między sesjami

22.  Informacja o pracach komisji Rady

23.  Odpowiedzi na interpelacje

24.  Interpelacje

25.  Zapytania

26.  Wnioski

27.  Oświadczenia

28.  Informacje i komunikaty

29.  Zamknięcie obrad XXI sesji Rady Powiatu Cieszyńskiego



Ad.3.

Protokół z XX sesji przyjęto jednogłośnie.

Ad.4.

W tym punkcie nie zabrano głosu.

Ad.5.

Informację o sytuacji na rynku pracy o roku 2011 oraz założenia na rok 2012 przedstawiła Dyrektor PUP p. Anna Bacza.

Wiceprzewodniczący Rady J. Król zapytał o dalsze losy pracowników likwidowanego PKS-u
w Cieszynie. W dalszej kolejności radny zapytał o liczbę osób, które straciły pracę na skutek przekazania niektórych usług ZZOZ w outsourcing.

Pani Dyrektor odpowiedziała, że problemów z zatrudnieniem nie będą mieć mechanicy i kierowcy PKS - u. PUP zamierza napisać pogram celem pozyskania środków na aktywizację zwalnianych pracowników, zwłaszcza administracyjnych. Co do ZZOZ, to Pani Dyrektor oświadczyła, że nie ma wiedzy na ten temat.

Wiceprzewodniczący Rady W. Brachaczek stwierdził, że sprawa outsourcingu nie przekłada się wprost na utratę miejsc pracy w Szpitalu, ponieważ pracownikom zagwarantowano dalsze zatrudnienie.

Rada przyjęła informację o sytuacji na rynku pracy o roku 2011 oraz założenia na rok 2012.

Ad.6.

Przewodniczący Rady wraz ze Starostą wręczyli nagrody i wyróżnienia dyrektorom szkół, które
w rankingu Rzeczpospolitej i Perspektyw dotyczącym wyników matur i osiągnięć w olimpiadach, zajęły wysokie miejsca.

Członek Zarządu Cz. Haczek przestawiła w formie multimedialnej informację na temat organizacji szkół i placówek w roku szkolnym 2012/2013 oraz działań podejmowanych przez Zarząd w sprawie restrukturyzacji jednostek oświatowych.

Głos zabrał Śląski Kurator Oświaty Pan Stanisław Faber. Pogratulował wyróżnionym szkołom
i podkreślił, że należy docenić pracę anonimowych nauczycieli, którzy się do tego sukcesu przyczyniają. Na koniec wystąpienia zaapelował, aby szkoły zachęcały uczniów do wzięcia udziału o programie opracowanym przez Województwo Śląskie „Mam zawód, mam pracę
w regionie", który ma na celu wzmocnienie szkolnictwa zawodowego.  

Dyrektor LO im A. Osuchowskiego w Cieszynie, przewodniczący Forum Dyrektorów Pan Janusz Prajzner - Łukomski przedstawił swoje refleksje dotyczące reformy programowej.

Radny R. Macura zaproponował, aby młodzież szkolna miała możliwość swobodnego decydowania o wyborze przedmiotów do matury pod koniec I klasy.

Pan kurator odpowiedział, że jest to w gestii dyrektora szkoły, który realizuje ramowy plan nauczania.

Wiceprzewodniczący J. Król stwierdził, że uczniowie wybierają placówki ościenne, ponieważ wcześniej ogłasza się, że szkoła będzie likwidowana. Radny zapytał, czy powiatu nie stać na dotowanie schroniska Zaolzianka kwotą 30 tys. zł rocznie, skoro kondycja finansowa jednostki się poprawia, a równocześnie przekazuje się milionowe kwoty na Szpital.

Radna M. Kiereś zapytała, czy możliwe byłoby przekazanie schroniska zespołowi Istebna oraz czy w tej sprawie prowadzono jakieś rozmowy.

Przewodniczący Rady zauważył, że sprawa schroniska Zaolzianka będzie przedmiotem dyskusji
w dalszym punkcie sesji.

Starosta, odpowiadając radnemu J.Królowi stwierdził, że młodzież dlatego m.in. wybiera szkoły ościenne, bo mają one konkurencyjną ofertę programową.

Ad.7.

Rada przyjęła do wiadomości sprawozdanie z realizacji Programu Współpracy Powiatu Cieszyńskiego z Organizacjami Pozarządowymi w roku 2011


Przewodniczący Rady ogłosił przerwę.


Ad.8.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję. Najpierw poprosił o wypowiedź na temat sprawozdania ZZOZ.

Radny L. Kuboszek stwierdził, że Rada Społeczna ZZOZ nie złożyła sprawozdania, ponieważ pod sprawozdaniem podpisała się dyrektor ZZOZ w Cieszynie p. A. Bednarska- Czerwińska. Radny dodał, że sprawozdanie jest tak lakoniczne, że nic z niego nie wynika i złożył wniosek
o przeniesienie przyjęcia sprawozdania na następną sesję.

Wiceprzewodniczący J. Król oświadczył, że oczekiwał obecności Przewodniczącego Rady Społecznej Pana Czesława Gluzy, ponieważ wówczas byłaby możliwa dyskusja, a także zadawanie pytań.

Starosta odpowiedział, że Pan Poseł interesuje się sprawami powiatu, jest członkiem sejmowej komisji zdrowia i nie podziela stanowiska, że jego obecność na sesji jest niezbędna.

Radca prawny T. Szkaradnik stwierdził, że brak regulacji, kto powinien się popisać pod sprawozdaniem. Przyznał, że najwłaściwsze byłoby podpisanie sprawozdania przez cały skład lub jego przewodniczącego, niemniej podpisanie sprawozdania przez Panią Dyrektor jest dopuszczalne.

Radny L. Kuboszek oświadczył, że nie tego oczekuje od prawnika. Dodał, że nie powinno być tak, że sprawozdanie organu nadzorującego podpisuje kierownik organu nadzorowanego. Radny stwierdził, że protestuje przeciwko przyjmowaniu sprawozdania w przedstawionej formie.

Przewodniczący Rady odpowiedział, że Rada nie podejmuje uchwały w sprawie przyjęcia sprawozdania, jest ono składane Radzie w formie informacji. Dodał, że o ile zostanie złożony wniosek o przedstawienie sprawozdania we właściwej formie na następnej sesji, to zastanie on poddany pod głosowanie.

Członek Zarządu M. Ślęk oświadczył, że dziwi go fakt, że cała dyskusja nad działalnoścą Rady Społecznej ZZOZ sprowadza się do jednej pieczątki.

Radny J. Król stwierdził, że tu nie ma nad czym dyskutować, ponieważ sprawozdanie nie zawiera żadnych istotnych informacji.

Członek Zarządu J. Malik zaproponował skonkretyzowanie oczekiwań wobec sprawozdania, co
w przyszłości ułatwi jego sporządzanie i ograniczy wątpliwości. 

Członek Zarządu M. Ślęk zwrócił się z pytaniem do Wiceprzewodniczącego J. Króla czy na Radzie społecznej zgłaszał swoje wątpliwości w chwili opracowywania sprawozdania.

Radny J. Król odpowiedział, że nie uczestniczył w pracach Rady Społecznej z powodu choroby.

Wiceprzewodniczący Rady W. Brachaczek zgłosił wniosek, aby sprawozdanie Rady Społecznej ZZOZ zostało skierowane do Rady w maju po usunięciu błędów formalnych, polegających na złożeniu pod sprawozdaniem podpisu niewłaściwej osoby.

Radny L. Kuboszek oświadczył, że w takiej sytuacji wycofuje swój wniosek.

Radca prawny stwierdził, że sprawozdania ZZOZ i CPR nie różnią się od siebie niczym poza podpisami, nie podlegają także przyjęciu przez Radę w głosowaniu.

Przewodniczący Rady oświadczył, że od strony formalnej sprawozdanie Rady Społecznej ZZOZ nie zostało złożone.

Wiceprzewodniczący J. Król zauważył, że nie wiemy, czy Pan Przewodniczący Cz. Gluza nie jest w posiadaniu zupełnie innego sprawozdania, którego nie dostarczono Radzie. Radny przychylił się do stwierdzenia Przewodniczącego Rady.

Członek Rady Społecznej, radny W. Brachaczek, odpowiadając radnemu J. Królowi oświadczył, że Rada Społeczna przyjęła tekst sprawozdania, który jest tożsamy
 z przedstawionym radnym.

Starosta przytoczył ustawę o działalności leczniczej i stwierdził, że Rada Społeczna nie jest organem nadzorczym Szpitala.

Radny A. Brudny stwierdził, że konieczne jest uchwalenie regulaminu pracy Rady Społecznej ZZOZ i CPR, wówczas nie byłoby dyskusji, nad formą sprawozdania.

Wiceprzewodniczący Rady W. Brachaczek poinformował, że regulaminy obu rad społecznych są w trakcie zmian i w najbliższym czasie zostaną przedstawione Radzie do uchwalenia.

Przewodniczący Rady, wobec braku dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie wniosek radnego W. Brachaczka.

Wniosek przyjęto przy 20 głosach za, 4 przeciw i 2 wstrzymujących się.

Ad.9.

Uchwałę nr XXI/162/12 przyjęto jednogłośnie.

Ad.10.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Wiceprzewodniczący J. Król twierdził, że przesadą jest sytuowanie Posła Cz. Gluzy w kolejnej radzie. Dodał, że jest wiele osób, które by mogły pełnić funkcję przewodniczącego obu rad społecznych.

Radny L. Kuboszek zwrócił się do Starosty z pytaniem, dlaczego desygnował posła Cz. Gluzę do obu rad społecznych.

Starosta odpowiedział, że wiąże się to z faktem, że Pan Poseł jest członkiem sejmowej komisji zdrowia, ma także kontakty z prezesem NFZ i Ministrem Zdrowia.

Uchwałę nr XXI/172/12 przyjęto przy 16 głosach za, 2 przeciw i 9 wstrzymujących się.

Ad.11.

W imieniu Zarządu autopoprawkę do projektu uchwały przedstawił Starosta. Autopoprawka polegała na dopisaniu do § 1 załącznika do uchwały ustępu 2 o brzmieniu: „CPR jest wpisane do Rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą prowadzonego przez Wojewodę Śląskiego pod nr 000000013894."

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

W dyskusji nie zabrano głosu.

Uchwałę nr XXI/163/12 przyjęto jednogłośnie.

Ad.12.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

W dyskusji nie zabrano głosu.

Uchwałę nr XXI/164/12 przyjęto jednogłośnie.


Prowadzenie obrad przejął Wiceprzewodniczący J. Król.


Ad.13.

Przewodnicząca Komisji Zdrowia i Pomocy Społecznej radna A. Suchanek oświadczyła, że uchwałę zaopiniowano pozytywnie.

Prowadzący obrady otworzył dyskusję .

W dyskusji nie zabrano głosu.

Uchwałę nr XXI/165/12 przyjęto jednogłośnie.

Ad.14.

Przewodnicząca Komisji Budżetu i Finansów radna D. Wasilewska poinformowała, że komisja zaopiniowała uchwałę pozytywnie, ale miała wątpliwości, czy nieruchomość powinna być obecnie sprzedawana.

Przewodniczący Komisji Środowiska i Rolnictwa radny K. Gajdzica oświadczył, że uchwałę zaopiniowano pozytywnie.

Prowadzący obrady otworzył dyskusję.

W dyskusji nie zabrano głosu.

Uchwałę nr XXI/166/12 przyjęto przy 15 głosach za, 8 przeciw i 4 wstrzymujących się.

Ad.15.

Przewodnicząca Komisji Budżetu i Finansów radna D. Wasilewska poinformowała, że komisja zaopiniowała uchwałę pozytywnie.

Przewodniczący Komisji Środowiska i Rolnictwa radny K. Gajdzica oświadczył, że uchwałę zaopiniowano pozytywnie.

Prowadzący obrady otworzył dyskusję.

W dyskusji nie zabrano głosu.

Uchwałę nr XXI/167/12 przyjęto jednogłośnie.

Ad.16.

Przewodniczący Komisji Dróg Publicznych i Bezpieczeństwa radny E. Dudkowiak oświadczył, że uchwałę zaopiniowano pozytywnie.

Prowadzący obrady otworzył dyskusję.

W dyskusji nie zabrano głosu.

Uchwałę nr XXI/168/12 przyjęto jednogłośnie.

Ad.17.

Przewodniczący Komisji Edukacji radny A. Brudny oświadczył, że uchwałę zaopiniowano pozytywnie.

Starosta poinformował, że schronisko ma 30 % obłożenie, a niskie ceny utrudniają osiągnięcie rentowności. Problem stwarza także zagrożenie pożarowe obiektu, którego wyeliminowanie wiązałoby się z wysokimi kosztami. Starosta dodał, że docelowo przewiduje się sprzedaż obiektu.

Prowadzący obrad otworzył dyskusję.

Wiceprzewodniczący J. Król podkreślił, że schronisko umożliwia korzystanie z noclegów osobom mniej zamożnym i młodzieży szkolnej.

Radny J. Juroszek odczytał stanowisko Klubu PiS i CIS w sprawie sprzedaży, zilustrowane zdjęciami archiwalnymi schroniska (załącznik do protokołu).

Członek Zarządu M. Ślęk stwierdził, że konserwator zabytków nie dopuści do zmiany charakteru tego obiektu,  poinformował także, że na terenie jego gminy sprzedano kilka obiektów
o charakterze zabytkowych i odbyło się to z pożytkiem dla obiektów i mieszkańców gminy.

Następnie głos zabrała dyrektor SSM Zaolzianka p. B. Strózik. Przedstawiła działania podejmowane na rzecz wypromowania schroniska, co zaowocowało kilkoma nagrodami
i wyróżnieniami. Potwierdziła, że aby dalej funkcjonować konieczne jest zainwestowanie
w obiekt, w pierwszej kolejności w zabezpieczenie przeciwpożarowe.

Radny J. Juroszek stwierdził, że jeśli chodzi o promocję to jest jeszcze dużo do zrobienia. Radny zauważył, że brak współpracy z Gminnym Ośrodkiem Kultury w Istebnej.

Radny L. Kuboszek zaproponował, aby schronisko w Wiśle Malince wynająć, bądź sprzedać,
a pieniądze ze sprzedaży mogłyby być przekazane na obiekt na  Zaolziu.

Przewodniczący Rady stwierdził, ze balastem dla schronisk powiatowych jest fakt, że działają one, podobnie jak szkoły, w oparciu o ustawę o systemie oświaty i Kartę Nauczyciela.

Radna D. Wasilewska zauważyła, że schronisko w Istebnej przynosi większe dochody niż znacznie nowocześniejsze schronisko w Wiśle Malince. Radna zaproponowała, aby sprzedać obiekt w Wiśle i pozostawić schronisko w Istebnej, które po remoncie byłoby wizytówką powiatu.

Uchwałę nr XXI/169/12 przyjęto przy 14 głosach za, 10 przeciw i 1 wstrzymującym się.

Ad.18.

Przewodnicząca Komisji Budżetu radna D. Wasilewska poinformowała, że komisja zaopiniowała uchwałę pozytywnie.

Uchwałę nr XXI/170/12 przyjęto jednogłośnie.

Ad.19.

W imieniu Zarządu autopoprawki do projektu uchwały przedstawił Skarbnik.

Przewodnicząca Komisji Budżetu radna D. Wasilewska poinformowała, że komisja zaopiniowała uchwałę pozytywnie.

Uchwałę nr XXI/171/12 przyjęto jednogłośnie.

Ad.20.

Przewodniczący Rady poinformował, że w okresie między sesjami uczestniczył obchodach Dnia Pracownika Służby Zdrowia, w spotkaniu parlamentarzystów w Cieszynie, w Przeglądzie twórczości młodych techników w ZSZ w Skoczowie oraz innych imprezach i spotkaniach.

Przewodniczący poinformował radnych, że przychylił się do wniosku radnego R. Macury, aby
w BIP zamieszczano interpelacje, zapytania i wnioski radnych wraz z odpowiedziami. Ponieważ jednak takiej możliwości nie przewiduje statut radni będą proszeni o zamieszczanie dopisku
o wyrażeniu zgody na publikację. Przewodniczący ogłosił, że do następnej sesji oczekuje na propozycje zmiany statutu. Dodał, że w związku z przewidywaną powszechną cyfryzacją wkrótce rejestry, a także interpelacje, zapytania i wnioski radnych wraz z odpowiedziami będą prowadzone tylko w formie elektronicznej.  

Ad.21.

Radny S. Kasztura zapytał, dlaczego złożono odwołanie w związku z konkursem na dyrektora
w ZST w Cieszynie.

Wicestarosta wyjaśnił, że kandydata nie dopuszczono do drugiego etapu konkursu z przyczyn formalnych. Kandydat został o tym fakcie poinformowany na piśmie.

Ad.22.

Przewodniczący Komisji Dróg Publicznych i Bezpieczństwa radny E. Dudkowiak poinformował, że komisja zajmowała się sprawą transportu zbiorowego, w tym zabezpieczenia połączeń po ogłoszeniu likwidacji PKS w Cieszynie.

Ad.23.

W tym punkcie nie zabrano głosu.

Ad.24.

Radny J. Żydek złożył interpelację w sprawie gospodarki wodno - ściekowej w Zabłociu.

Radny K. Gajdzica złożył interpelacje w sprawie:

- naprawy studzienek ściekowych w Drogomyślu,

- udrożnienia kanalizacji w Pruchnej.

Ad.25.

Radny L. Kuboszek złożył zapytanie w sprawie konkursów na dyrektorów szkół.

Ad.26.

Radny J. Juroszek złożył wnioski w sprawie:

- wymiany luster przy drodze w Jaworzynce,

- remontu cząstkowego drogi w Koniakowie,

- malowania pasów drogowych w Istebnej.

Ad.27.

W tym punkcie nie zabrano głosu.

Ad.28.

Radny J. Juroszek podziękował za interwencję w sprawie uporządkowania drogi wojewódzkiej
w Istebnej.

Radna D. Wasilewska podziękowała za remont chodnika.

Radny S. Kasztura poinformował, że Szkoła Organizacji i Zarządzania w Skoczowie pozyskała, na skutek prowadzonej akcji, dawców szpiku kostnego, a także honorowych krwiodawców.


ZAKOŃCZENIE OBRAD

O godzinie 17.30 Przewodniczący Rady S. Kubicius zamknął XXI sesję Rady Powiatu Cieszyńskiego.

 

Protokolant:

E. Jesionek


Powiadom znajomego