W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Starostwo Powiatowe w Cieszynie

ul. Bobrecka 29
ul. Szeroka 13
ul. Graniczna 79
43-400 Cieszyn

 

tel. centrala Starostwa - 33 47 77 144
tel. sekretariat Starosty - 33 47 77 156

Serwis internetowy: www.powiat.cieszyn.pl
e-mail: sekretariat@powiat.cieszyn.pl
EPUAP: /pzcieszyn/skrytka

 

NIP Starostwa (dla pracowników): 548-21-37-408
NIP Powiatu: 548-26-04-548
REGON: 072186224

Korekta protokołu z XVIII sesji w dniu 31 stycznia 2012r


Korekta protokołu z XVIII sesji Rady Powiatu w dniu 31 stycznia 2012r.

 

Ad.6.

Starosta przedstawił w skrócie informację na temat aktualnej sytuacji prawnej w zakresie komercjalizacji szpitali. Poinformował, jakie zmiany nastąpią we władzach ZZOZ
w przypadku komercjalizacji.

Prowadzący obrady otworzył dyskusję.

Radny L. Kuboszek, nawiązując do odpowiedzi udzielonej mu na interpelację, stwierdził, że ZZOZ wynajmuje innym podmiotom 3 tys. m2 powierzchni. Radny zapytał, czy celowe było budowanie tak dużych obiektów, zważywszy, że odbywało się to kosztem zadłużania powiatu. Następnie radny poruszył sprawę spółki Globos - Med., wynajmującej powierzchnie w nowo wybudowanym pawilonie, w której udziałowcem od dnia 11.10.2011r. jest p. Paweł Czerwiński, ten sam pan jest także wiceprezesem Gyncentrum Clinic Sp. z o.o.

Prowadzący obrady stwierdził, że wypowiedź radnego L. Kuboszka odbiega od tematu  aktualnie omawianego.

Radny R. Macura oświadczył, że obowiązkiem radnego jest zadawania pytań, nawet niewygodnych, ponieważ obliguje go do tego mandat przyznany przez wyborców.

Starosta stwierdził, że wynajmowanie tak dużej powierzchni, zwłaszcza podmiotom medycznym, podnosi atrakcyjność szpitala i świadczy o gospodarności kierownictwa ZZOZ. Starosta dodał, że struktura własnościowa firmy Globos - Med nie jest przedmiotem obrad.

Członek Zarządu M. Ślęk oświadczył, że dyskusja odbiega od tematu.

Wiceprzewodniczący Rady J. Król stwierdził, że pytania są zadawane, ponieważ na pytania nie odpowiada się rzetelnie. Radny poprosił o informację na temat zadłużenia ZZOZ. Dodał, że chciałby wiedzieć, jakie efekty dało wyprowadzenie niektórych usług na zewnątrz. Zapytał czy jest prawdą, że firma świadcząca usługi cateringowe upadła z powodu nieregulowania zobowiązań przez ZZOZ.

Starosta przypomniał, że punkt obrad dotyczy przekształcenia ZZOZ w spółkę.

Głos zabrała Dyrektor ZZOZ Pani A. Bednarska - Czerwińska, która poinformowała, że outsourcing kuchni przyniesie w ciągu następnych 3 lat oszczędność 1 mln zł. Pani Dyrektor oświadczyła, że nie ma wiedzy czy firma cateringowa upadła. Obecnie szpital obsługuje inna firma, która wygrała przetarg.

Radny L. Kuboszek zapytał, czy Rada była informowana o zamiarze wynajęcia powierzchni
3 tys m2.

Pani Dyrektor wyjaśniła w tych powierzchniach są także magazyny. Stwierdziła, że nie jest łatwo znaleźć inwestora na tak duże powierzchnie. Należało się zastanowić 30 lat temu, kiedy rozpoczynano rozbudowę, czy szpitalowi jest potrzebna tak duża powierzchnia. Obecnie szpital ma nowoczesne wyposażenie, a mieszkańcy powiatu i ich dzieci mają się gdzie leczyć. Co do zadłużenia szpitala, to wiarygodne wyliczenia na rok 2011 będą w kwietniu.

Wicestarosta stwierdził, że na terenie szpitala jest wiele obiektów będących pustostanami, więc ich szybkie zagospodarowanie jest konieczne. Zarząd popiera wszelkie działania w tym kierunku.

Radny R. Macura zauważył, że firma Beskid - Med, która dzierżawi powierzchnie w Szpitalu zgłosiła działalność w wielu dziedzinach stanowiących konkurencję dla szpitala, w tym chirurgii ogólnej, ortopedii i traumatologii.

Radna M. Kiereś poruszyła problem dostępności poradni przyszpitalnych. Oświadczyła, że sprawę tę często poruszają mieszkańcy powiatu, których nie interesuje forma prawna szpitala ale dostępność świadczeń.

Przewodniczący Rady stwierdził, że dyskusja powinna dotyczyć przekształcenia Szpitala,
a nie restrukturyzacji.

Pani Dyrektor ZZOZ oświadczyła, że nie likwiduje poradni, ale je tworzy. Nigdy nie dojdzie także do tego, aby inny podmiot działający na terenie szpitala był dla niego konkurencją
i zabierał mu kontrakt.

Przewodniczący Rady stwierdził, że według informacji przekazanej radnym obecny stan prawny nie pozwala dokonać przekształcenia, nie ma bowiem stosownych rozporządzeń. Zapytał, jaki jest obecny stan prawny.

Radca prawny oświadczył, że nadal nie wszystkie akty prawne są wydane.

Ad.7.

Projekt uchwały przedstawił Starosta.

Przewodnicząca Komisji Zdrowia i Pomocy Społecznej radna A. Suchanek oświadczyła, że uchwałę zaopiniowano pozytywnie.

Radny L. Kuboszek, odnosząc się do zał. nr 1 do Statutu ZZOZ stwierdził, że na oddziale chirurgii ogólnej jest 60 łóżek, zaś na oddziale chirurgii dziecięcej 15 łóżek. Skoro oba te oddziały mieszczą się na jednym piętrze, które mieści 60 łóżek, to liczba łóżek została przekroczona o 15. Podobna sytuacja ma miejsce w przypadku oddziału chorób wewnętrznych - 52 łóżka i oddziału geriatrycznego - 27 łóżek, co oznacza, że   liczbę łóżek na piętrze przekroczono o 19. Radny zapytał także, czy został przeprowadzony konkurs na ordynatora oddziału urologicznego.

Pani Dyrektor odpowiedziała, że aktualnie w szpitalu jest przeprowadzany remont oddziałów
i należy się liczyć z pewnymi uciążliwościami, ponieważ w tym czasie szpital udziela świadczeń. Dodała, że przyszłym miesiącu oddział urologii ma otrzymać akredytację i będzie mógł kształcić młodych lekarzy.

Wiceprzewodniczący Rady J. Król zapytał, jaka jest przyczyna zamiany dyrektorów na pełnomocników. Radny oświadczył, że sprzeciwia się likwidacji stanowiska ordynatora.

Odpowiedzi udzieliła radca prawny ZZOZ p. J. Zaborowska, która poinformowała, że nie ma obowiązku powoływania zastępcy dyrektora, jeśli dyrektor naczelny jest lekarzem. Co do pełnomocników dyrektora, to zostali oni powołani z przyczyn oszczędnościowych.

Wiceprzewodniczący Rady W. Brachaczek zapytał, czy są różnice kompetencji pełnomocników w porównaniu z zastępcami dyrektora.

Pani Mecenas odpowiedziała, że te sprawy będą uregulowane w regulaminie organizacyjnym ZZOZ.

Radny R. Macura zaapelował o nieprzyjmowanie statutu. Stwierdził, że niektóre oddziały nowych placówek medycznych będą się powielać się z oddziałami ZZOZ. Następnie zapytał
o umiejscowienie w statucie pracowni tomografii komputerowej, poradni profilaktyki chorób piersi i pracowni mammograficznej oraz poradni ortopedii i traumatologii.

Wyjaśnień udzieliła mec. J. Zaborowska.

Wiceprzewodniczący Rady J. Król zapytał, czy jest konieczność umieszczania w statucie diagnostyki laboratoryjnej. Poprosił także o wyjaśnienie likwidacji stanowiska ordynatora.

Pani Dyrektor podkreśliła, że nie ma zagrożenia ze strony innych podmiotów medycznych dla kontraktów ZZOZ, nie ma także możliwości, aby któraś z poradni ZZOZ przeszła do jednostki prywatnej. Dodała, że Szpital musi szukać możliwości zagospodarowania wolnych powierzchni, gdyż ich utrzymywanie jest bardzo kosztowne.  Odpowiadając radnemu
J. Królowi Pani Dyrektor oświadczyła, że (cyt.) są nam potrzebni dobrzy specjaliści, którzy się szkolą nowoczesną sztuką medyczną, a nie ordynatorzy, którzy tu osiedli przed 30 laty, a ostatni kurs zrobili przed 25 laty i cały czas uważają, że są świetnymi specjalistami. Lekarz powinien się kształcić non stop. Niestety jest tak, że lekarz miał aktualne szkolenie na koszt firmy 25 lat temu, operatywa nie dochodząca do nowoczesnej medycyny, laparoskopia w lesie. Jeśli dalej tak będziemy postępować, to pacjenci będą uciekać do NZOZ-ów (koniec cyt.). Ponieważ jednak związki zawodowe są przeciwne likwidacji  stanowiska ordynatora, pozostanie ono niezmienione. Co do laboratorium, to znajdzie się ono w strukturze ZZOZ, niezależnie od tego kto świadczy  usługi, ponieważ konkursy są ogłaszane raz na trzy lata, a może się okazać, że szpital postanowi świadczyć te usługi we własnym zakresie.

Radny R. Macura poprosił o informację na temat poradni endokrynologicznej, a także możliwości świadczenia na terenie szpitala usług chirurgii jednego dnia.

Pełnomocnik Dyrektora ZZOZ p. J. Stanieczek wyjaśnił, że w związku ze zmianą zasad kwalifikowania usług medycznych usługi z zakresu endokrynologii są realizowane w poradni chorób tarczycy.

Radny R. Macura podziękował za wyjaśnienia i podkreślił, że nadal największym problemem  szpitala pozostaje jego wysokie zadłużenie.

Radny A. Brudny stwierdził, że dyskusja odbiega od tematu w zgłosił wniosek o zamknięcie dyskusji.

Starosta podkreślił, że jakość świadczonych usług przez ZZOZ jest bardzo wysoka, świadczy
o tym znikoma liczba skarg. Sprawa ta była przedmiotem ostatniej Komisji Zdrowia
i Pomocy Społecznej.  Starosta dodał, że popiera wniosek o zamknięcie dyskusji.

Wniosek radnego A. Brudnego przyjęto przy 23 głosach za, 2 przeciw i 2 wstrzymujących się.

Uchwałę nr XVIII/137/12 przyjęto przy 18 głosach za, 8 przeciw i 2 wstrzymujących się.



Powiadom znajomego