W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Starostwo Powiatowe w Cieszynie

ul. Bobrecka 29
ul. Szeroka 13
ul. Graniczna 79
43-400 Cieszyn

 

tel. centrala Starostwa - 33 47 77 144
tel. sekretariat Starosty - 33 47 77 156

Serwis internetowy: www.powiat.cieszyn.pl
e-mail: sekretariat@powiat.cieszyn.pl
EPUAP: /pzcieszyn/skrytka

 

NIP Starostwa (dla pracowników): 548-21-37-408
NIP Powiatu: 548-26-04-548
REGON: 072186224

Protokół z XVIII sesji Rady Powiatu w dniu 31 stycznia 2012 r.


P R O T O K Ó Ł  nr XVIII/12

z XVIII sesji Rady Powiatu Cieszyńskiego IV kadencji

w dniu  31 stycznia 2012 r.

 

Miejsce obrad: sala sesyjna Starostwa Powiatowego w Cieszynie     

Obrady prowadzili:

Przewodniczący Rady - Stanisław Kubicius

Wiceprzewodniczący Rady - Wojciech Brachaczek

 

 

ROZPOCZĘCIE OBRAD

O godzinie 13.00 Przewodniczący Rady Stanisław Kubicius otworzył obrady XVIII sesji Rady Powiatu Cieszyńskiego, przywitał radnych oraz przybyłych gości. Następnie stwierdził prawomocność obrad. W sesji uczestniczyło 28 radnych.


PORZĄDEK OBRAD:

Radny R. Macura zgłosił wniosek o zdjęcie z porządku obrad projektu uchwały w sprawie przyjęcia statutu ZZOZ w Cieszynie.  Radny stwierdził, że zgodnie z ustawą o działalności leczniczej nowy statut ma być przyjęty do 1 lipca 2012 roku. Dodał, że niepokój budzi stan zadłużenia szpitala, w związku z czym wskazane byłoby zwołanie konferencji pozwalającej na analizę porównawczą obecnego i przyszłego statusu prawnego ZZOZ. Radny stwierdził, że niepokój budzą zapisy dotyczące zadłużenia Szpitala. Dodał, że w przypadku przekształcenia powiat straci nadzór nad sferą publiczną ochrony zdrowia. Następnie radny ustosunkował się do konkretnych zapisów budzących jego wątpliwości.

Przewodniczący Rady oświadczył, że skoro stwierdzono problem dotyczący funkcjonowania ZZOZ możliwe byłoby omówienie tego w stosownym punkcie obrad, bez konieczności zdejmowania uchwały z porządku. Przewodniczący podkreślił, że dyskusja nad uchwałą nie musi prowadzić do jej przyjęcia.

Starosta stwierdził, że z dezaprobatą przyjmuje wniosek radnego R. Macury, który, sam prowadząc długi wywód na temat problemów w ZZOZ chce uniemożliwić dyskusję przez zdjęcie punktu z porządku obrad.

Wniosek radnego R. Macury odrzucono przy 8 głosach za, 17 przeciw i 1 wstrzymującym się.


Przyjęto następujący porządek obrad:

1.      Otwarcie obrad XVIII sesji Rady Powiatu Cieszyńskiego, przywitanie radnych i gości,  stwierdzenie prawomocności obrad.

2.      Przedstawienie porządku obrad.

3.      Przyjęcie protokołu z XVII sesji Rady Powiatu.     

4.      Wystąpienia gości.

5.      Sprawozdanie Starosty Cieszyńskiego z działalności Komisji Bezpieczeństwa
i Porządku za rok 2011.

6.      Informacja nt. przekształcenia ZZOZ w Cieszynie.

7.      Podjęcie uchwały w sprawie nadania Statutu ZZOZ w Cieszynie.

8.      Podjęcie uchwały w sprawie zamiaru likwidacji szkoły.

9.      Podjęcie uchwały w sprawie zamiaru przekształcenia szkół.

10.  Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie przystąpienia do Stowarzyszenia Rozwoju i Współpracy Regionalnej „Olza".

11.  Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie przystąpienia do Stowarzyszenia Samorządowego Ziemi Cieszyńskiej.

12.  Podjęcie uchwały w sprawie przekazania środków finansowych dla Policji
z przeznaczeniem na nagrodę za osiągnięcia w służbie.

13.  Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Cieszyńskiego na lata 2012-2022.

14.  Podjęcie uchwały w sprawie zmian budżetu powiatu.

15.  Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia zasad, na podstawie których radnym powiatu cieszyńskiego przysługują diety oraz zwrot kosztów podróży służbowych.

16.  Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia planów pracy komisji na rok 2012.

17.  Sprawozdania z działalności komisji w roku 2011.

18.  Informacja Przewodniczącego Rady o działalności między sesjami.

19.  Sprawozdanie Zarządu Powiatu z wykonania uchwał Rady i działalności między sesjami.

20.  Informacja o pracach komisji Rady.

21.  Odpowiedzi na interpelacje.

22.  Interpelacje.

23.  Zapytania.

24.  Wnioski.

25.  Oświadczenia.

26.  Informacje i komunikaty.

27.  Zamknięcie obrad XVIII sesji Rady Powiatu Cieszyńskiego.



Ad.3.

Protokół z XVII sesji przyjęto przy 27 głosach za i 1 wstrzymującym się.

Ad.4.

Głos zabrała poseł na Sejm RP Pani Aleksandra Trybuś. Pani Poseł poinformowała, że na terenie Cieszyna otwarto jej biuro poselskie, poprosiła o zgłaszania problemów.

Następnie poseł na Sejm RP Pan Czesław Gluza przedstawił prace nad pakietem ustaw zdrowotnych. Zapewnił, że sprawy powiatu są mu bardzo bliskie i można liczyć na jego wsparcie.

Ad.5.

Rada przyjęła do wiadomości informację Starosty o działalności Komisji Bezpieczeństwa
i porządku w roku 2011.


Prowadzenie obrad przejął Wiceprzewodniczący Rady W. Brachaczek.


Ad.6.

Starosta przedstawił w skrócie informację na temat aktualnej sytuacji prawnej w zakresie komercjalizacji szpitali. Poinformował, jakie zmiany nastąpią we władzach ZZOZ w przypadku komercjalizacji.

Prowadzący obrady otworzył dyskusję.

Radny L. Kuboszek, nawiązując do odpowiedzi udzielonej mu na interpelację, stwierdził, że ZZOZ wynajmuje innym podmiotom 3 tys. m2 powierzchni. Radny zapytał, czy celowe było budowanie tak dużych obiektów, zważywszy, że odbywało się to kosztem zadłużania powiatu. Następnie radny poprosił o szczegóły dotyczące udziałowców firmy Globos - Med.

Prowadzący obrady stwierdził, że wypowiedź radnego L. Kuboszka odbiega od tematu  aktualnie omawianego.

Radny R. Macura oświadczył, że obowiązkiem radnego jest zadawania pytań, nawet niewygodnych, ponieważ obliguje go do tego mandat przyznany przez wyborców.

Starosta stwierdził, że wynajmowanie tak dużej powierzchni, zwłaszcza podmiotom medycznym, podnosi atrakcyjność szpitala i świadczy o gospodarności kierownictwa ZZOZ. Starosta dodał, że struktura własnościowa firmy Globos - Med nie jest przedmiotem obrad.

Członek Zarządu M. Ślęk oświadczył, że dyskusja odbiega od tematu.

Wiceprzewodniczący Rady J. Król stwierdził, że pytania są zadawane, ponieważ na pytania nie odpowiada się rzetelnie. Radny poprosił o informację na temat zadłużenia ZZOZ. Dodał, że chciałby wiedzieć, jakie efekty dało wyprowadzenie niektórych usług na zewnątrz. Zapytał czy jest prawdą, że firma świadcząca usługi cateringowe upadła z powodu nieregulowania zobowiązań przez ZZOZ.

Starosta przypomniał, że punkt obrad dotyczy przekształcenia ZZOZ w spółkę.

Głos zabrała Dyrektor ZZOZ Pani A. Bednarska - Czerwińska, która poinformowała, że outsourcing kuchni przyniesie w ciągu następnych 3 lat oszczędność 1 mln zł. Pani Dyrektor oświadczyła, że nie ma wiedzy czy firma cateringowa upadła. Obecnie szpital obsługuje inna firma, która wygrała przetarg.

Radny L. Kuboszek zapytał, czy Rada była informowana o zamiarze wynajęcia powierzchni
3 tys m2.

Pani Dyrektor wyjaśniła w tych powierzchniach są także magazyny. Stwierdziła, że nie jest łatwo znaleźć inwestora na tak duże powierzchnie. Należało się zastanowić 30 lat temu, kiedy rozpoczynano rozbudowę, czy szpitalowi jest potrzebna tak duża powierzchnia. Obecnie szpital ma nowoczesne wyposażenie, a mieszkańcy powiatu i ich dzieci mają się gdzie leczyć. Co do zadłużenia szpitala, to wiarygodne wyliczenia na rok 2011 będą w kwietniu.

Wicestarosta stwierdził, że na terenie szpitala jest wiele obiektów będących pustostanami, więc ich szybkie zagospodarowanie jest konieczne. Zarząd popiera wszelkie działania w tym kierunku.

Radny R. Macura zauważył, że firma Beskid - Med, która dzierżawi powierzchnie w Szpitalu zgłosiła działalność w wielu dziedzinach stanowiących konkurencję dla szpitala, w tym chirurgii ogólnej, ortopedii i traumatologii.

Radna M. Kiereś poruszyła problem dostępności poradni przyszpitalnych. Oświadczyła, że sprawę tę często poruszają mieszkańcy powiatu, których nie interesuje forma prawna szpitala ale dostępność świadczeń.

Przewodniczący Rady stwierdził, że dyskusja powinna dotyczyć przekształcenia Szpitala, a nie restrukturyzacji.

Pani Dyrektor ZZOZ oświadczyła, że nie likwiduje poradni, ale je tworzy. Nigdy nie dojdzie także do tego, aby inny podmiot działający na terenie szpitala był dla niego konkurencją
i zabierał mu kontrakt.

Przewodniczący Rady stwierdził, że według informacji przekazanej radnym obecny stan prawny nie pozwala dokonać przekształcenia, nie ma bowiem stosownych rozporządzeń. Zapytał, jaki jest obecny stan prawny.

Radca prawny oświadczył, że nadal nie wszystkie akty prawne są wydane.

Ad.7.

Projekt uchwały przedstawił Starosta.

Przewodnicząca Komisji Zdrowia i Pomocy Społecznej radna A. Suchanek oświadczyła, że uchwałę zaopiniowano pozytywnie.

Radny L. Kuboszek poruszył sprawę przepełnienia na oddziałach wewnętrznych
i geriatrycznym oraz na oddziale chirurgii dziecięcej. Zapytał także, czy został przeprowadzony konkurs na ordynatora oddziału urologicznego.

Pani Dyrektor odpowiedziała, że aktualnie w szpitalu jest przeprowadzany remont oddziałów
i należy się liczyć z pewnymi uciążliwościami, ponieważ w tym czasie szpital udziela świadczeń. Dodała, że przyszłym miesiącu oddział urologii ma otrzymać akredytację i będzie mógł kształcić młodych lekarzy.

Wiceprzewodniczący Rady J. Król zapytał, jaka jest przyczyna zamiany dyrektorów na pełnomocników. Radny oświadczył, że sprzeciwia się likwidacji stanowiska ordynatora.

Odpowiedzi udzieliła radca prawny ZZOZ p. J. Zaborowska, która poinformowała, że nie ma obowiązku powoływania zastępcy dyrektora, jeśli dyrektor naczelny jest lekarzem. Co do pełnomocników dyrektora, to zostali oni powołani z przyczyn oszczędnościowych.

Wiceprzewodniczący Rady W. Brachaczek zapytał, czy są różnice kompetencji pełnomocników w porównaniu z zastępcami dyrektora.

Pani Mecenas odpowiedziała, że te sprawy będą uregulowane w regulaminie organizacyjnym ZZOZ.

Radny R. Macura zaapelował o nieprzyjmowanie statutu. Stwierdził, że niektóre oddziały nowych placówek medycznych będą się powielać się z oddziałami ZZOZ. Następnie zapytał
o umiejscowienie w statucie pracowni tomografii komputerowej, poradni profilaktyki chorób piersi i pracowni mammograficznej oraz poradni ortopedii i traumatologii.

Wyjaśnień udzieliła mec. J. Zaborowska.

Wiceprzewodniczący Rady J. Król zapytał, czy jest konieczność umieszczania w statucie diagnostyki laboratoryjnej. Poprosił także o wyjaśnienie likwidacji stanowiska ordynatora.

Pani Dyrektor podkreśliła, że nie ma zagrożenia ze strony innych podmiotów medycznych dla kontraktów ZZOZ, nie ma także możliwości, aby któraś z poradni ZZOZ przeszła do jednostki prywatnej. Dodała, że Szpital musi szukać możliwości zagospodarowania wolnych powierzchni, gdyż ich utrzymywanie jest bardzo kosztowne.  Odpowiadając radnemu
J. Królowi Pani Dyrektor oświadczyła, że szpitalom są potrzebni dobrzy specjaliści, stale się szkolący, a bywa, że niektórzy ordynatorzy nie nadążają za postępem. Ponieważ jednak związki zawodowe są przeciwne likwidacji tego stanowiska pozostanie ono niezmienione. Co do laboratorium, to znajdzie się ono w strukturze ZZOZ, niezależnie od tego kto świadczy  usługi, ponieważ konkursy są ogłaszane raz na trzy lata, a może się okazać, że szpital postanowi świadczyć te usługi we własnym zakresie.

Radny R. Macura poprosił o informację na temat poradni endokrynologicznej, a także możliwości świadczenia na terenie szpitala usług chirurgii jednego dnia.

Pełnomocnik Dyrektora ZZOZ p. J. Stanieczek wyjaśnił, że w związku ze zmianą zasad kwalifikowania usług medycznych usługi z zakresu endokrynologii są realizowane w poradni chorób tarczycy.

Radny R. Macura podziękował za wyjaśnienia i podkreślił, że nadal największym problemem  szpitala pozostaje jego wysokie zadłużenie.

Radny A. Brudny stwierdził, że dyskusja odbiega od tematu w zgłosił wniosek o zamknięcie dyskusji.

Starosta podkreślił, że jakość świadczonych usług przez ZZOZ jest bardzo wysoka, świadczy
o tym znikoma liczba skarg. Sprawa ta była przedmiotem ostatniej Komisji Zdrowia i Pomocy Społecznej.  Starosta dodał, że popiera wniosek o zamknięcie dyskusji.

Wniosek radnego A. Brudnego przyjęto przy 23 głosach za, 2 przeciw i 2 wstrzymujących się.

Uchwałę nr XVIII/137/12 przyjęto przy 18 głosach za, 8 przeciw i 2 wstrzymujących się.

Ad.8.

Projekt uchwały przedstawiła członek Zarządu radna Cz. Haczek.

Przewodniczący Komisji Edukacji radny A. Brudny oświadczył, że uchwałę zaopiniowano pozytywnie.

Uchwałę nr XVIII/138 /12 przyjęto jednogłośnie.

Ad.9.

Projekt uchwały przedstawiła członek Zarządu radna Cz. Haczek.

Przewodniczący Komisji Edukacji radny A. Brudny oświadczył, że uchwałę zaopiniowano pozytywnie.

Uchwałę nr XVIII/139 /12 przyjęto jednogłośnie.


Prowadzący obrady ogłosił przerwę.


Ad.10.

Prowadzący obrady otworzył dyskusję.

Wobec braku zgłoszeń poddał uchwałę pod głosowanie.

Uchwałę nr XVIII/140/12 przyjęto jednogłośnie.

Ad.11.

Prowadzący obrady otworzył dyskusję.

Radny L. Kuboszek oświadczył, że stowarzyszenie jest zbędne. Dodał, że swoje stanowisko
w tej sprawie wyrażał wielokrotnie.

Uchwałę nr XVIII/141/12 przyjęto przy 20 głosach za i 5 wstrzymujących się.

Ad.12.

Przewodniczący Komisji Dróg Publicznych i Bezpieczeństwa radny E. Dudkowiak oświadczył, że uchwałę zaopiniowano pozytywnie.

Prowadzący obrady otworzył dyskusję.

Wobec braku zgłoszeń poddał uchwałę pod głosowanie.

Uchwałę nr XVIII/142/12 przyjęto jednogłośnie.

Ad.13.

Projekt uchwały przestawił Skarbnik.

Przewodnicząca Komisji Budżetu i Finansów radna D. Wasilewska oświadczyła, ze uchwałę zaopiniowano pozytywnie.

Prowadzący obrady otworzył dyskusję.

Radny A. Brudny zapytał, czy projekt uchwały był opiniowany przez RIO.

Skarbnik odpowiedział, że opiniowana był wersja przedstawiona radnym wraz z projektem uchwały budżetowej. Wersja aktualna jest zmieniona i uwzględnia poprawki wprowadzone do budżetu w okresie późniejszym.

Radny R. Macura oświadczył, że sytuacja finansowa ZZOZ powinna być ustabilizowana.

Uchwałę nr XVIII/143/12 przyjęto jednogłośnie.


Ad.14.

W imieniu Zarządu autopoprawki do projektu budżetu przestawił Skarbnik.

Prowadzący obrady otworzył dyskusję.

Radny J. Żydek zapytał, czy inwestycja mostowa przy Al. Łyska w Cieszynie była ujęta
w WPI.

Skarbnik potwierdził, że zadanie było wpisane na rok 2012.

Radny A. Brudny oświadczył, że istnieje duża dysproporcja w przekazywaniu środków na drogi w poszczególnych gminach.

Uchwałę nr XVIII/144/12 przyjęto przy 25 głosach za i 1 wstrzymującym się.

Ad.15.

Projekt uchwały przedstawił Wiceprzewodniczący Rady W. Brachaczek, po czym otworzył dyskusję.

Radny R. Macura zaproponował obniżenie wszystkich diet radnych o 5%.

Radny L. Kuboszek poparł wniosek radnego R. Macury.

Wiceprzewodniczący Rady J. Król zwrócił uwagę na fakt, że uchwała nie mówi nic
o potrąceniach dla członków Zarządu za nieobecności na posiedzeniach Zarządu.

Wniosek radnego R. Macury odrzucono przy 3 głosach za, 14 przeciw i 9 wstrzymujących się.

Uchwałę nr XVIII/145/12 przyjęto przy 21 głosach za i 5 wstrzymujących się.

Ad.16.

Prowadzący obrady otworzył dyskusję.

Wobec braku zgłoszeń poddał uchwałę pod głosowanie.

Uchwałę nr XVIII/146/12 przyjęto jednogłośnie.

Ad.17.

W tym punkcie nie zabrano głosu.

Ad.18.

Przewodniczący Rady w okresie między sesjami:

- uczestniczył w uroczystościach spotkaniach noworocznych reprezentując Radę Powiatu,

- przygotował zmianę uchwały w sprawie zasad wypłacania diet radnym oraz zwrotu kosztów podróży służbowych, uwzględniającą uwagi wynikające z kontroli RIO,

- przyjął  3 interpelacje radnych złożone między sesjami.

Ad.19.

Starosta uzupełnił informację dotyczącą działalności Zarządu między sesjami. Szczególną uwagę zwrócił na sprawę dalszych losów LO w Skoczowie. Poinformował, że Zarząd wypracował kilka koncepcji, w tym m.in. przekazanie budynku liceum Miastu Skoczów na cele oświatowe.

Ad.20.

Przewodnicząca Komisji Budżetu i Finansów radna D. Wasilewska poinformowała, że komisja skierowała pod adresem Zarządu wniosek o przedstawienie wykazu najemców powierzchni będących w użytkowaniu ZZOZ.

Ad.21.

W tym punkcie nie zabrano głosu.

Ad.22.

Radny J. Juroszek złożył interpelację dotyczącą odśnieżania dróg i chodników w Gminie Istebna.

Radny R. Macura złożył interpelację w sprawie kosztów osobowych w ZZOZ w Cieszynie.

Ad.23.

Radny R. Macura złożył zapytanie w sprawie sprzedaży nieruchomości powiatowych
w Cieszynie.

Ad.24.

Radni CIS i klubu PiS złożyli wniosek do Przewodniczącego Rady i Zarządu
o  zorganizowanie konferencji poświęconej analizie formuły prawnej funkcjonowania Szpitala Śląskiego.

Ad.25.

W tym punkcie nie zabrano głosu.

Ad.26.

W tym punkcie nie zabrano głosu.

 

ZAKOŃCZENIE OBRAD

O godzinie 17.30 Wiceprzewodniczący Rady W. Brachaczek zakończył XVIII sesję Rady Powiatu Cieszyńskiego.

 

 

Protokolant:

E. Jesionek


Powiadom znajomego