W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Starostwo Powiatowe w Cieszynie

ul. Bobrecka 29
ul. Szeroka 13
ul. Graniczna 79
43-400 Cieszyn

 

tel. centrala Starostwa - 33 47 77 144
tel. sekretariat Starosty - 33 47 77 156

Serwis internetowy: www.powiat.cieszyn.pl
e-mail: sekretariat@powiat.cieszyn.pl
EPUAP: /pzcieszyn/skrytka

 

NIP Starostwa (dla pracowników): 548-21-37-408
NIP Powiatu: 548-26-04-548
REGON: 072186224

Protokół nr XIII/11 z XIII sesji Rady Powiatu Cieszyńskiego IV kadencji w dniu 27 września 2011 r.

P R O T O K Ó Ł  nr XIII/11

z XIII sesji Rady Powiatu Cieszyńskiego IV kadencji

w dniu  27 września 2011 r.

 

Miejsce obrad: sala sesyjna Starostwa Powiatowego w Cieszynie     

Obrady prowadzili:

Przewodniczący Rady - Stanisław Kubicius

Wiceprzewodniczący Rady - Wojciech Brachaczek

 

 

Przewodniczący Rady Powiatu wraz ze Starostą uhonorowali wieloletniego działacza wśród Polaków w Republice Czeskiej Pana Władysława Kristena, podkreślając jego zasługi dla podtrzymania tożsamości narodowej Polaków mieszkających na Zaolziu.

 

ROZPOCZĘCIE OBRAD

O godzinie 13.00 Przewodniczący Rady Stanisław Kubicius otworzył obrady XIII sesji Rady Powiatu Cieszyńskiego, przywitał radnych oraz przybyłych gości. Następnie stwierdził prawomocność obrad. W sesji uczestniczyło 29 radnych.


PORZĄDEK OBRAD:


Przyjęto następujący porządek obrad:

  1. Otwarcie obrad XIII sesji Rady Powiatu Cieszyńskiego, przywitanie radnych i gości,  stwierdzenie prawomocności obrad.
  2. Przedstawienie porządku obrad.
  3. Przyjęcie protokołu z XII sesji Rady Powiatu.    
  4. Wystąpienia gości.
  5. Kultura, turystyka i sport w powiecie cieszyńskim.
  6. Informacja dotycząca inwestycji drogowych w latach 2010 i 2011.
  7. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty od opłat rocznych, ustalonych z tytułu trwałego zarządu dla PDPS w Pogórzu.
  8. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały nr XLIII/386/10 w sprawie określenia warunków udzielania bonifikat i wysokości stawek procentowych przy sprzedaży nieruchomości stanowiących własność powiatu cieszyńskiego.
  9. Podjęcie uchwały w sprawie sprzedaży nieruchomości zabudowanej, położonej w Cieszynie w obrębie 24, oznaczonej jako dz.4/76,  dz. 4/77, dz. 4/78.
  10. Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia nowego przebiegu drogi powiatowej 2714 S ul. Jabłonna, ul. Ładna Boczna w Cieszynie.
  11. Podjęcie uchwały w sprawie zmian budżetu powiatu.
  12. Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia Statutu Powiatu Cieszyńskiego.
  13. Podjęcie uchwały w sprawie rozpatrzenia i zatwierdzenia odpowiedzi na skargę Pana Macieja Dobrego na Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie.
  14. Informacja Przewodniczącego Rady o działalności między sesjami.
  15. Sprawozdanie Zarządu Powiatu z wykonania uchwał Rady i działalności między sesjami.
  16. Informacja o pracach komisji Rady.
  17. Odpowiedzi na interpelacje.
  18. Interpelacje.
  19. Zapytania.
  20. Wnioski.
  21. Oświadczenia.
  22. Informacje i komunikaty.
  23. Zamknięcie obrad XIII sesji Rady Powiatu Cieszyńskiego.


Ad.3.

Protokół z XII sesji przyjęto jednogłośnie.


Ad.4.

W tym punkcie nie zabrano głosu.

Prowadzenie obrad przejął Wiceprzewodniczący Rady W. Brachaczek.


Ad.5.  

Przewodnicząca Komisji Kultury Sportu i Promocji Powiatu radna B. Sabath oświadczyła, że komisja zapoznała się z informacją i zaopiniowała ją pozytywnie.

Prowadzący obrady otworzył dyskusję.

Wiceprzewodniczący Rady J. Król stwierdził, że nie widzi w działaniach Powiatowej Rady Sportu żadnej kreatywności.  Zapytał, czy opiniowanie grantów prze Radę to nie za mało. Naczelnik Wydziału Kultury, Sportu, Turystyki i Informacji p. H. Pieszka omówił zadania i działalność Powiatowej Rady Sportu oraz wyjaśnił, że kompetencje Rady określa ustawa.Radny W. Dzierżawski zauważył, że w materiałach brak informacji na temat Dziedzictwa Śląska Cieszyńskiego, wpisanego do Strategii Powiatu Cieszyńskiego. Zapytał, czy Starosta będzie realizował ten program.

Starosta odpowiedział, że program będzie realizowany, o ile pozwoli na to sytuacja finansowa.Na zakończenie zaprezentowano krótki film z zakończenia projektu „Lato z tradycją" w Wiśle.Radna M. Kiereś podziękowała za wsparcie projektu.


Ad.6.

Prowadzący obrady otworzył dyskusję.

Radna M. Kiereś stwierdziła, że przystanek usytuowany przy drodze powiatowej w Istebnej znajduje się w niewłaściwym miejscu.Dyrektor PZDP p. M. Kalinik odpowiedziała, że usytuowanie przystanku zostało uzgodnione z Gminą Istebna. Radny W. Dzierżawski poruszył sprawę organizacji ruchu w miejscu byłego przejścia granicznego w Cieszynie Boguszowicach. Stwierdził, że Komisja Rewizyjna po przeprowadzonej kontroli zagospodarowania tego miejsca skierowała pod adresem Zarządu zalecenia pokontrolne. Dodał, że konieczne jest udrożnienie dojazdu do ul. Ładna - Boczna. Wicestarosta J. Pilch oświadczył, że odbyło się kilka spotkań poświęconych organizacji ruchu w Cieszynie Boguszowicach, w tym również dotyczących dostępności ul. Ładna - Boczna. Radny A. Brudny stwierdził, że wiele firm przewozowych omija drogi płatne, co powoduje niszczenie dróg powiatowych przez ciężki sprzęt. Zapytał także, czy powiat zamierza zaktualizować klasyfikację dróg powiatowych.Starosta odpowiedział, że znany jest mu problem niszczenia dróg powiatowych przez ciężki samochody. Sprawa przejmowania dróg przez gminy jest omawiana w ramach Stowarzyszenia Samorządowego Ziemi Cieszyńskiej.


Prowadzenie obrad przejął Przewodniczący Rady S. Kubicius.


Ad.7.

Przewodnicząca Komisji Budżetu i Finansów radna D. Wasilewska oświadczyła, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

W dyskusji nie zabrano głosu.

Uchwałę nr XIII/90/11  przyjęto jednogłośnie. 


Ad.8.

Przewodnicząca Komisji Budżetu i Finansów radna D. Wasilewska oświadczyła, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

Przewodniczący Komisji Środowiska radny K. Gajdzica oświadczył, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Głos zabrała Rektor Wyższej Szkoły Biznesu w Dąbrowie Górniczej p. Z. Dacko - Pikiewicz.W imieniu senatu uczelni złożyła wniosek o zwiększenie bonifikaty do 50%. Wniosek uzasadniono wysokimi nakładami, jakie poniesiono na wyposażenie sal przeznaczonych na zajęcia ze studentami.Dyrektor Kolegium Języków Obcych w Cieszynie p. P. Cuber poinformował, że w związku                 z likwidacją kolegiów językowych zmierza przekształcić jednostkę w szkołę wyższą o profilu językowym. Chciałby, aby działalność odbywała się w ramach Wyższej Szkoły Biznesu.Pani Rektor dodała, że będzie to możliwe po pozyskaniu kadry o odpowiednich kwalifikacjach, a także przy posiadaniu odpowiedniej bazy lokalowej.Radny R. Macura zaproponował, aby podjęcie uchwały w tej sprawie odłożyć na miesiąc.Przewodniczący Rady zauważył, że radny nie ma prawa złożenia takiego wniosku.Starosta oświadczył, że Wyższa Szkoła Biznesu od lat czyni starania o umożliwienie zakupu odpowiedniego lokum. Dodał, że inwestycja w Wyższą Szkołę Biznesu jest opłacalna dla regionu,  a powiat ma możliwość sprzedaży zbędnego mienia.

Przewodniczący Rady ogłosił przerwę.

Po przerwie Starosta oświadczył, że w związku ze złożonym wnioskiem Wyższej Szkoły Biznesu Zarząd podtrzymuje swoją pierwotną propozycję bonifikaty w wysokości 20%.Radny W. Dzierżawski poprosił o wyjaśnienie uwag nadzoru prawnego dotyczących aktualnie obowiązujących zapisów uchwały. Przewodniczący Rady poinformował, że nadzór domagał się precyzyjnego określenia wysokości bonifikaty. Następnie zarządził głosowanie.

Uchwałę nr XIII/91/11 przyjęto przy 28 głosach za i 1 wetrzymującym się.


Ad.9.

W imieniu Zarządu Starosta zgłosił autopoprawkę do projektu chwały. Poprosił, aby w § 1 po słowie „oświatową" dopisać „naukową i badawczo - rozwojową". Przewodniczący Komisji Edukacji radny A. Brudny oświadczył, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.Przewodnicząca Komisji Budżetu i Finansów radna D. Wasilewska oświadczyła, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.Przewodniczący Komisji Środowiska radny K. Gajdzica oświadczył, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.Radny L. Kuboszek stwierdził, że po raz kolejny dokonuje się sprzedaży mienia tej szkoły. Zaproponował, aby środki ze sprzedaży zostały przeznaczone na przywrócenie przy szkole warsztatów szkolnych.

Uchwałę nr XIII/92/11 przyjęto przy 26 głosach za i 3 wstrzymujących się.


Ad.10.

Przewodniczący Komisji Dróg Publicznych i Bezpieczeństwa radny E. Dudkowiak oświadczył, że uchwałę zaopiniowano pozytywnie.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

W dyskusji nie zabrano głosu.

Uchwałę nr XIII/93/11  przyjęto jednogłośnie. 


Ad.11.

W imieniu Zarządu Skarbnik przedstawił autopoprawki do uchwały związane z wpisaniem do budżetu dotacji w wysokości 4 tys. zł dla Państwowej Straży Pożarnej. Przewodnicząca Komisji Budżetu i Finansów radna D. Wasilewska oświadczyła, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

W dyskusji nie zabrano głosu.

Uchwałę nr XIII/94/11  przyjęto jednogłośnie. 


Ad.12.

Przewodniczący Rady przedstawił propozycję zmian Statutu. Następnie otworzył dyskusję.Radny W. Dzierżawski złożył wniosek o dostosowanie zapisów § 55 Statutu do zapisów ustawowych. Następnie uzasadnił swój wniosek. Radny dodał, że jego zdaniem niektóre zapisy ustawowe usunięto pochopnie. Na koniec, w imieniu swoim i radnego L. Kuboszka poprosił o pismo, które nadzór prawny skierował w sprawie Statutu do Wojewody (Rady).Przewodniczący Rady stwierdził, że wniosek jest bardzo ogólny. Dodał, że nie wie, co miałoby być zmienione, ponieważ jego zdaniem zapisy są zgodne z ustawą. Poprosił o sprecyzowanie wniosku na piśmie.Radny J. Król zaproponował aby w § 18 ust 1 Statutu zapisać możliwość wyboru przewodniczących komisji na sesji w sytuacji, gdy nie udało się tego dokonać na posiedzeniu komisji.

Przewodniczący Rady poprosił o złożenie wniosku na piśmie.

Członek Zarządu M. Ślęk oświadczył, że jego zdaniem obecny zapis jest właściwy i jest przeciwny zamianie.Radny A. Brudny zgłosił wniosek, aby minimalna liczebność klubu wynosiła 3 osoby.

Wniosek radnego J. Króla przyjęto przy 12 głosach za, 10 przeciw i 5 wstrzymujących się.

Wniosek radnego Brudnego przyjęto przy 14 głosach za, 5 przeciw i 10 wstrzymujących się.

Radny J. Bodak zgłosił wniosek, aby w § 13 ust. 1 wpisać „przynajmniej 3 osób". Radny stwierdził, że nie można ograniczać praw radnych, członków Komisji Rewizyjnej, o ile są zainteresowani wzięciem udziału w kontroli.

Wniosek radnego J. Bodaka przyjęto przy 14 głosach za, 8 przeciw i 6 wstrzymujących się.

Radny W. Dzierżawski odczytał propozycję nowego brzmienia § 55 statutu.

Przewodniczący Rady stwierdził, że niektóre zapisy są niejasne.

Radny M. Ślęk dodał, że on także nie rozumie nowego brzmienia § 55.

Radny W. Dzierżawski oświadczył, że wycofuje swój wniosek, pozostając jednak przy wątpliwościach, co do poprawności obecnych zapisów, postanawia skierować w tej sprawie odpowiednie pismo do Wojewody.

W dalszej kolejności Wiceprzewodniczący J. Król odczytał propozycję brzmienia § 18 ust.1.

Przewodniczący stwierdził, że zgłoszone propozycje powodują potrzebę zmiany także innych zapisów statutu.

Radny J. Nogowczyk zgłosił wniosek, aby pozostawić w statucie dotychczasowe brzmienie § 18 ust.1.

Radny R. Macura zapytał, czy można dwukrotnie głosować tę samą kwestię.

Radca prawny stwierdził, że istnieje taka możliwość, według zasady, że nowe prawo wypiera stare.

Radny W. Dzierżawski poprosił o przerwę.

Przewodniczący ogłosił przerwę.

Po przerwie radny J. Król, w imieniu Klubu PiS, zaproponował zdjęcie w dniu dzisiejszym z porządku obrad podjęcia uchwały w sprawie zmiany statutu.

Wniosek odrzucono przy 9 głosach za, 13 przeciw i 1 wstrzymującym się.

Wniosek radnego J. Nogowczyka przyjęto przy 13 głosach za, 9 przeciw i 2 wstrzymujących się.

Uchwałę nr XIII/95/11 przyjęto przy 15 głosach za, 3 przeciw i 7 wstrzymujących się.

Prowadzenie obrad przejął Wiceprzewodniczący Rady W. Brachaczek.


Ad.13.

Przewodniczący Komisji Zdrowia i Pomocy Społecznej J. Nogowczyk poinformował, że komisja rozpatrywała skargę, zapoznano się także z wyjaśnieniami Pani Dyrektor PCPR. Komisja stwierdziła, że w sytuacji, kiedy wnioskodawca nie spełnił wymagań formalnych odrzucenie jego wniosku było uzasadnione.

Prowadzący obrady otworzył dyskusję.

Radny J. Juroszek zapytał, czy osoba ta może otrzymać dofinansowanie, jeśli dopełni formalności.Wicestarosta odpowiedział, że tylko w przypadku, gdy będą jeszcze środki na ten cel.

Uchwałę nr XIII/96/11 przyjęto jednogłośnie.


Ad.14.

Przewodniczący Rady poinformował, że w okresie pomiędzy sesjami uczestniczył w różnych uroczystościach na terenie powiatu, a w szczególności w:

-  dożynkach w gminach Goleszów, Dębowiec, Skoczów i Istebna,

- uroczystej inauguracji roku szkolnego w ZST w Cieszynie,

- obchodach rocznicy wybuchu II wojny światowej

- konferencji poświęconej G. Morcinkowi, zorganizowanej przez Bibliotekę Powiatową w Cieszynie.

Przewodniczący, odnosząc się do wniosku radnego W. Dzierżawskiego oświadczył, że nie otrzymał żadnego pisma od Wojewody w sprawie Statutu. Rozmowy z pracownikiem zajmującym się nadzorem prawnym prowadzono telefonicznie.


Ad.15.

W tym punkcie nie zabrano głosu.


Ad.16.

Przewodniczący Komisji Środowiska i Rolnictwa radny K. Gajdzica poinformował, że komisja odbyła wyjazdowe posiedzenie poświęcone działalności gospodarstw agroturystycznych. 


Ad.17.

W tym punkcie nie zabrano głosu.


Ad.18.

Radny J. Żydek złożył interpelację dotyczącą bezpieczeństwa na drogach na terenie gminy Chybie.


Ad.19.

Radny J. Juroszek złożył na piśmie zapytania w sprawie:

- braku odpowiedzi na zapytanie złożone w dniu 30.08.2011r.,

- naboru do LO w Istebnej.

Radny W. Dzierżawski złożył na piśmie zapytanie w sprawie braku odpowiedzi na zapytanie złożone w dniu 30.08.2011r.

Radny F. Sikora złożył zapytanie w sprawie harmonogramu prac remontowych ul. Bielskiej w Cieszynie.


Ad.20.

Radna M. Kiereś złożyła na piśmie wniosek w sprawie podwyżek dla pracowników oświaty.

Radny J. Juroszek złożył na piśmie wniosek w sprawie wizji stanu chodnika w Jaworzynce oraz działań w sprawie obiektów byłej Straży Granicznej w Jaworzynce.

Radny W. Dzierżawski złożył wniosek o wcześniejsze udzielanie odpowiedzi na interpelacje, zapytania i wnioski radnych.

 

Prowadzenie obrad przejął Przewodniczący Rady S. Kubicius.


Ad.21.

Radny L. Kuboszek złożył na piśmie oświadczenie w sprawie zmiany terminów udzielania odpowiedzi na interpelacje.

Radny M. Ślęk złożył na piśmie oświadczenie radnych koalicji w sprawie wywiadu udzielonego przez radnego R. Macurę.


Ad.22.

Przewodniczący Rady poinformował o spartakiadzie sportowej w Istebnej organizowanej przez Stowarzyszenie Samorządowe Ziemi Cieszyńskiej.

 

ZAKOŃCZENIE OBRAD

O godzinie 17.00 Przewodniczący Rady zakończył XIII sesję Rady Powiatu Cieszyńskiego.





Protokolant:

E. Jesionek


Powiadom znajomego