W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Starostwo Powiatowe w Cieszynie

ul. Bobrecka 29
ul. Szeroka 13
ul. Graniczna 79
43-400 Cieszyn

 

tel. centrala Starostwa - 33 47 77 144
tel. sekretariat Starosty - 33 47 77 156

Serwis internetowy: www.powiat.cieszyn.pl
e-mail: sekretariat@powiat.cieszyn.pl
EPUAP: /pzcieszyn/skrytka

 

NIP Starostwa (dla pracowników): 548-21-37-408
NIP Powiatu: 548-26-04-548
REGON: 072186224

Protokół z XII sesji Rady Powiatu w dniu 30 sierpnia 2011 r.


P R O T O K Ó Ł  nr XII/11

z XII sesji Rady Powiatu Cieszyńskiego IV kadencji

w dniu  30 sierpnia 2011 r.

 

Miejsce obrad: sala sesyjna Starostwa Powiatowego w Cieszynie     

Obrady prowadzili:
Przewodniczący  Rady: Stanisław Kubicius

Wiceprzewodniczący Rady: Janusz Król

 

 

ROZPOCZĘCIE OBRAD

O godzinie 13.00 Przewodniczący Rady Stanisław Kubicius otworzył obrady XII sesji Rady Powiatu Cieszyńskiego, przywitał radnych oraz przybyłych gości. Następnie stwierdził prawomocność obrad. W sesji uczestniczyło 26 radnych.


PORZĄDEK OBRAD:


Przyjęto następujący porządek obrad:


1.      Otwarcie obrad XII sesji Rady Powiatu Cieszyńskiego, przywitanie radnych i gości,  stwierdzenie prawomocności obrad.

2.      Przedstawienie porządku obrad.

3.      Przyjęcie protokołów z X i XI sesji Rady Powiatu.     

4.      Wystąpienia gości.

5.      Informacja Przewodniczącego Rady na temat Statutu Powiatu Cieszyńskiego.

6.      Raport z wykonania Programu ochrony środowiska za lata 2009 - 2010.

7.      Sprawozdanie z realizacji Planu gospodarki odpadami dla powiatu cieszyńskiego za lata 2009 - 2010.

8.      Uchwała Rady Powiatu Cieszyńskiego w sprawie określenia zakresu i formy  informacji
o przebiegu wykonania budżetu powiatu cieszyńskiego, informacji o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej oraz informacji o przebiegu wykonania planów finansowych samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej i samorządowej instytucji kultury za I półrocze roku budżetowego.

9.      Rozpatrzenie informacji o:

a)  przebiegu wykonania budżetu powiatu za pierwsze półrocze,

b) kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej,

c) przebiegu wykonania planu finansowego Muzeum Śląska Cieszyńskiego, ZZOZ, CPR za I półrocze roku 2011.

10.  Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty od opłat rocznych, ustalonych z tytułu trwałego zarządu dla Ośrodka Pomocy Dziecka i Rodzinie -Dom Dziecka Międzyświeć 109.

11.  Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia Powiatowego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie na lata 2011-2016.

12.  Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia Powiatowego Programu Działań na Rzecz Osób Niepełnosprawnych w Powiecie Cieszyńskim na lata 2011-2012.

13.  Podjęcie uchwały w sprawie pozbawienia odcinka drogi nr 2621S ul. Pikiety w Cieszynie (dz. 208/13 obręb 69) kategorii drogi powiatowej, usytuowanego przed obiektem handlowym Biedronka, celem wyłączenia z użytkowania.

14.  Podjęcie uchwały w sprawie powierzenia Gminie Strumień realizacji inwestycji pn. „Budowa przyłącza kanalizacji deszczowej odprowadzającej wody deszczowe z ul. Głównej w Pruchnej do rowu melioracyjnego".

15.  Podjęcie uchwały w sprawie powierzenia Gminie Strumień realizacji budowy chodnika przy drodze powiatowej 2631 S, ul. Wyzwolenia w Zbytkowie.

16.  Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały nr X/68/11 Rady Powiatu Cieszyńskiego z dnia 28 czerwca 2011r. w sprawie powierzenia Gminie Brenna prowadzenia zadań zimowego utrzymania dróg powiatowych i chodników.

17.  Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały nr IX/56/11 Rady Powiatu z dnia 31 maja 2011r. w sprawie zaciągnięcia pożyczki w WFOŚiGW na wydatki nieznajdujące pokrycia w dochodach budżetu roku 2011 w związku z finansowaniem inwestycji pn. „Zastosowanie kolektorów słonecznych dla przygotowania ciepłej wody dla budynku Warsztatów Terapii Zajęciowej w Drogomyślu".

18.  Podjęcie uchwały w sprawie zmian budżetu powiatu.

19.  Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie ustalenia składów osobowych komisji Rady Powiatu Cieszyńskiego.

20.  Informacja Przewodniczącego Rady o działalności między sesjami.

21.  Sprawozdanie Zarządu Powiatu z wykonania uchwał Rady i działalności między sesjami.

22.  Informacja o pracach komisji Rady.

23.  Odpowiedzi na interpelacje.

24.  Interpelacje.

25.  Zapytania.

26.  Wnioski.

27.  Oświadczenia.

28.  Informacje i komunikaty.

29.  Zamknięcie obrad XII sesji Rady Powiatu Cieszyńskiego.


Ad.3.

Protokół z X sesji przyjęto przy 24 głosach za i 2 wstrzymujących się.

Protokół z XI sesji przyjęto przy 20 głosach za i 6 wstrzymujących się.

Ad.4.

W tym punkcie nie zabrano głosu.

Ad.5.  

Przewodniczący Rady poinformował, że Statut Powiatu Cieszyńskiego przyjęty uchwałą Rady               na sesji w dniu 31 maja br. został opublikowany w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego w dniu 1 sierpnia i obowiązuje od 15 sierpnia br. Dodał, że nadzór prawny Wojewody zgłosił telefonicznie zastrzeżenia do niektórych zapisów statutowych i poprosił o ich zmianę. Zastrzeżenia dotyczą przepisanych do Statutu uregulowań ustawowych, zasad udostępniania informacji publicznej oraz ograniczenia praw radnych. Uchwała w tej sprawie zostanie przedstawiona Radzie we wrześniu.

Radny L. Kuboszek zapytał, czy w tworzeniu statutu uczestniczyły służby prawne Starostwa. Przewodniczący potwierdził.

Radny J. Król poprosił o wyjaśnienie niektórych zastrzeżeń zgłoszonych przez nadzór.

Przewodniczący udzielił wyjaśnień i stwierdził, że zmiana niektórych przepisów będzie się wiązać                   z koniecznością nowych regulacji dotyczących wypłacania diet radnym.

Ad.6.

Przewodniczący poinformował, że pełna wersja raportu na temat realizacji Planu Ochrony Środowiska została zamieszczona w BIP powiatu.

Przewodniczący Komisji Środowiska i Rolnictwa radny K. Gajdzica poinformował, ze Komisja pozytywnie zaopiniowała przedstawioną informację.

Wicestastarosta podziękował Wydziałowi Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa za przygotowanie materiału.

Ad.7.

Przewodniczący poinformował, że pełna wersja sprawozdania na temat realizacji planu gospodarki odpadami została zamieszczona w BIP powiatu.

Przewodniczący Komisji Środowiska i Rolnictwa radny K. Gajdzica poinformował, ze Komisja pozytywnie zaopiniowała przedstawioną informację.

Wicestastarosta podziękował Wydziałowi Środowiska, Leśnictwa i Rolnictwa za przygotowanie materiału.

Ad.8.

Projekt uchwały przedstawił Skarbnik. Poinformował, że zmianie ulegnie szata graficzna uchwały, która przybierze formę ogólnie stosowaną  w tego typu dokumentach.

Radny W. Dzierżawski zgłosił wniosek o wpisanie do treści uchwały informacji na temat realizacji WPI.

Skarbnik stwierdził, że ustawa wyraźnie mówi, co ma zawierać taka informacja, po czym przytoczył zapisy ustawowe. Dodał, że WPI nie ma umocowania w ustawie o finansach publicznych.

Radca prawny A. Juroszek potwierdziła, że taki zapis byłby niewłaściwy.

Przewodniczący Rady poinformował, że w listopadzie zostanie Radzie przedstawiona zmiana strategii powiatu wraz z WPI. Zaproponował, aby w tej uchwale dopisać zobowiązanie Zarządu do składania corocznie sprawozdania z realizacji WPI.

Wicestarosta przychylił się do propozycji Przewodniczącego Rady.

Radny W. Dzierżawski wycofał swój wniosek.

Uchwałę nr XII/79/11  przyjęto przy 23 głosach za i 3 wstrzymujących się.

Ad.9.

Przewodnicząca Komisji Budżetu i Finansów radna D. Wasilewska oświadczyła, że Komisja zaopiniowała pozytywnie przebieg wykonania budżetu.

Radny R. Macura stwierdził, że nie może przyjąć tej informacji, ponieważ zadłużenie powiatu wynosi 34 mln zł i stale rośnie. Niepokój budzi także zła sytuacja finansowa ZZOZ.

Radny W. Dzierżawski poruszył sprawę kosztów przynależności powiatu do Stowarzyszenia Samorządowego Ziemi Cieszyńskiej. Stwierdził, że zadania tej organizacji mogło przejąć Stowarzyszenie Olza, którego powiat jest  członkiem.

Wicestarosta, odnosząc się do wypowiedzi radnego R. Macury stwierdził, że przebieg wykonania budżetu uzyskał pozytywną opinię RIO, zaś większość zadłużenia powodują inwestycje drogowe.

Radny R. Macura zapytał, jaki był powód zmiany strony internetowej powiatu oraz o koszty poniesione przez ZZOZ na rzecz firmy Promed. 

Sekretarz wyjaśnił, że zmiana strony była spowodowana potrzebą zwiększenia bezpieczeństwa informacji.

Skarbnik poinformował, że koszty na rzecz firmy Promed poniesiono w związku z wyrokiem sądowym po zaskarżeniu procedury przetargowej przez oferenta.

Wiceprzewodniczący J. Król poruszył sprawę zadłużenie ZZOZ, stwierdził, że przekazano kolejne         5 mln zł bez przedyskutowania  sprawy szerzej na sesji. Na koniec radny zapytał, dlaczego ZZOZ nie  płaci CPR-owi za usługi. Zapytał, jaka to kwota.

Radny W. Dzierżawski zapytał o termin zapłaty firmie Adamex  przez powiat kwoty 320 tys. zł po przegranej sprawie sądowej.

Skarbnik odpowiedział, że wypłacenie należności planuje się na styczeń 2012r.

Dyrektor CPR p. J. Kawulok, odpowiadając na pytanie radnego R. Macury stwierdził,                            że z ZZOZ podpisano ugodę. Zadłużenie w wysokości 280 tys. zł rozłożono na raty do końca roku rezygnując z odsetek ustawowych.

Prowadzenie obrad przejął Wiceprzewodniczący Rady J. Król.

Ad.10.

Przewodnicząca Komisji Budżetu i Finansów radna D. Wasilewska oświadczyła, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

W dyskusji nie zabrano głosu.

Uchwałę nr XII/80/11  przyjęto jednogłośnie. 

Ad.11.

Przewodniczący Komisji Zdrowia i Pomocy Społecznej radny J. Nogowczyk oświadczył, że uchwałę zaopiniowano pozytywnie.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

W dyskusji nie zabrano głosu.

Uchwałę nr XII/81/11  przyjęto jednogłośnie. 

Ad.12.

Przewodniczący Komisji Zdrowia i Pomocy Społecznej radny J. Nogowczyk oświadczył, że uchwałę zaopiniowano pozytywnie.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

W dyskusji nie zabrano głosu.

Uchwałę nr XII/82/11  przyjęto jednogłośnie. 

Ad.13.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

W dyskusji nie zabrano głosu.

Uchwałę nr XII/83/11  przyjęto jednogłośnie. 

Ad.14.

Radny R. Macura oświadczył, że Komisja Dróg Publicznych i Bezpieczeństwa zaopiniowała uchwałę pozytywnie.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

W dyskusji nie zabrano głosu.

Uchwałę nr XII/84/11  przyjęto jednogłośnie. 

Ad.15.

Radny R. Macura oświadczył, że Komisja Dróg Publicznych i Bezpieczeństwa wydała pozytywną opinię pod warunkiem zharmonizowania działań wszystkich służb, prowadzących inwestycje w pasie drogowym.

Radny J. Król stwierdził, że często bywa, że nowo budowane chodniki i drogi są niszczone, ponieważ przeprowadzana jest wymiana infrastruktury biegnącej pod powierzchnią chodnika lub drogi.

Uchwałę nr XII/85/11  przyjęto jednogłośnie. 

Ad.16.

Radny R. Macura oświadczył, że komisja zaopiniowała uchwałę pozytywnie.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

W dyskusji nie zabrano głosu.

Uchwałę nr XII/86/11  przyjęto jednogłośnie. 

Ad.17.

Przewodnicząca Komisji Budżetu i Finansów radna D. Wasilewska oświadczyła, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

W dyskusji nie zabrano głosu.

Uchwałę nr XII/87/11  przyjęto jednogłośnie. 

Ad.18.

W imieniu Zarządu Skarbnik przedstawił autopoprawki do uchwały.

Przewodnicząca Komisji Budżetu i Finansów radna D. Wasilewska oświadczyła, że komisja zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

W dyskusji nie zabrano głosu.

Uchwałę nr XII/88/11  przyjęto jednogłośnie. 

Ad.19.

Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały. Wyjaśnił, że Komisja Dróg Publicznych                   i Bezpieczeństwa nie zdołała wybrać przewodniczącego, obecnie, po zmianie statutu kompetencja ta należy do Rady Powiatu.

Radny W. Dzierżawski stwierdził, że przedstawiona wersja uchwały nie pozostawia radnym wyboru.

Radny J. Juroszek oświadczył, że jego zdaniem niedopuszczalne jest proponowanie Radzie konkretnych nazwisk na etapie projektu uchwały.

Przewodniczący Rady stwierdził, że radni mogą zgłosić wniosek modyfikujący.

Radny L. Kuboszek uznał, że takie postępowanie jest ucieczką od demokracji, wskazanie konkretnej osoby należy uzasadnić. Zdaniem radnego radny R. Macura byłby bardzo dobrym przewodniczącym, co udowodnił prowadząc obrady komisji.

Radny R. Macura oświadczył, że wyraził zgodę na pełnienie funkcji wiceprzewodniczącego komisji,  co telefonicznie zaproponował mu Przewodniczący Rady. Radny stwierdził, że opozycja została wykluczona z możliwości pełnienia funkcji w Radzie. Dodał, że realizowana jest zasada „zwycięzca bierze wszytko".

Wiceprzewodniczący J. Król potwierdził, że ugrupowanie radnych CIS nie ma żadnego reprezentanta wśród przewodniczących komisji.

Członek Zarządu M. Ślęk stwierdził, że radny E. Dudkowiak jest wieloletnim praktykiem w sprawach drogownictwa, z tego też względu powinien być przewodniczącym komisji.

Radna M. Kiereś zapytała, czy radca prawny może potwierdzić, że poprawne było wpisanie do uchwały nazwisk kandydatów.

Radca prawny p. A. Jurczyk oświadczyła, że uchwała jest napisana poprawnie.

Przewodniczący Rady stwierdził, że przyjęta w statucie opcja wyboru przewodniczącego komisji uniemożliwi doraźne zmiany przewodniczącego w przypadku absencji kilku jej członków.

Członek Zarządu radnym J. Malik zgłosił wniosek o zamknięcie dyskusji.

Radny L. Kuboszek złożył wniosek przeciwny.

Radny J. Nogowczyk poparł wniosek o zamknięcie dyskusji.

Prowadzący obrady poddał wniosek pod głosowanie.

Wniosek przyjęto przy 18 głosach za, 6 przeciw i 1 wstrzymującym się.

Radny W. Dzierżawski zgłosił wniosek o wpisanie do uchwały nazwiska R. Macury jako przewodniczącego komisji.

Radny Macura wyraził zgodę i zaproponował kandydaturę radnego J. Juroszka na wiceprzewodniczącego komisji.

Radny Juroszek wyraził zgodę.

Prowadzący obrady poddał wniosek pod głosowanie.

Wniosek odrzucono przy 9 głosach za, 16 przeciw i 1 wstrzymującym się.

Radny R. Macura oświadczył, że rezygnuje z kandydowania do funkcji wiceprzewodniczącego.

Radny J. Bodak zgłosił kandydaturę radnego J. Sikory na wiceprzewodniczącego komisji. Radny wyraził zgodę.

Uchwałę nr XII/89/11 przyjęto przy 17 głosach za i 9 przeciw.

 

Prowadzenie obrad przejął Przewodniczący Rady S. Kubicius.


Ad.20.

Przewodniczący Rady poinformował, że w okresie pomiędzy sesjami uczestniczył w spotkaniu              z Prezydentem B. Komorowskim, brał także udział w pogrzebie radnego I i II kadencji Pana Józefa Gawłowskiego. Ponadto wręczał nagrody powiatu w dziedzinie kultury w  czasie uroczystości zakończenia Tygodnia Kultury Beskidzkiej w Wiśle oraz brał udział w dożynkach w Goleszowie.  

W dalszej kolejności Przewodniczący poinformował, że do Rady Powiatu wpłynęła skarga                   na dyrektora PCPR, którą skierował do Komisji Zdrowia i Pomocy Społecznej, do rozpatrzenia.

Ad.21.

Radny W. Dzierżawski, nawiązując do uchwały Zarządu nr 175/ZP/IV/11,  poprosił o wyjaśnienie, dlaczego nie zapytano Rady o zdanie na temat komercjalizacji ZZOZ.

Członek Zarządu M. Ślęk odpowiedział, że nowa ustawa przekazuje kompetencje w sprawie przekształcenia Zarządowi. Przekształcenie ZZOZ ma na celu zabezpieczenie przed niekontrolowanym rozrostem długu. Dodał, że Starosta jest przeciwnikiem prywatyzacji. Celem nadrzędnym jest funkcja lecznicza spółek.

Radny W. Dzierżawski stwierdził, że Rada została pozbawiona możliwości wypowiedzenie się w tej kwestii.

Radca prawny A. Juroszek potwierdziła, że ustawa nakłada te kompetencje na organ wykonawczy.

Radny W. Dzierżawski oświadczył, że przeprowadził konsultacje prawne i na ich podstawie uważa, że postąpiliśmy niewłaściwie. Wcześniej także Radę zapewniano o zgodności z prawem działań dotyczących Pani Dyrektor Wójcik.

Wiceprzewodniczący J. Król stwierdził, że jest potrzebna dyskusja na temat komercjalizacji ZZOZ. Następnie poprosił o wyjaśnienie sprawy upoważnień udzielonych Pani Dyrektor ZZOZ.

Wicestarosta powiedział, że dotyczy to rozpoczęcia działań związanych z przekształceniem. Uchwała Zarządu ma charakter kierunkowy. Przekształcenie pozwoli na pozyskanie dodatkowych źródeł dochodów.

Wiceprzewodniczący W. Brachaczek przypomniał, że jesteśmy w punkcie „Sprawozdanie Zarządu"          i złożył wniosek o przerwanie dyskusji na ten temat. Radny zaproponował, aby Zarząd przygotował na następną sesję informację n.t. działań podejmowanych w tym zakresie.

Wicestarosta oświadczył, że powołano zespół przygotowujący komercjalizację. Informacja zostanie przekazana radnym.

Ad.22.

W imieniu Komisji Dróg Publicznych i Bezpieczeństwa radny R. Macura poinformował                          o skierowaniu pięciu wniosków pod adresem Zarządu. Porosił także, aby w posiedzeniach komisji uczestniczył członek Zarządu lub przedstawiciel PZDP.

Ad.23.

W tym punkcie nie zabrano głosu.

Ad.24.

Radny L. Kuboszek złożył interpelację w sprawie korzystania przez Starostę z samochodu służbowego.

Radni CIS i PiS złożyli interpelację dotyczącą komercjalizacji ZZOZ.

Radny K. Gajdzica złożył interpelację w sprawie poprawy bezpieczeństwa na drodze w Drogomyślu.

Ad.25.

Radna D. Wasilewska poprosiła o wyjaśnienie faktu prowadzenia działalności handlowej                          z samochodu na byłym przejściu granicznym w Boguszowicach.

Wicestarosta odpowiedział, że działalność ta jest legalna, uregulowana stosownymi umowami.

Radny W. Dzierżawski złożył na piśmie zapytania w sprawie:

- odpowiedzi prokuratury w sprawie sfałszowania podpisu,

- rozwiązaniem stosunku pracy z dr T. Cienciałą.

Radny J. Juroszek złożył na piśmie zapytania w sprawie:

- przejęcia SSM Zaolzianka w Istebnej,

- negocjacji koalicyjnych dotyczących Komisji Dróg Publicznych i Bezpieczeństwa.

Radny R. Macura poprosił o wyjaśnienie przyczyny opóźnienia inwestycji „Ładna - Boczna"                 w Cieszynie.

Wicestarosta wyjaśnił, że aktualnie trwa przekazywanie drogi do użytku.                                                        Z-ca dyr. PZDP p. M. Kowalska dodała, że inwestycja jest gotowa w zakresie układu jezdnego, natomiast ciąg pieszy jest wykonany niezgodnie z projektem. Odbyła się kontrola w terenie odnośnie możliwości oddania drogi do użytku bez ciągu pieszego. Konieczne jest uzyskanie w tej sprawie stanowiska Burmistrza Cieszyna.

Radny J. Król złożył zapytania w sprawie:

- przejęcia usług laboratoryjnych w ZZOZ,

- aktualnej struktury w kierownictwie ZZOZ.

Radny J. Żydek poprosił o informację na temat doraźnego remontu mostu na Wiśle w Strumieniu.

Z-ca dyr. PZDP p. M. Kowalska poinformowała, że są prowadzone działania o zakresie przygotowania remontu mostu.

Ad.26.

Radny L. Kuboszek złożył na piśmie wnioski w sprawie:

- prowadzenia kampanii przez Starostę,

- bieżącego i rzetelnego informowania o wydarzeniach mających miejsce w cieszyńskim szpitalu.

Radny R. Macura złożył wniosek do Zarządu i Przewodniczącego Rady w sprawie przygotowywania uchwał i innych materiałów będących przedmiotem obrad Rady.

Radny J. Król złożył wniosek w sprawie oznakowania przejścia dla pieszych w Marklowicach Górnych.

Radny W. Dzierżawski poprosił Przewodniczącego Rady o wyjaśnienie, czy zapytanie może być złożone poprzez e-mail.

Ad.27.

Radny R. Macura złożył pisemne oświadczenie w sprawie spotkania dotyczącego komercjalizacji ZZOZ, które odbyło się w Starostwie.

Przewodniczący S. Kubicius oświadczył, że tego spotkania nie organizował.

Ad.28.

Członek Zarządu M. Ślęk w imieniu Starosty zaprosił radnych na obchody Wydarzeń Sierpniowych w dniu 31 sierpnia br., w Cieszynie.

 

ZAKOŃCZENIE OBRAD

O godzinie 17.30 Przewodniczący Rady zakończył XII sesję Rady Powiatu Cieszyńskiego.

 

Protokolant:

E. Jesionek


Powiadom znajomego