W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Starostwo Powiatowe w Cieszynie

ul. Bobrecka 29
ul. Szeroka 13
ul. Graniczna 79
43-400 Cieszyn

 

tel. centrala Starostwa - 33 47 77 144
tel. sekretariat Starosty - 33 47 77 156

Serwis internetowy: www.powiat.cieszyn.pl
e-mail: sekretariat@powiat.cieszyn.pl
EPUAP: /pzcieszyn/skrytka

 

NIP Starostwa (dla pracowników): 548-21-37-408
NIP Powiatu: 548-26-04-548
REGON: 072186224

Protokół z VIII sesji Rady Powiatu Cieszyńskiego IV kadencji w dniu 26 kwietnia 2011 r.


P R O T O K Ó Ł  nr VIII/11

z VIII sesji Rady Powiatu Cieszyńskiego IV kadencji

w dniu  26 kwietnia 2011 r.

Miejsce obrad: sala sesyjna Starostwa Powiatowego w Cieszynie     

Obrady prowadzili:
Przewodniczący  Rady Stanisław Kubicius

Wiceprzewodniczący Rady Wojciech Brachaczek

Wiceprzewodniczący Rady Janusz Król

 

ROZPOCZĘCIE OBRAD

O godzinie 13.00 Przewodniczący Rady Stanisław Kubicius otworzył obrady VIII sesji Rady Powiatu Cieszyńskiego, przywitał radnych oraz przybyłych gości. Następnie stwierdził prawomocność obrad. W sesji uczestniczyło 28 radnych.


PORZĄDEK OBRAD:

Przewodniczący Rady oświadczył, że zamierza wprowadzić do porządku obrad uchwałę w sprawie rozpatrzenia skargi Pani Danuty Wójcik na Zarząd Powiatu. Wyjaśnił, że posiedzenie Komisji Edukacji, na którym przyjęto odpowiedź na skargę odbyło się już po wysłaniu materiałów na sesję.

Wniosek przyjęto jednogłośnie.

Następnie Starosta w imieniu Zarządu zgłosił wniosek o wprowadzenie do porządku obrad uchwały w sprawie zaciągnięcia długoterminowego kredytu na wydatki nie znajdujące pokrycie w dochodach w związku z finansowaniem inwestycji na drogach powiatowych.

Wniosek przyjęto jednogłośnie.

W dalszej kolejności Starosta poprosił o wycofanie z porządku obrad uchwały w sprawie wyłączenia z użytkowania odcinka drogi powiatowej nr 2621 S ul. Pikiety w Cieszynie w związku z faktem, ze nie zdołano uzyskać wszystkich niezbędnych uzgodnień.

Wniosek przyjęto jednogłośnie.

Przyjęto następujący porządek obrad:

1.      Otwarcie obrad VIII sesji Rady Powiatu Cieszyńskiego, przywitanie radnych i gości,  stwierdzenie prawomocności obrad.

2.      Przedstawienie porządku obrad.

3.      Przyjęcie protokołu z VII sesji Rady Powiatu.     

4.      Wystąpienia gości.

5.      Informacja Przewodniczącego Rady o działalności między sesjami.

6.      Sprawozdanie Zarządu Powiatu z wykonania uchwał Rady i działalności między sesjami.

7.      Informacja o pracach komisji Rady.

8.      Informacja o sytuacji na rynku pracy w roku 2010, założenia na 2011 r.

9.      Informacja na temat udziału Powiatu w organizacjach samorządowych - sprawozdanie z działalności tych organizacji.

10.  Sprawozdanie z działalności Rady Społecznej ZZOZ i CPR za rok 2010.

11.  Rozpatrzenie informacji dotyczącej przebiegu restrukturyzacji ZZOZ oraz modernizacji rozbudowy i wyposażenia Pawilonu Diagnostyczno - Zabiegowego.

12.  Sprawozdanie z realizacji programu współpracy powiatu cieszyńskiego z organizacjami pozarządowymi w roku 2010.

13.  Podjęcie uchwały w sprawie zaciągnięcia długoterminowego kredytu na wydatki nieznajdujące pokrycia w dochodach w związku z finansowaniem inwestycji na drogach powiatowych

14.  Podjęcie uchwały w sprawie rozpatrzenia i zatwierdzenia odpowiedzi na skargę Pani Danuty Wójcik na nienależyte i bezprawne działania Zarządu Powiatu.

15.  Odpowiedzi na interpelacje.

16.  Interpelacje.

17.  Zapytania.

18.  Wnioski.

19.  Oświadczenia.

20.  Informacje i komunikaty.

21.  Zamknięcie obrad VIII sesji Rady Powiatu Cieszyńskiego.

Ad.3

Protokół z VII sesji Rady Powiatu przyjęto jednogłośnie.

Ad.4.

W tym punkcie nie zabrano głosu.

Ad.5.  

Przewodniczący Rady poinformował, że w okresie pomiędzy sesjami:

- uczestniczył w spotkaniu starostów i przewodniczących rad z południowej części województwa śląskiego, a także w różnych uroczystościach okolicznościowych, jako zaproszony gość,

-  wraz z Panią M. Pindur, naczelnikiem Wydziału Edukacji spotkał się z dyrektorem LO im. A. Osuchowskiego w celu przedstawienia propozycji uruchomienia warsztatów przyrodniczych stanowiących rozszerzenie oferty edukacyjnej dla młodzieży szkół ponadgimnazjalnych,

- prowadził obrady komisji statutowej, która przedstawi na sesji majowej do uchwalenia propozycję nowego brzmienia statutu. 

Przewodniczący poinformował o zapytaniu skierowanym do Wojewody w sprawie zakresu informacji, jaka powinna być zawarta w oświadczeniu majątkowym. Zdaniem Przewodniczącego stopień szczegółowości wynika z formularza oświadczenia, zaś  informacje zażądane przez Wojewodę znacznie ten zakres przekraczają.

W dalszej kolejności Przewodniczący poinformował o piśmie sygnowanym przez gminy powiatu cieszyńskiego dotyczącym utworzenia  przez powiat ośrodka interwencji kryzysowej.  Następnie poprosił o rozdanie pisma wszystkim radnym.

Wiceprzewodniczący Rady J. Król poinformował o konferencji przewodniczących rad gmin i powiatów, która odbyła się 22 kwietnia w Warszawie, a poświęconej zaopiniowaniu projektu ustawy o wzmocnieniu udziału mieszkańców w samorządzie terytorialnym. Radny stwierdził, że największą dyskusję wywołały propozycje zmian innych ustaw, w tym ustawy o samorządzie powiatowym mające charakter fundamentalny. Dodał, że niezrozumiały jest pośpiech przy wprowadzaniu ustawy.

Ad.6.

Radny J. Król poprosił o dostarczenie harmonogramu opracowanego do uchwały Rady Powiatu nr V/27/11.

Starosta oświadczył, że Wydział Edukacji przekaże radnemu dokument.

Radna D. Wasilwewska jakie będzie obciążenie gmin w rozliczeniach dotyczących inwestycji i remontów na drogach.

Starosta poinformował, że przetargi pokażą które zadania będą realizowane. Udziały gmin zasadniczo wynosi 50%, ale bierze się także pod uwagę mniejsze możliwości finansowe niektórych gmin. Do sprawy trzeba będzie podchodzić indywidualnie.

Ad.7.

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej radny J,. Żydek poinformował, że Komisja zajmowała się kontrolą realizacji uchwał Rady podjętych w roku 2010 oraz w styczniu i lutym 2011r. Ponieważ wykaz nie był kompletny zwrócą się do Zarządu o jego uzupełnienie.

Prowadzenie obrad przejął Wiceprzewodniczący W. Brachaczek.

Ad.8.

Dyrektor PUP p. Anna Bacza omówiła szczegółowo sytuację na rynku pracy w roku 2010 oraz tendencje, jakie zauważono w tym zakresie w I kwartale br. Radny A. Brudny poprosił o udostępnienie radnym badań rynku pracy w powiecie cieszyńskim.

Pani Dyrektor odpowiedziała, że nie ma przeszkód, aby materiały, które mają formę książkową przekazać wszystkim radnym.

Radna A. Suchanek poprosiła o wyjaśnienie zasad zatrudniania osób bezrobotnych zarejestrowanych w innych powiatach.

Odpowiedzi udzieliła z-ca dyr. PUP p. Dorota Bizoń.

Ad.9.

Radny L. Kuboszek stwierdził, że w sprawozdaniu brak konkretów, poza tym dubluje się działalność Związku Powiatów Polskich oraz Związku Gmin i Powiatów Województwa Śląskiego. Radny poprosił o podanie przykładu ustawy, która powstała na skutek lobbowania tych organizacji. Zaważył, że powiat płaci znaczne kwoty z tytuły przynależności do tych organizacji. Stwierdził, że tego typu sprawozdanie powinno zawierać informacje o finansach organizacji.

Radny W. Dzierżawski zapytał, jaki był cel tworzenia kolejnego stowarzyszenia samorządowego na terenie powiatu skoro od lat z sukcesem działa stowarzyszenie Rozwoju i współpracy Regionalnej Olza. Czy nie jest to nieuzasadnione mnożenie struktur? Czy działania są uzasadnione finansowo? Czy nie można efektywnie działać w ramach jednego organizmu?

Starosta oświadczył, że uważa, że sprawę przynależności do Związku Powiatów Polskich należy przeanalizować, jednak samorządy muszą mieć swoje przedstawicielstwo. Co do Stowarzyszenia Samorządowego Ziemi Cieszyńskiej to powiat nie powinien się znaleźć poza tą strukturą. Obsługa administracyjna jest wspólna dla tego stowarzyszenia i dla Stowarzyszenia Olza. Starosta stwierdził, że należy podtrzymywać siłę samorządu poprzez podtrzymywanie tego typu instytucji.

Ad.10.

Starosta podziękował członkom Rady Spolecznej ZZOZ za zaangażowanie w pracę Rady.

Wiceprzewodniczący J. Król zapytał, czy w związku ze złożoną przez niego w ub. roku rezygnacją zostanie powołana w jego miejsce inna osoba.

Dyrektor CPR p. J. Kawulok poinformował, że występuje w zastępstwie przewodniczącego Rady Społecznej CPR p. Mieczysława Szczurka, aktualnie przebywającego za granicą. W jego i swoim imieniu podziękował członkom Rady Społecznej za pracę.

Ad.11.

Pani Dyrektor Anna Bednarska-Czerwińska szeroko omówiła restrukturyzację ZZOZ w Cieszynie. Poinformowała, że termomodernizacja pawilonu łóżkowego spowodowała, iż zapotrzebowanie na energię cieplną zmalało o 34%. Pani Dyrektor podkreśliła, że szpital jest w trakcie reorganizacji. Priorytetem jest zwiększenie przychodów. Planuje się m. in. zbycie nieruchomości zbędnych, a także ograniczenie zatrudnienia.

Wiceprzewodniczący Wojciech Brachaczek otworzył dyskusję.

Radny Ryszard Macura, nawiązując do wypowiedzi Pani Dyrektor na posiedzeniu Komisji Zdrowia i Pomocy Społecznej, poprosił o wyjaśnienie wykreślenia ze Statutu oddziału gruźlicy i chorób płuc.

Pani Dyrektor odpowiedziała, iż Szpital ma w swej strukturze dwa oddziały chorób płuc oraz dwa oddziały chirurgii ogólnej. Nie jest racjonalne, aby w tego typu placówce występowały po dwa jednakowe oddziały.

Radny Ryszard Macura zaznaczył, iż z punktu widzenia formalnego odział nie jest jeszcze skreślony ze Statutu, ponieważ Rada nie opiniowała takiej zmiany. Następnie zapytał o perspektywę czasową oddłużenia szpitala oraz potwierdzenie danych z posiedzenia Komisji Zdrowia i Pomocy Społecznej, dotyczących zadłużenia.

Pani Dyrektor przedstawiła zadłużenie szpitala w latach 2007-2010 w powiązaniu z wysokością kontraktów i liczbą pacjentów. Podkreśliła, iż Szpital Śląski od roku 2007 jest niedofinansowany. Uzupełniając swoją wypowiedź przytoczyła koszty na jednego pacjenta, które wynoszą w Bytomiu 714 zł, w powiecie cieszyńskim 509 zł, w Częstochowie 827 zł, w Sosnowcu 724 zł.

Wiceprzewodniczący Wojciech Brachaczek zapytał, czy podane kwoty kontraktowania od 2007r. do 2010 r. obejmują nadwykonania.

Pani Dyrektor odpowiedziała, że nie i poprosiła Dyrektora ds. Ekonomicznych p. J. Stanieczka o przedstawienie szczegółowej informacji na ten temat.

Radny Witold Dzierżawski zapytał, jaką koncepcję ma Pani Dyrektor odnośnie wyprowadzenia Szpitala z długu oraz o strukturę zobowiązań.

Radny Ryszard Macura zapytał, czy jest możliwość otrzymania informacji o sytuacji finansowej w formie pisemnej.

Strukturę zobowiązań ZZOZ przedstawiła główna księgowa ZZOZ Pani Bożena Oppman.

Radny Janusz Król oświadczył, że czuje się zdezorientowany przekazywanymi corocznie informacjami dotyczącymi restrukturyzacji ZZOZ. Radny zapytał, kto jest odpowiedzialny za kierunki działania ZZOZ, kto decyduje o sprzedaży nieruchomości, czy wiemy do czego zmierzamy i jak restrukturyzacja ma się zakończyć. Radny odniósł się również do opracowanego przez firmę GB Unia programu naprawczego, zapytał, czy program jest realizowany. Poprosił także o informację na temat wdrażania outsourcingu. Na koniec zapytał, czy są prowadzone działania zmierzające do przekształcenia ZZOZ w spółkę prawa handlowego.

Pani Dyrektor ZZOZ odpowiedziała, że program restrukturyzacji jest realizowany. Firma, która wystartowała w przetargu na outsourcing nie podpisała umowy, ponieważ w ofercie nie uwzględniła 23% VAT-u, który stał się obowiązkowy po zmianie przepisów od 1 stycznia b.r. Wadium przeznaczono na zakup maszyny czyszczącej. Oszczędności, które planowano poprzez wyprowadzenie ze szpitala usług sprzątania i działu technicznego zostaną dokonane drogą redukcji zatrudnienia. Natomiast nadal planuje się dokonanie outsourcingu usług laboratoryjnych, co się odbędzie w najbliższym czasie.

Starosta, odnosząc się do zapytania radnego Janusza Króla, stwierdził, że dokument autorstwa GB Unia został opracowany w 2006 roku. Obecnie pojawiły się nowe możliwości pozyskania środków dla Szpitala, przede wszystkim z Unii Europejskiej. Dodał, że objęty kierunek restrukturyzacji jest dobry. Następnie odniósł się do ustawy o przekształceniach szpitali, która ma obowiązywać od 1 lipca b. r. Stwierdził, że samorządy będą w innej sytuacji prawnej i ekonomicznej. Oświadczył, że rozpoczęły się dyskusje na temat przekształceń, obecnie powiat będzie odpowiadał za długi szpitala .

Radny Jarosław Bodak zapytał, czy rozważano kupno rezonansu magnetycznego.

Pani Dyrektor odpowiedziała, iż nie, ale być może będzie możliwe świadczenie tego typu usług przez firmę zewnętrzną wynajmującą pomieszczenia na terenie szpitala.

Radny Witold Dzierżawski poprosił aby materiał przygotowany na sesję w przyszłości został uzupełniony o cześć finansową ,tzn. wysokość kontraktów, koszty, zadłużenie itd.

Starosta zauważył, że informacje, o które prosi radny znajdują się w sprawozdaniu z wykonania budżetu za rok 2010 r. Dodał, iż tematem sesji jest „Rozpatrzenie informacji dotyczącej przebiegu restrukturyzacji ZZOZ oraz modernizacji, rozbudowy i wyposażenia Pawilonu Diagnostyczno-Zabiegowego".

Radny A. Brudny stwierdził, że jest zadowolony z decyzji podjętej w I kadencji o dokończeniu rozbudowy Szpitala. Co do długu ZZOZ to najważniejsze jest zachowanie płynności finansowej. Radny stwierdził, że  jest zaskoczony przekazaną na Komisję Zdrowia i Pomocy Społecznej informacją dotyczącą stawki za kilometr płaconej CPR przez ZZOZ, wynoszącej 6,50 zł, przy stawce średniej w województwie 2,30zł.

Dyrektor CPR Pan J. Kawulok oświadczył, że podane informacje są nieprawdziwe. W przypadku CPR stawka 6,50 zł  za kilometr obejmuje usługę transportową oraz obsługę medyczną. W innych jednostkach ustala się osobno stawkę z kilometr i osobno za usługę medyczną. Nie można zatem porównywać kwot podanych przez radnego A. Brudnego.

Pani Dyrektor ZZOZ wyjaśniła, że koszty usług transportowych w porównaniu z ubiegłym rokiem wzrosły o 50%. Potwierdziła, że kalkulację należy dokonywać stosując wielkości porównywalne, po czym przedstawiła koszty usług świadczonych przez inne firmy. 

Wiceprzewodniczący J. Król zgłosił wniosek o zakończenie dyskusji.

Radny Ryszard Macura wyraził swoje niezadowolenie z faktu wprowadzenia radnych w błąd na posiedzeniu Komisji Zdrowia i Pomocy Społecznej.

Ad.12.

Rada przyjęła do wiadomości przedstawioną informację.

Ad.13.

Nikt nie zabrał głosu w dyskusji.

Następnie prowadzący obrady podał uchwałę pod głosowanie.

Uchwałę nr VIII/47/11 przyjęto przy 25 głosach za i 3 wstrzymujących się.  

Ad.14.

Radny L. Kuboszek w imieniu radnych CIS i PiS oświadczył, że radni obu ugrupowań uznają winę Pani Dyrektor Wójcik z bezsporną, jednak uważają, że przy karaniu powinno się stosować gradację kar, szczególnie, że Pani Dyrektor była wielokrotnie chwalona i nagradzana. Pod uwagę należy także brać fakt, że Pani Wójcik zaskarżyła uchwałę Zarządu w sprawie jej odowołania.

Radny W. Dzierżawski stwierdził, że nie było to wielodniowe opuszczenie stanowiska pracy, sprawa była naganna, ale niedająca podstaw do podjętych sankcji. Radny podkreślił, że Pani Wójcik była na zwolnieniu lekarskim z adnotacją „może chodzić".

Członek Zarządu Cz. Haczek podkreśliła, że rola dyrektora szkoły jest inna niż pozostałych osób na stanowiskach kierowniczych. Czy osoba będąca na zwolnieniu lekarskim i wyjeżdżająca w tym czasie na zaplanowany urlop spełnia wymagania Karty Nauczyciela ściśle określającej rolę, jaką pełni dyrektor - nauczyciel wobec młodzieży i nauczycieli? Osoba mogąca chodzić na zwolnieniu lekarskim może się udać do lekarza, na zabiegi, czy do apteki. Z pewnością nie może w tym czasie pracować o gródku lub wyjechać na urlop.

Starosta stwierdził, że ZUS bezspornie uznał, że Pani Dyrektor posłużyła się posiadanym zwolnieniem lekarskim niezgodnie z prawem.  

Radny J. Król poprosił o przerwę.

Przewodniczący ogłosił przerwę.

Po przerwie głos zabrał A. Brudny Przewodniczący Komisji Edukacji, która rozpatrywała skargę. Podkreślił, że starannie przeanalizowano sprawę i przygotowano projekt odpowiedzi.  W głosowaniu uznano skargę za bezzasadną. Dodał, że dzisiejsza decyzja Rady nie ma nic wspólnego z decyzją sądu, do którego się odwołała Pani Dyrektor.

Przewodniczący stwierdził, że Pani Dyrektor Wójcik nie skarżyła się na surową karę, ale na bezprawne działania Zarządu. Zarząd bezprawnego działania nie prowadził.

Przewodniczący poddał uchwałę pod głosowanie.

Uchwałę nr VIII/48/11 przyjęto przy 18 głosach za i 10 wstrzymujących  się.

Prowadzenie obrad przejął wiceprzewodniczący J. Król.

Ad.15.

W tym punkcie nie zabrano głosu.

Ad.16.

Radna M. Kiereś złożyła interpelację w sprawie uporządkowania po remoncie terenu wokół drogi w Istebnej.

Radny R. Macura złożył interpelację w sprawie sytuacji finansowej ZZOZ.

Radny J. Żydek złożył interpelację w sprawie podjęcia działań w celu poprawy bezpieczeństwa na drogach na terenie gminy Chybie.

Ad.17.

Radny W. Dzierżawski złożył na piśmie zapytanie w sprawie kosztów utrzymania nieruchomości w Cieszynie - Buguszowicach.

Radny J. Juroszek zapytał czy powołano komisję do przyznawania nagród w dziedzinie sportu, kto jest w jej składzie, jacy sportowcy otrzymali nagrody w ostatnich latach?

Ad.18.

Radny L. Kuboszek wniósł, aby sprawozdania z działalności organizacji, w których powiat jest członkiem były poszerzone o część finansową.

Radny J. Król złożył zapytanie na piśmie w sprawie usług transportowych świadczonych na rzecz ZZOZ w Cieszynie.

Radny J. Juroszek wniósł, aby Zarząd Powiatu wsparł Gminę Istebna w staraniach na rzecz umieszczenia w budżecie Województwa Śląskiego remontu drogi nr 9412 z Istebnej Kubalonki do Jaworzynki.

Starosta odpowiedział, że z pewnością powiat będzie wspierał te starania, można w sprawę zaangażować także radnych wojewódzkich z naszego powiatu.

Radny W. Dzierżawski ponownie złożył wniosek, będący inicjatywą uchwałodawczą zmierzającą do zmiany uchwały w sprawie określenia kierunków działań przy restrukturyzacji sieci szkół i placówek oświatowych prowadzonych przez powiat cieszyński.

Ad.19.

Radny R. Macura oświadczył, że radni powiatu powinni się porozumieć ponad podziałami w sprawach dotyczących finansowania niektórych sfer działalności powiatu, a w szczególności   ochrony zdrowia.

Radny R. Macura oświadczył iż czuje się celowo wprowadzony w błąd przez Panią Dyrektor ZZOZ, w związku z informacją przekazaną na dzisiejszej sesji, a wcześniej Komisji Zdrowia   i Pomocy Społecznej, dotyczącą kosztów transportu świadczonego na rzecz ZZOZ w Cieszynie.


ZAKOŃCZENIE OBRAD

O godzinie 17.40 Przewodniczący Rady zakończył VIII sesję Rady Powiatu Cieszyńskiego.


Protokolant:

E. Jesionek

A. Cholewa


Powiadom znajomego