W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Starostwo Powiatowe w Cieszynie

ul. Bobrecka 29
ul. Szeroka 13
ul. Graniczna 79
43-400 Cieszyn

 

tel. centrala Starostwa - 33 47 77 144
tel. sekretariat Starosty - 33 47 77 156

Serwis internetowy: www.powiat.cieszyn.pl
e-mail: sekretariat@powiat.cieszyn.pl
EPUAP: /pzcieszyn/skrytka

 

NIP Starostwa (dla pracowników): 548-21-37-408
NIP Powiatu: 548-26-04-548
REGON: 072186224

PROTOKÓŁ nr VI/11 z VI sesji Rady Powiatu Cieszyńskiego IV kadencji w dniu 22 lutego 2011 r.


P R O T O K Ó Ł  nr VI/11

z VI sesji Rady Powiatu Cieszyńskiego IV kadencji

w dniu  22 lutego 2011 r.

Miejsce obrad: sala sesyjna Starostwa Powiatowego w Cieszynie     

Obrady prowadzili:
Przewodniczący  Rady Stanisław Kubicius,
Wiceprzewodniczący Rady Janusz Król

ROZPOCZĘCIE OBRAD

O godzinie 13.00 Przewodniczący Rady Stanisław Kubicius  otworzył obrady VI sesji Rady Powiatu Cieszyńskiego, przywitał radnych oraz przybyłych gości. Następnie stwierdził prawomocność obrad. W sesji uczestniczyło 28 radnych.

Przewodniczący Rady poinformował obecnych, że w dniu 20 lutego zmarł Pan Tadeusz Styrnalski, radny powiatu cieszyńskiego I i II kadencji. Przewodniczący poprosił o uczczenie pamięci zmarłego chwilą ciszy.


PORZĄDEK OBRAD:

Jednogłośnie przyjęto następujący porządek obrad:

1.      Otwarcie obrad VI sesji Rady Powiatu Cieszyńskiego, przywitanie radnych i gości oraz stwierdzenie prawomocności obrad.

2.      Przedstawienie porządku obrad.

3.      Przyjęcie protokołu z V sesji Rady Powiatu.     

4.      Wystąpienia gości.

5.      Informacja Przewodniczącego Rady o działalności między sesjami.

6.      Sprawozdanie Zarządu Powiatu z wykonania uchwał Rady i działalności między sesjami.

7.      Informacja o pracach komisji Rady.

8.      Informacja Zarządu z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach i placówkach prowadzonych przez Powiat Cieszyński za 2010 rok.

9.      Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały nr III/18/10 Rady Powiatu. Cieszyńskiego z dnia 13 grudnia 2010r. w sprawie ustalenia rozkładu godzin aptek ogólnodostępnych na terenie powiatu cieszyńskiego w 2011 roku.

10.  Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr XXVI/246/08 Rady Powiatu Cieszyńskiego z dnia 29 grudnia 2008r. w sprawie uchwalenia Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Cieszynie.

11.  Podjęcie uchwały w sprawie delegowania radnych do składu Komisji Bezpieczeństwa i Porządku.

12.  Podjęcie uchwały w sprawie przekazania środków finansowych dla Policji      z przeznaczeniem na nagrodę za osiągnięcia w służbie.

13.  Podjęcie uchwały w sprawie powołania doraźnej Komisji Statutowej Rady Powiatu.

14.  Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia planów pracy komisji Rady Powiatu na rok 2011.

15.  Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia rocznego planu kontroli Komisji Rewizyjnej na 2011 rok.

16.  Odpowiedzi na interpelacje.

17.  Interpelacje.

18.  Zapytania.

19.  Wnioski.

20.  Oświadczenia.

21.  Informacje i komunikaty.

22.  Zamknięcie obrad VI sesji Rady Powiatu Cieszyńskiego.

Ad.3.

Protokół z V sesji Rady Powiatu przyjęto przy 25 głosach za i 2 wstrzymujących się.

Ad.4.

Głos zabrał Dyrektor Cieszyńskiego Pogotowia Ratunkowego, radny województwa śląskiego Jan Kawulok, który poinformował o swoich działaniach odnośnie restrukturyzacji ratownictwa medycznego, a także o przydzielonych środkach finansowych na budowę „Orlików".

Ad.5.  

Przewodniczący Rady odniósł się do wniosku radnego R. Macury, dotyczącego zamieszczania na stronie powiatu treści interpelacji wraz z odpowiedziami. Poinformował, że w III kwartale br. samorządy otrzymają jednolitą wersję Biuletynu Informacji Publicznej. Zaproponował, aby do tego czasu nie zmieniać obecnej szaty BIP. Odnosząc się do kolejnego wniosku dotyczącego udostępnienia pomieszczenia na spotkania radnych z wyborcami poinformował, że nie ma przeszkód, aby wykorzystać do tego celu salki narad Biura Rady, a w szczególnych sytuacjach także biuro Przewodniczącego - po uprzednim uzgodnieniu terminu.Następnie Przewodniczący poinformował o działalności pomiędzy sesjami:

- spotkał się z prezesem LOK w Cieszynie,

- uczestniczył w 70-leciu zrzutu Cichociemnych w Dębowcu.

- przekazał Staroście do załatwienia skargę na dyrektora DPS Bursztyn. Odpowiedź, jakiej udzielił Starosta potwierdza w znacznej części zasadność skargi. Została ona także przekazana Komisji Zdrowia Pomocy Społecznej.           Na koniec Przewodniczący Rady odniósł się do interpelacji złożonej na ostatniej sesji poprzedniej kadencji przez radnego L. Kuboszka. Stwierdził, że sformułowania użyte w interpelacji i oświadczeniu radnego w tej sprawie zawierają treści obraźliwe wobec całej Rady, a także każdego z radnych z osobna. Przewodniczący podkreślił, ze po raz pierwszy korzystając z zapisu statutu i zwraca radnemu uwagę na niestosowność takich wypowiedzi. Radny L. Kuboszek stwierdził, że udzielono odpowiedzi nie na temat, a interpelację zakwalifikowano jako skargę. Radny W. Dzierżawski, odnosząc się do odpowiedzi Przewodniczącego na wniosek radnego Macury,  stwierdził, że nic nie stoi na przeszkodzie, aby zamieszczać na stronie informacje o które prosi radny R. Macura, ponieważ BIP powinien odpowiadać  potrzebom danego urzędu. Następnie radny, nawiązując do informacji o przekazaniu skargi Staroście, oświadczył, że jedynym organem właściwym do rozpatrzenia skargi była Rada Powiatu, zatem postępowanie w tej sprawie było niezgodne z KPA. Przewodniczący oświadczył, iż uważa, że skarga była załatwiona zgodnie z KPA.

Ad.6.

Radny J. Juroszek zapytał, jakie jest procentowe obłożenie schronisk młodzieżowych w skali roku. Poprosił także o informację na temat opłat w schroniskach.

Przewodniczący poprosił, aby tego typu pytania były zadawane w punkcie „zapytania", który jest właściwy dla tego typu pytań.

Radny stwierdził, że pytanie dotyczyło uchwały Zarządu, a więc punktu omawianego.

Przewodniczący oświadczył, że Starosta nie jest w stanie w chwili obecnej odpowiedzieć na zadane pytanie, odpowiedź musi być udzielona na piśmie. Obecnie na sesji zapytania mamy dwukrotnie, w punkcie o pracach Zarządu oraz w punkcie „zapytania".

Wiceprzewodniczący J. Król zapytał, o co radni mogą zapytać w tym punkcie. Stwierdził, że obecność naczelników na sesji umożliwiłaby odpowiedź na pytania. Klub PiS kilkakrotnie zgłaszał wniosek o przedstawianie sprawozdania z działalności Zarządu między sesjami. Obecnie mamy tylko suchy spis uchwał. Może więc lepiej zrezygnować z tego punktu?

Przewodniczący odpowiedział, że jak najbardziej widzi potrzebę dyskusji na temat sprawozdania, ale jak Starosta ma odpowiedzieć na temat obłożenia schronisk?

Radny W. Dzierżawski stwierdził, że nie byłoby problemu, gdyby na sesji byli obecni naczelnicy i kierownicy jednostek.

Starosta oświadczył, że radny zostanie zapoznany z wynikami analizy dotyczącej schronisk młodzieżowych.

Radny L. Kuboszek stwierdził, że jeśli ma to być pełna informacja o pracach Zarządu, to musi być możliwość zadawania pytań.

Wiceprzewodniczący J. Król zauważył, że jest różnica pomiędzy zadawaniem pytań
w punkcie „zapytania" i w punkcie „sprawozdanie Zarządu". Radny chciałby teraz zadać dodatkowe pytania i wysłuchać dodatkowych wyjaśnień.

Przewodniczący Rady oświadczył, że dyskusja przerodziła się w dyskusję o formie składania informacji. Może należałoby tę kwestię rozstrzygnąć w Statucie?

Na koniec Starosta poinformował o stopniu wykorzystania miejsc noclegowych
w schroniskach w Istebnej i Wiśle. 

Ad.7.

Radny R. Macura poinformował o działalności Komisji Dróg Publicznych i Bezpieczeństwa, a  także o wniosku skierowanym przez Komisję do Zarządu.

Ad.8.

Radny L. Kuboszek zapytał o metodologię przygotowania informacji.

Odpowiedzi udzieliła Naczelnik Wydziału Edukacji p. M. Pindur.

Ad.9.

Przewodniczący poinformował, że Komisja Zdrowia i Pomocy Społecznej wydała opinię pozytywną do uchwały.

Następnie otworzył dyskusję.

Żaden radny nie zabrał głosu.

Uchwałę nr VI/31/11 przyjęto jednogłośnie.

Ad.10.

Przewodniczący otworzył dyskusję.

Wiceprzewodniczący J. Król zapytał o przyczynę likwidacji referatów w Wydziale Nieruchomości.

Starosta odpowiedział, że naczelnik i zastępca naczelnika wystarczy do sprawnego kierowania działem.

Radny R. Macura zapytał, czy się to będzie wiązać z oszczędnościami.

Starosta odpowiedział, że oszczędności wiążą się z likwidacją kierowników referatów.

Radny W. Dzierżawski zaproponował utworzenie jednostki organizacyjnej zajmującej się zarządzaniem nieruchomościami, na przykładzie niektórych gmin naszego powiatu. Dodał, że taka forma pozwoliłaby na łatwiejszą kontrolę kosztów.

Starosta podkreślił, że obiekty przejścia granicznego w Boguszowicach są ściśle związane z działającymi tam podmiotami z nimi też prowadzi się współpracę. Do obiektów nie dopłacamy. Miejsce to powinno stymulować rozwój gospodarczy.

Przewodniczący Rady, odnosząc się do wypowiedzi radnego W. Dzierżawskiego stwierdził, że wypowiedź jego nie dotyczyła uchwały, była wnioskiem i powinna być zgłoszona w innym punkcie obrad.

Radny L. Kuboszek stwierdził, ze fakt zatrudnienia Pana Marcina Ślęka na etacie ma charakter polityczny. Zapytał, czy brano pod uwagę, że Pan Marcin Ślęk dał w poprzedniej kadencji pisemne poświadczenie nieprawdy.

Uchwałę nr VI/32/11 przyjęto przy 26 głosach za i 1 przeciw.

Ad.11.

Przewodniczący poinformował, że Zarząd proponuje do składu komisji radnych
E. Dudkowiaka i S. Kaszturę.

Radny S. Kasztura stwierdził, że o zamiarze powołania go do składu komisji dowiedział się
z materiałów na sesję.

Starosta przerosił za ten fakt, stwierdził, że było to przeoczenie wynikające z pośpiechu.

Radny R. Macura oświadczył, że Komisja Dróg Publicznych i Bezpieczeństwa zaopiniowała uchwałę pozytywnie.

Uchwałę nr VI/33/11 przyjęto jednogłośnie.

Ad.12.

Radny R. Macura oświadczył, że Komisja Dróg Publicznych i Bezpieczeństwa zaopiniowała uchwałę pozytywnie.

Przewodniczący otworzył dyskusję. Nikt nie zabrał głosu.

Uchwałę nr VI/34/11 przyjęto jednogłośnie.

Ad.13.

Przewodniczący otworzył dyskusję.

Radny R. Macura stwierdził, ze duże grono radnych nie ma reprezentacji w składzie komisji.

Proporcje ilości mandatów koalicji i opozycji sugerowałyby innych skład.

Przewodniczący Rady przypomniał, że na poprzedniej sesji informował o zamiarze powołania Komisji Statutowej i planowanym składzie, prosił też o zgłaszanie wniosków w końcowej części sesji, ale wniosków nie było.

Radny R. Macura, poprosił, aby odzwierciedlić w składzie komisji demokratyczny wybór mieszkańców. Następnie radny zaproponował ogłoszenie przerwy, aby umożliwić przeprowadzenie konsultacji.

Starosta oświadczył, że przedstawicielem Zarządu będzie Sekretarz Powiatu, p. Józef Waschut. Dodał, że statut ma charakter nie polityczny a porządkowy, stąd pomysł, aby w komisji byli przewodniczący komisji stałych, którzy statutem będą się posługiwać najczęściej. Starosta stwierdził, że nie ma przeszkód, aby w komisji znalazł się przedstawiciel Cieszyńskiej Inicjatywy Społecznej.

Przewodniczący Rady oświadczył, że komisja doraźna musi być wyłaniana z grona Rady. Nie ma przeszkód, aby w jej pracy uczestniczył prawnik lub Pan Sekretarz.

Starosta oświadczył, że Zarząd nie ma intencji umieszczania w komisji swojego członka, wobec tego do dyspozycji Rady jest jedno wolne miejsce.

Radny L. Kuboszek zapytał, skąd się wzięła się potrzeba zmiany statutu.

Przewodniczący oświadczył, że zmiana statutu jest spowodowana zmianą przepisów,  m.in. dotyczących budżetu, kolejne to potrzeba uszczegółowienia niektórych zapisów pozwalających na sprawne prowadzenie obrad, organizację pracy Rady i komisji.

Radny W. Dzierżawski zgodził się z wypowiedzią radnego R. Macury i stwierdził, ze statut nie ma tylko charakteru porządkowego, ale także polityczny, jest podstawowym dokumentem ustrojowym powiatu. Radny dodał, ze w grupie radnych opozycji jest parę osób mających zawodowe przygotowanie w sprawach ustrojowych. Musimy pomyśleć o tym, jak
o wspólnym przedsięwzięciu.

Przewodniczący Rady stwierdził, że statut można zmieniać zwykłą większością,
a  przyjmować go będzie cała Rada.

Starosta, nawiązując do wniosku radnego R. Macury w sprawie przerwy, zgłosił wniosek o zmianę porządku obrad w związku z potrzebą przedstawienia uwag Zarządu do kolejnego punktu, dotyczącego planów pracy komisji Rady. Po tym punkcie zostałaby ogłoszona przerwa, w czasie której będą się mogły zebrać komisje.

Wniosek przyjęto jednogłośnie.

Ad.14.

Starosta w imieniu Zarządu zaproponował, aby zaplanowany przez Komisję Budżetu i Finansów na maj temat Komisji związany z oświatą przesunąć na drugie półrocze, po wakacjach, zaś temat kwietniowy dotyczący PUP należałoby doprecyzować. Zarząd sugeruje też, aby w planie pracy Komisji Zdrowia i Pomocy Społecznej zaplanować na sierpień sprawę rejonizacji CPR.

Przewodniczący Rady ogłosił przerwę.

Po przerwie przewodniczący Rady poprosił komisje o stanowisko w sprawie wniosków Zarządu.

Przewodnicząca Komisji Budżetu i Finansów radna D. Wasilewska zaproponowała nowe brzmienie pkt 1 majowego planu komisji: „Informacja o przebiegu prac modernizacyjnych i remontowych w placówkach oświatowych".

Przewodniczący Komisji Zdrowia i Pomocy Społecznej radny J. Nogowczyk zaproponował skreślenie w maju punktu dotyczącego CPR i dopisanie w sierpniu punktu: „Informacja dotycząca działalności oraz omówienie sytuacji finansowej i organizacyjnej CPR".

Radny L. Kuboszek zgłosił wniosek, aby Komisja Środowiska ujęła w swoim planie pracy problematykę związaną z wpływem na nasz powiat zanieczyszczeń emitowanych przez zakłady przemysłowe w Trzyńcu. Radny dodał, że artykuł na ten temat, który przeczytał w Głosie Ziemi Cieszyńskiej, bardzo go zaniepokoił.

Przewodniczący Komisji Środowiska K. Gajdzica zaproponował, aby temat omówić w ramach spotkania przedstawicieli klubów ekologicznych. Szczegółowy zapis zostanie zaproponowany przez komisję na następnej sesji.

Uchwałę nr VI/35/11 przyjęto jednogłośnie.

Ad.13. c.d.

Członek Zarządu M. Ślęk oświadczył, że klub koalicyjny zaproponował, aby w miejsce przedstawiciela Zarządu Klub CIS zgłosił do Komisji Statutowej swojego przedstawiciela, natomiast zaproponowany skład komisji powinien zostać bez zmiany.

Radny L. Kuboszek poprosił o uzasadnienie faktu, że przewodniczący komisji powinni być członkami Komisji.

Radny Ślęk oświadczył, że są to osoby, które powinny w pierwsze kolejności przestrzegać statutu.

Radny R. Macura w imieniu radnych CIS zaproponował kandydaturę radnego J. Króla.

Radny M. Ślęk poparł zgłoszony wniosek.

Wniosek radnego R. Macury przyjęto jednogłośnie.

Radna D. Wasilewska oświadczyła, że rezygnuje z pracy w komisji.

Wiceprzewodniczący J. Król zaproponował kandydaturę radnego W. Dzierżawskiego.

Wniosek odrzucono przy 9 głosach za i 19 przeciw.

Radny J. Król oświadczył, że w związku z wynikiem głosowania składa rezygnację z pracy w komisji.

Przewodniczący Rady oświadczył, że skład komisji będzie 6 - osobowy, na co pozwala Statut.

Uchwałę nr VI/35/11 przyjęto przy 19 głosach za i 9 przeciw.

Ad.15.

Przewodniczący zapytał, czy są propozycje zmian do planu pracy Komisji Rewizyjnej.

Przewodniczący Komisji radny J. Żydek zaproponował, aby w październiku plan otrzymał brzmienie: „Kontrola PDPS w Skoczowie w zakresie wydatkowania środków na dofinansowanie kosztów działania warsztatów terapii zajęciowej w Drogomyślu".

Uchwałę nr VI/36/11 przyjęto jednogłośnie.

Prowadzenie obrad przejął Wiceprzewodniczący Rady J. Król.

Ad.16.

Radny R. Macura podziękował za udzieloną odpowiedź na interpelacje.

Ad.17.

Nie złożono interpelacji.

Ad.18.

Radna M. Kiereś: Czy prowadzi się rozmowy z Gminą Istebna w sprawie przejęcia OPP Koniaków i jaką one mają formę?

Starosta odpowiedział, że takie rozmowy miały miejsce, na razie były to rozmowy wstępne.

Radny J. Juroszek: Na jakich zasadach odbędzie się przekazanie OPP w Koniakowie Gminie Istebna? 

Odpowiedź zostanie udzielona na piśmie.

Radny J. Juroszek: Czy powiat ma program promocji szkolnych schronisk młodzieżowych? Jak powiat będzie zachęcał dyrektorów jednostek do akcji promocyjnej?

Odpowiedź zostanie udzielona na piśmie.

Radny L. Kuboszek: Jaki procent maksymalnej stawki wynagrodzenia otrzymują pracownicy Starostwa oprócz Starosty i Wicestarosty: Sekretarz, Skarbnik, naczelnicy, kierownicy referatów, osoby na stanowiskach samodzielnych i pozostali?

Odpowiedź zostanie udzielona na piśmie.

Radny L. Kuboszek: Co stanęło na przeszkodzie, że radny W. Dzierżawski, były Starosta, człowiek z wieloletnim doświadczeniem samorządowym nie mógł wejść w skład Komisji Statutowej?

Starosta oświadczył, że może odpowiedzieć za siebie. Stało się to z powodu wypowiedzi radnego, że Statut jest sprawą polityczną.

Radny J. Król: Nie rozumiem odpowiedzi na moje zapytanie w sprawie wzrostu kosztów Zarządu w związku z zatrudnieniem radnego M. Ślęka na stanowisku etatowego członka Zarządu. Proszę o wyszczególnienie kosztów.

Odpowiedź zostanie udzielona na piśmie.

Ad.19.

Radny W. Dzierżawski złożył na piśmie wniosek o rozpatrzenie na sesji w marcu inicjatywy uchwałodawczej grupy radnych, dotyczącej zmiany uchwały podjętej na poprzedniej sesji w sprawie określenia kierunków działań przy restrukturyzacji sieci szkół i placówek oświatowych.

Radny W. Dzierżawski: Wnoszę o rozważenie możliwości utworzenia jednostki organizacyjnej zarządzającej majątkiem powiatu.

Radny J. Bodak i J Sikora złożyli na piśmie wniosek w sprawie remontu drogi powiatowej nr 2608 S w Puńcowie.

Ad.20.

Radny W. Dzierżawski oświadczył, że protestuje przeciwko łamaniu Kodeksu Postępowania Administracyjnego. Zdaniem radnego skarga na kierownika jednostki organizacyjnej powiatu nie została rozpatrzona przez właściwy organ, którym jest Rada Powiatu.

Radny M. Ślęk, odnosząc się do wypowiedzi radnego L. Kuboszka oświadczył, że sprawa poruszona przez radnego była omawiana wielokrotnie i wyjaśniona jeszcze w poprzedniej kadencji. Radny Kuboszek występował kilkakrotnie z wnioskiem o jego odwołanie, ale wniosek ten nigdy nie zyskał akceptacji.

Przewodniczący Rady oświadczył, że przy przekazywaniu skargi opierał się na art. 232§ 2.  Dodał, że w celu ostatecznego wyjaśnienia sprawy wystąpił z wnioskiem o opinię prawną.

Radny L. Kuboszek oświadczył, że radny M. Ślęk podpisał się pod protokołem z posiedzenia komisji, w której nie uczestniczył. Na dodatek radny pobrał dietę za tę komisję, po czym złożył rezygnację z diety. Radny dodał, że nigdy nie zgłaszał wniosku o odwołanie z funkcji przewodniczącego komisji radnego M. Ślęka.

Radny W. Dzierżawski zaapelował, aby radni pamiętali, że wykonują swoją funkcję dzięki woli wyborców, wobec których wszyscy mamy zobowiązania. Starosta powinien pogodzić się z faktem, że Statut jest ustrojowym fundamentem funkcjonowania powiatu. Radny podkreślił, że nie aspiruje do żadnych funkcji.

Radna M. Kiereś oświadczyła, że pełniąc funkcję radnej już trzecią kadencję, dzisiaj po raz pierwszy poczuła się radną innej kategorii.

Ad.21.

Przewodniczący poinformował o korespondencji, jaka wpłynęła do Rady Powiatu.

Oświadczył, że żaden z radnych nie wyraził zainteresowania sprawą szkolenia.

Na koniec poinformował, że pierwsze posiedzenie Komisji Statutowej odbędzie się 8 marca o godzinie 13.30.

Radna A. Suchanek poinformowała, że powiat otrzymał wyróżnienie w dziale profilaktyki zdrowotnej. 

Radna B. Sabath poinformowała, że Biblioteka Miejska w Cieszynie otrzymała kolejną statuetkę w kampanii „Cała Polska czyta dzieciom".


ZAKOŃCZENIE OBRAD

O godzinie 16.30 Przewodniczący Rady zakończył obrady VI sesji Rady Powiatu Cieszyńskiego.


Protokolant:

E. Jesionek


Powiadom znajomego