W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Starostwo Powiatowe w Cieszynie

ul. Bobrecka 29
ul. Szeroka 13
ul. Graniczna 79
43-400 Cieszyn

 

tel. centrala Starostwa - 33 47 77 144
tel. sekretariat Starosty - 33 47 77 156

Serwis internetowy: www.powiat.cieszyn.pl
e-mail: sekretariat@powiat.cieszyn.pl
EPUAP: /pzcieszyn/skrytka

 

NIP Starostwa (dla pracowników): 548-21-37-408
NIP Powiatu: 548-26-04-548
REGON: 072186224

Protokół z IV sesji Rady Powiatu w dniu 29 grudnia 2010 r.


P R O T O K Ó Ł  nr IV/10

z IV sesji Rady Powiatu Cieszyńskiego IV kadencji

w dniu  29 grudnia 2010 r.

Miejsce obrad: sala sesyjna Starostwa Powiatowego w Cieszynie     

Obrady prowadzili:
Przewodniczący  Rady Stanisław Kubicius,
Wiceprzewodniczący Wojciech Brachaczek, Wiceprzewodniczący Janusz Król

ROZPOCZĘCIE OBRAD

O godzinie 13.00 Przewodniczący Rady Stanisław Kubicius  otworzył obrady IV sesji Rady Powiatu Cieszyńskiego, przywitał radnych oraz przybyłych gości. Następnie stwierdził prawomocność obrad. W sesji uczestniczyło 29 radnych.


PORZĄDEK OBRAD:

Wicestarosta Jerzy Pilch w imieniu Zarządu zgłosił wniosek o wprowadzenie do porządku obrad uchwały  w sprawie określenia zadań realizowanych w roku 2010 ze środków PFRON.

Następnie uzasadnił potrzebę podjęcia uchwały.

Wniosek przyjęto jednogłośnie.


Jednogłośnie przyjęto następujący porządek obrad:

1.      Otwarcie obrad IV sesji Rady Powiatu Cieszyńskiego, przywitanie radnych i gości                        oraz stwierdzenie prawomocności obrad

2.      Przedstawienie porządku obrad

3.      Przyjęcie protokołów z XLVI  sesji III kadencji, I, II, III sesji IV kadencji     

4.      Wystąpienia gości

5.      Informacja Przewodniczącego Rady o działalności między sesjami

6.      Sprawozdanie Zarządu Powiatu z wykonania uchwał Rady i działalności między sesjami

7.      Informacja o pracach komisji Rady

8.      Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie powiatu

9.      Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia wykazu wydatków, które nie wygasają               z końcem roku budżetowego 2010

10.  Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały nr XLVI/414/10 Rady powiatu Cieszyńskiego z dnia 25.10.2010r w sprawie określenia jednostek budżetowych, które utworzą rachunek dochodów, źródeł tych dochodów oraz ich przeznaczenia

11.  Podjęcie uchwały w sprawie określenia zadań realizowanych w roku 2011 ze środków PFRON z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych.

12.  Podjęcie uchwały w sprawie określenia zadań realizowanych w roku 2010 ze środków PFRON z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych.

13.  Odpowiedzi na interpelacje.

14.  Interpelacje

15.  Zapytania

16.  Wnioski

17.  Oświadczenia

18.  Informacje i komunikaty

19.  Zamknięcie obrad IV sesji Rady Powiatu Cieszyńskiego



Ad.3.

Przewodniczący Rady zapytał, czy radni mają jakieś pytania bądź uwagi do protokołów.

Radny W. Dzierżawski oświadczył, że ma wątpliwości dotyczące zasadności przyjmowania protokołu z ostatniej sesji III kadencji przez nową Radę.

Przewodniczący Rady odpowiedział, że taka była dotychczasowa praktyka. Dodał, że             w Radzie jest wiele osób będących radnymi w poprzedniej kadencji, a radni którzy nie chcą głosować za przyjęciem protokołu mogą się wstrzymać od głosu.

Protokół z XLVI  sesji III kadencji  sesji przyjęto przy 23 głosach za i 6 wstrzymujących się.

Protokół z I sesji IV kadencji przyjęto przy 28 głosach za i 1 wstrzymującym się.

Protokół z II sesji IV kadencji przyjęto przy 28 głosach za i 1 wstrzymującym się.

Protokół z III sesji przyjęto jednogłośnie.

Ad.4.

W punkcie tym nie zabrano głosu.

Ad.5.  

Przewodniczący Rady oświadczył, że w okresie od objęcia funkcji Przewodniczącego zajmował się sprawami związanymi ze zwoływaniem sesji i komisji, a także uczestniczył         w wielu spotkaniach o charakterze reprezentacyjnym. Następnie poinformował, że do wiadomości Rady Powiatu wpłynęło pismo Wydziału Nadzoru nad Systemem Opieki Zdrowotnej Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego dotyczące świadczeń medycznych udzielanych w naszym szpitalu. Przewodniczący poinformował, że w dniu dzisiejszym zawiązał się klub radnych Cieszyńskiego Ruchu Samorządowego, Lewicy Cieszyńskiej           i Polskiego Stronnictwa Ludowego liczący 9 osób. Przewodniczącym klubu został radny       E. Dudkowiak. W dalszej kolejności Przewodniczący Rady poprosił o wypełnienie ankiety dotyczącej dnia tygodnia do odbywania sesji. Następnie poprosił o wnoszenie propozycji do planu pracy Rady do dnia 7 stycznia przez Zarząd, komisje, kluby oraz wiceprzewodniczących Rady.

Ad.6.

Przewodniczący zapytał, czy są pytania dotyczące sprawozdania Zarządu.

Radny L. Kuboszek poprosił o przybliżenie uchwały Zarządu nr 892 i 901 w sprawie rozłożenia na raty należności ze sprzedaży nieruchomości w Skoczowie.

Wyjaśnień udzielili Wicestarosta i Sekretarz.

Wiceprzewodniczący J. Król, nawiązując do uchwały Zarządu nr 887, zapytał o przyczynę zmiany przeznaczenia pożyczki w wysokości 1 800 tys zł udzielonej ZZOZ oraz o jej spłatę. Następnie radny zapytał o wysokość nagród przyznawanych dyrektorom ZZOZ I CPR.

Starosta odpowiedział, że część pożyczki przeznaczono na wyposażenie oddziału neurologii. Aktualna sytuacja finansowa nie pozwala na zwrot pożyczki, której spłata została przesunięta na koniec roku 2011. Starosta poinformował, że część pożyczki zostanie przekazana na termomodernizację pawilonu nr III, do którego zostanie przeniesiony oddział pulmonologii. Nagrody dla dyrektorów CPR i ZZOZ zostały przyznane na wniosek rad społecznych               w wysokości ok. 2 krotnego wynagrodzenia miesięcznego dla dyrektora CPR i 3 krotnego dla dyrektora ZZOZ.

Radny L. Kuboszek zapytał, czy to nie Rada powinna akceptować zmianę przeznaczenia pożyczki i terminu jej spłaty.

Skarbnik wyjaśnił, że Zarząd działając na podstawie upoważnienia Rady udzielił pożyczki dyrektorowi ZZOZ, a zmiana jej przeznaczenia obyła się za jego zgodą na wniosek dyrektora ZZOZ.

Ad.7.

Przewodniczący Rady poinformował, ze na przewodniczących komisji wybrano:

Budżetu i Finansów - Danutę Wasilewską

Zdrowia i Pomocy Społecznej - Jerzego Nogowczyka

Edukacji - Alfreda Brudnego

Środowiska - Karola Gajdzicę

Kultury - Beatę Sabath


Dodał, że nie udało się wybrać przewodniczącego Komisji Dróg Publicznych i Bezpieczeństwa.


Prowadzenie obrad przejął Wiceprzewodniczący Wojciech Brachaczek.


Ad.8.

Wiceprzewodniczący W. Brachaczek poprosił o opinię Komisję Budżetu i Finansów.

Przewodnicząca Komisji D. Wasilewska oświadczyła, że uchwałę zaopiniowano pozytywnie.

Wiceprzewodniczący zapytał, czy są głosy w dyskusji.

Wobec braku zgłoszeń poddał uchwałę pod głosowanie.

Uchwałę nr IV/20/10 przyjęto przy 27 głosach za i 2 wstrzymujących się.

Ad.9.

Wiceprzewodniczący W. Brachaczek poprosił o opinię Komisję Budżetu i Finansów.

Przewodnicząca Komisji D. Wasilewska oświadczyła, że uchwałę zaopiniowano pozytywnie.

Wiceprzewodniczący zapytał, czy są głosy w dyskusji.

Wiceprzewodniczący J. Król zapytał o powód niezrealizowania inwestycji budowy sanitariatów przy ul Szerokiej.

Skarbnik wyjaśnił, że inwestycja została wprowadzona do budżetu w drugiej połowie 2010r.  Rozpoczęto od weryfikacji istniejącej dokumentacji. Przetarg ogłoszono pod koniec roku.

Wiceprzewodniczący W. Brachaczek poddał uchwałę pod głosowanie.

Uchwałę nr IV/21/10 przyjęto jednogłośnie.

Ad.10.

Wiceprzewodniczący W. Brachaczek poprosił o opinię Komisję Budżetu i Finansów.

Przewodnicząca Komisji D. Wasilewska oświadczyła, że uchwałę zaopiniowano pozytywnie.

Wiceprzewodniczący zapytał, czy są głosy w dyskusji.

Wobec braku zgłoszeń poddał uchwałę pod głosowanie.

Uchwałę nr IV/22/10 przyjęto jednogłośnie.

Ad.11.

Wiceprzewodniczący poprosił komisje o opinie do uchwały.

Przewodniczący Komisji Zdrowia i Pomocy Społecznej radny J. Nogowczyk oświadczył,       że uchwałę zaopiniowano pozytywnie.

Przewodnicząca Komisji Budżetu i Finansów D. Wasilewska oświadczyła, że uchwałę zaopiniowano pozytywnie.

Wiceprzewodniczący zapytał, czy są głosy w dyskusji.

Uchwałę nr IV/23/10 podjęto jednogłośnie.

Ad.12.

Wiceprzewodniczący zapytał, czy radni mają pytania do projektu uchwały.

Wobec braku zgłoszeń poddał uchwałę pod głosowanie.

Uchwałę nr IV/24/10 podjęto jednogłośnie.


 Prowadzenie obrad przejął Wiceprzewodniczący J. Król.

Ad.13.

Głos zabrał radny L. Kuboszek powracając do swojej interpelacji zgłoszonej na XLVI sesji III kadencji. Przypomniał, że mimo dotrzymania wymagań, jakim powinna odpowiadać interpelacja,  została ona zakwalifikowana jako skarga na pracownika ZZOZ. Radny pokreślił, że nie otrzymał odpowiedzi na interpelację, w której sformułował pytanie czy Rada Społeczna ZZOZ, bądź Starosta poddadzą kontroli szpital i czy podejmą działania eliminujące przypadki opisane w interpelacji. Radny stwierdził, że nagroda przyznawana kierownikowi jednostki powinna być poprzedzona wnikliwą oceną działalności dyrektora. Podkreślił,                        że oczekuje odpowiedzi na interpelację.

Przewodniczący Rady oświadczył, że przyjmuje do wiadomości fakt, że radny nie otrzymał odpowiedzi na interpelację.

Ad.14.

Interpelację w sprawie remontu mostu na rzece Wiśle w Strumieniu zgłosił radny J. Żydek.

Ad.15.

Radna D. Wasilewska zapytała o termin ukończenia remontu mostu ma rzece Brennicy.

Starosta oświadczył, że odpowiedź zostanie udzielona na piśmie.

Radny A. Brudny zapytał o zasadę opiniowania uchwał na sesję.

Przewodniczący Rady stwierdził, że o projekcie uchwały powinna się wypowiedzieć komisja merytoryczna, nie ma jednak przeszkód, aby członkowie innych komisji przedstawili na sesji uwagi dotyczące uchwały.

Radny A. Brudny zaproponował, aby ustalić wzór pisma stanowiącego interpelację.

Radca prawny przytoczył zapisy statutowe dotyczące interpelacji. Dodał, że wyczerpują one szczegółowo zakres wymagań jakim powinna ona odpowiadać.

Radny W. Dzierżawski stwierdził, że w sprawach merytorycznych powinna wypowiadać się właściwa komisja, zaś uchwały dotyczące spraw finansowych obligatoryjnie powinna opiniować Komisja Budżetu i Finansów, co nie powinno przeszkadzać w możliwości wypowiadania się wszystkich radnych na tematy ich interesujące. Następnie radny zwrócił się do Wiceprzewodniczącego W. Brachaczka z informacją, że nie udzielił mu głosu w dyskusji nad uchwałą mimo zgłoszenia.

Wiceprzewodniczący W. Brachaczek oświadczył, że nie zauważył wyciągniętej ręki radnego, za co przeprosił.

Kontynuując swoją wypowiedź radny W. Dzierżawski oświadczył, że niepokoi go fakt            nazewnictwa dochodów budżetu. Fakt ten radny sygnalizował już na Komisji Budżetu   i Finansów. Następnie podał przykładowe zapisy w projekcie budżetu na rok 2011. Radny poprosił o ujednolicenie nazewnictwa tak, aby odpowiadało wymogom ustawowym.             Dodał, że ze względu na wielkość sum sprawa jest warta uporządkowania.

Starosta stwierdził, że nazewnictwo się nie zmieniło i funkcjonuje już od wielu lat                  z wyjątkiem pojęcia „dochody majątkowe". Starosta wyraził wątpliwość czy możemy posługiwać się w uchwale pojęciami, które nie wynikają z ustawy.

Radny W. Dzierżawski stwierdził, że nie został dobrze zrozumiany. Zaznaczył, że informacje w załączniku o dochodach majątkowych na kwotę 56 897 097 zł zawierają pozycje dotyczące dochodów z majątku oraz przychody związane z procesem inwestycyjnym.

Skarbnik odpowiedział, że na tym poziomie nie mamy dochodów majątkowych, a jedynie wydatki. Dodał, że sprawę omawiał z radnym W. Dzierżawskim na Komisji Budżetu               i Finansów, ale dotyczy ona projektu budżetu na rok 2011, który nie jest przedmiotem obrad na dzisiejszej sesji.

Radny W. Dzierżawski oświadczył, że informację o kwocie dochodów majątkowych zaczerpnął z załącznika nr 1 do projektu budżetu.

Wiceprzewodniczący J. Król stwierdził, że prościej byłoby Zarządowi ustosunkować się do tych uwag, gdyby były przedstawione na piśmie.

Radna M. Kiereś zapytała, czy w projekcie przebudowy Schroniska Młodzieżowego              w Istebnej uwzględniona będzie historia tego miejsca, m.in. fakt, że było one odwiedzane  przez prezydenta I. Mościckiego.

Odpowiedź zostanie udzielona na piśmie.

Radna M. Kiereś zapytała o możliwość składania wniosków o komputery przez osoby niepełnosprawne.

Odpowiedzi udzieliła dyrektor PCPR K. Kawulok. Dodała, że ze względu na brak środków tego typu wnioski w ub. roku były odrzucane.

Starosta nawiązując do pierwszego zapytania radnej M. Kiereś wyjaśnił, że pierwotny wniosek o termomodernizację schroniska nie znalazł akceptacji, obecnie jest przygotowywany kolejny wniosek, tym razem na modernizację obiektu, sprawa poruszona przez radną zostanie wyjaśniona.

Ad.16.

Radny W. Dzierżawski zgłosił wniosek, aby przesyłać radnym zawiadomienia o sesji              i komisjach razem z materiałami drogą elektroniczną, a także równolegle w formie papierowej.

Radny L. Kuboszek zgłosił wniosek, aby komisje merytoryczne omawiały problematykę  uchwały na sesji, równocześnie przybliżając wszystkim problem. Radny podkreślił,               że podobny wniosek zgłaszał już poprzedniej kadencji, ale został on odrzucony przez Przewodniczącego Rady.

Przewodniczący Rady odnosząc się do wniosku radnego W. Dzierżawskiego stwierdził, że nie ma problemu z dokumentami powstającymi w Starostwie. Są dwie możliwości: radnemu są wysyłane dokumenty drogą elektroniczną, bądź pobiera sobie je sam z BIP, gdzie znajdują się protokoły i projekty uchwał. Problem pojawia się, gdy do Rady wpływają dokumenty lub informacje jedynie w wersji papierowej z różnych instytucji. Sprawa jest przedmiotem rozważań i zostanie rozstrzygnięta.

Radny W. Dzierżawski zaproponował, aby powielić system działający w Radzie Miasta Cieszyna. Dodał, że chodzi mu o projekty uchwał, o możliwość zapoznania się na czas z ich treścią.

Przewodniczący Rady, nawiązując do uwagi radnego W. Dzierżawskiego dotyczącej zgłoszenia do dyskusji nad uchwałą poprosił, aby czynić to w sposób nie budzący wątpliwości.

Ad.17.

W tym punkcie nie zabrano głosu.

Ad.18.

Radny L. Kuboszek poinformował, że uczestniczył w spotkaniu wigilijnym światowego Związku Byłych Żołnierzy AK. Wyraził ubolewanie, że Starostwo, mimo zaproszenia nie wyznaczyło żadnego przedstawiciela.

Starosta oświadczył, że przyczyny swojej nieobecności omówił z organizatorem spotkania.

Radna M. Kiereś oświadczyła że w dniu wczorajszym w Muzeum Beskidzkim w Wiśle gościł Prezydent B. Komorowski z małżonką.



Na zakończenie Przewodniczący Rady złożył wszystkim obecnym najlepsze życzenia noworoczne.

 


ZAKOŃCZENIE OBRAD

O godzinie 15.30 Przewodniczący Rady zakończył obrady IV sesji Rady Powiatu Cieszyńskiego.




Protokolant:

E. Jesionek


Powiadom znajomego