W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Starostwo Powiatowe w Cieszynie

ul. Bobrecka 29
ul. Szeroka 13
ul. Graniczna 79
43-400 Cieszyn

 

tel. centrala Starostwa - 33 47 77 144
tel. sekretariat Starosty - 33 47 77 156

Serwis internetowy: www.powiat.cieszyn.pl
e-mail: sekretariat@powiat.cieszyn.pl
EPUAP: /pzcieszyn/skrytka

 

NIP Starostwa (dla pracowników): 548-21-37-408
NIP Powiatu: 548-26-04-548
REGON: 072186224

Protokół z XLIV sesji Rady Powiatu w dniu 30 sierpnia 2010 r.


P R O T O K Ó Ł  nr XLIV/10

z XLIV sesji Rady Powiatu Cieszyńskiego III kadencji

w dniu  30 sierpnia 2010 r.

Miejsce obrad: sala sesyjna Starostwa Powiatowego w Cieszynie     

Obrady prowadził:
Przewodniczący  Rady Jan Sztwiertnia


ROZPOCZĘCIE OBRAD

O godzinie 13.00 Przewodniczący Rady Jan Sztwiertnia otworzył obrady XLIV sesji Rady Powiatu Cieszyńskiego, przywitał radnych oraz przybyłych gości. Następnie stwierdził prawomocność obrad. W sesji uczestniczyło 29 radnych.


PORZĄDEK OBRAD:


Jednogłośnie przyjęto następujący porządek obrad:

1.      Otwarcie obrad XLIV sesji Rady Powiatu Cieszyńskiego, przywitanie radnych i gości, oraz stwierdzenie prawomocności obrad

2.      Przedstawienie porządku obrad

3.      Przyjęcie protokołu z XLIII sesji Rady Powiatu Cieszyńskiego     

4.      Wystąpienia gości

5.      Informacja Przewodniczącego Rady o działalności między sesjami

6.      Sprawozdanie Zarządu Powiatu z wykonania uchwał Rady i działalności między sesjami.

7.      Informacja o pracach komisji Rady

8.      Informacja o przebiegu wykonania budżetu za I półrocze 2010 r.

9.      Informacja z realizacji inwestycji za I półrocze 2010 r.

10.  Podjęcie uchwały w sprawie sprzedaży nieruchomości położonej w Kończycach Wielkich

11.  Podjęcie uchwały w sprawie określenia trybu udzielania i rozliczania dotacji, ustalenia stawek dotacji oraz zakresu i trybu kontroli wykorzystania dotacji udzielanych dla niepublicznych szkół ponadgimnazjalnych i innych niepublicznych placówek oświatowych prowadzonych na terenie Powiatu Cieszyńskiego

12.  Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały nr XXXVI/329/09 Rady Powiatu Cieszyńskiego z dnia 30 listopada 2009r. w sprawie ustalenia rozkładu godzin prac aptek ogólnodostępnych na terenie powiatu cieszyńskiego w 2010 roku,                        z późniejszymi zmianami

13.  Podjęcie uchwały w sprawie zaopiniowania projektu uchwały Rady Powiatu Pszczyńskiego w sprawie przekształcenia Zespołu Opieki Zdrowotnej w Pszczynie

14.  Podjęcie uchwały w sprawie określenia zadań realizowanych w roku 2010 ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych

15.  Podjęcie uchwały w sprawie Programu Współpracy Powiatu Cieszyńskiego                 z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. ustawy 3 o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2011

16.  Podjęcie uchwały w sprawie określenia sposobu konsultowania z radami działalności pożytku publicznego lub organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego, projektów aktów prawa miejscowego, w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji

17.  Podjęcie uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu termomodernizacyjnego na wydatki nie znajdujące pokrycia w dochodach budżetu roku 2010 w związku z finansowaniem inwestycji pn. „Termomodernizacja budynku szkoły Zespołu Szkół Technicznych       w Cieszynie"

18.  Podjęcie uchwały w sprawie zaciągnięcia pożyczki w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska I Gospodarki Wodnej w Katowicach na wydatki nie znajdujące pokrycia w dochodach budżetu roku 2010 w związku z finansowaniem inwestycji pn. „Termomodernizacja budynku Zespołu Szkół Technicznych w Cieszynie"

19.  Podjęcie uchwały w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej Powiatu Cieszyńskiego

20.  Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie powiatu

21.  Odpowiedzi na interpelacje.

22.  Interpelacje

23.  Zapytania

24.  Wnioski

25.  Oświadczenia

26.  Informacje i komunikaty

27.  Zamknięcie obrad XLIV sesji Rady Powiatu Cieszyńskiego



Ad.3.

Protokół z XLIII sesji przyjęto przy 28 głosach za i 1 wstrzymującym się.

Ad.4.

W tym punkcie nie zabrano głosu.

Ad.5.  

Przewodniczący oświadczył, że w okresie między sesjami wypełniał zadania statutowe.

Ad.6.

Przewodniczący zapytał, czy któryś z radnych ma pytania bądź uwagi do sprawozdania Zarządu.

Wiceprzewodniczący J. Król zapytał, czy zmiany regulaminów organizacyjnych jednostek pomocy społecznej wiążą się ze zmianą zatrudnienia.

Wicestarosta oświadczył, że zmiany są związane z potrzebą dostosowania do nowych regulacji prawnych, a także ze zmianą nazwy ulicy. Sytuacja zmiany zatrudnienia może mieć jedynie miejsce w przypadku DPS „Bursztyn" w Kończycach Małych i wiązać się będzie          z osiąganiem standardów.

Następnie radny J. Król poprosił o dostarczenie uchwały Zarządu w sprawie planu gospodarowania nieruchomościami powiatu w latach 2010 - 2012. Poprosił także                   o wyjaśnienie szczegółów zlecenia sprzedaży nieruchomości na Kaplicówce profesjonalnej firmie.

Wicestarosta wyjaśnił, że sprzedażą zajmie się profesjonalna firma z Katowic, która weźmie prowizję w wysokości 1%, ale nie więcej niż 50 tys. zł. Dodał, że ze względu na procedury, do sprzedaży nie dojdzie w tym roku.

Ad.7.

W tym punkcie nikt nie zabrał głosu.

Ad.8.

Przewodniczący poprosił o opinię do przebiegu wykonania budżetu przewodniczącą Komisji Budżetu i Finansów.

Radna D. Wasilewska odczytała opinię o wykonaniu budżetu za I półrocze. Poinformowała, że Komisja Budżetu i Finansów wydała pozytywną opinię.

Następnie Przewodniczący Rady poprosił o opinie przewodniczących pozostałych komisji. Opinie wszystkich komisji były pozytywne.

Przewodniczący zapytał, czy do wykonania budżetu są pytania, bądź uwagi.

Radny L. Kuboszek zakwestionował wydatki na niektóre cele związane z kulturą, podkreślając, że powiat odmówił dofinansowania budowy Pomnika Legionistów w Cieszynie.

Starosta odniósł się do wypowiedzi radnego L. Kuboszka wyjaśniając potrzebę poniesionych wydatków na cele kulturalne. Dodał, że nie rozumie łączenia tych spraw z budową pomnika. Stwierdził także, że intencje Zarządu w zakresie wspierania kultury regionu są zbieżne                   z intencjami radnego.

Radny G. Broda zwrócił się do Zarządu z pytaniem, jakie podejmuje działania, aby ograniczyć wysoki deficyt wynoszący 14,5 mln zł, a który z pewnością wzrośnie do końca roku. Radny dodał, iż zdaje sobie sprawę z faktu, że część z tych zaległości jest niezależnych od Zarządu, ponieważ projekty inwestycyjne nie są refinansowane terminowo.

Starosta stwierdził, że nigdy nie ukrywano, że płatności są opóźnione nawet o 300 dni.         Te płatności musimy realizować z kredytu. Dodał, że sporo zaoszczędzono na skutek przetargów. Zadłużenie jest pod kontrolą, pozwala na to sytuacja finansowa powiatu. Istnieją pewne zagrożenia, ale dotyczą one wszystkich samorządów.

Wiceprzewodniczący J. Król poruszył problem pożyczki udzielonej ZZOZ. Zapytał, jak zostanie rozwiązany ten problem, bo wiadomo, że szpital nie otrzymał dofinansowania inwestycji.

Starosta stwierdził, że sytuacja jest trudna. Podkreślił, że należy pamiętać o tym, jaka jest sytuacja innych szpitali oraz o  tym, że jest to jednostka powiatowa. Dodał, że szpital stale czyni starania na rzecz pozyskania środków zewnętrznych, m. in. z WFOŚ. Jest szansa, że tamta pożyczka zostanie umorzona.

Rada pozytywnie przyjęła sprawozdanie Zarządu z przebiegu wykonania budżetu za I półrocze 2010r.

Ad.9.

Rada pozytywnie przyjęła sprawozdanie Zarządu z wykonania inwestycji za I półrocze 2010r.

Ad.10.

Przewodniczący poprosił o opinię Komisję Środowiska i Komisję Budżetu i Finansów.

Przewodniczący Komisji Środowiska radny P. Branc stwierdził, że uchwałę zaopiniowano pozytywnie.

Przewodnicząca Komisji Budżetu i Finansów radna D. Wasilewska oświadczyła, że uchwałę zaopiniowano pozytywnie.

Radny J. Broda zauważył, że na mapie nie zaznaczono linii energetycznej. Zapytał także, czy nie można było tego terenu przeznaczyć na zabudowę mieszkalną. Dodał, że jego zdaniem nieruchomość jest sprzedawana za bardzo niską cenę. Czy nie należy poczekać ze sprzedażą?

Wicestarosta wyjaśnił, że  cena wynika z operatu szacunkowego, teren po sprzedaży budynku Domu Dziecka stał się zbędny. Nieruchomość będzie sprzedana w drodze przetargu.

Radny M. Kożdoń potwierdził uwagę radnego J. Brody, co do wysokości ceny nieruchomości. Zwrócił się do Starosty propozycją, aby zastanowić się czy nieruchomość sprzedawać. Następnie zapytał członka Zarządu J. Malika, czy nie miał wątpliwości co do ceny.

Członek Zarządu J. Malik stwierdził, że cena określona w operacie szacunkowym nie jest ceną sprzedaży. Zarząd może ustalić wyższą cenę, bądź nie sprzedawać nieruchomości.

Członek Zarządu S. Kubicius stwierdził, że nie określamy ceny sprzedaży, a jedynie mamy wyrazić zgodę na sprzedaż.

Radny M. Kożdoń podkreślił, że powinniśmy zrobić wszystko, aby ziemię sprzedać               za wyższą kwotę.

Radny J. Broda oświadczył, że w interesie powiatu jest sprzedaż po jak najwyższej cenie. Zapytał także, czy podjęto działania, aby w planie zagospodarowania zmienić przeznaczenie terenu.

Wicestarosta podkreślił, że cena wynikająca z operatu nie jest ceną wywoławczą, za przykład podał sprzedaż nieruchomości na Kaplicówce w Skoczowie.

Radny S. Kubicius oświadczył, że sprawę podniesienia wartości terenu rozważano                 w przypadku Kaplicówki, jednak zrezygnowano z tego na rzecz sprzedaży w całości, a tamta działka była znaczenie większa.

Następnie Przewodniczący Rady podał uchwałę pod głosowanie.

Uchwałę nr XLIV/390/10 przyjęto przy 27 głosach za, 1 przeciw i 1 wstrzymującym się.

Ad.11.

Przewodniczący poprosił o opinię Komisję Edukacji.

Przewodnicząca komisji radna E. Czembor oświadczyła, że uchwałę zaopiniowano pozytywnie.

Członek Zarządu S. Kubicius omówił projekt uchwały, a następnie zgłosił w imieniu Zarządu autopoprawkę. Zmiana dotyczyła wykreślenia w § 4 pkt. 4 lit. d słów „obowiązku o którym mowa w art. 14 ust. 3 ustawy, a także" oraz zmiany w § 8 ust. 2 słowa „prowadzonych" na „prowadzonej". Następnie radny uzasadnił potrzebę dokonania zmian. 

Przewodniczący zapytał, czy do uchwały są pytania, bądź uwagi.

Radny L. Kuboszek zauważył, że zazwyczaj w przypadku podejmowania podobnych uchwał zapraszano kierowników jednostek. Następnie radny zgłosił na piśmie uwagi do projektu uchwały. Zaznaczył także, że w związku z zapowiedzianą kontrolą RIO dotyczącą dotacji sugerował na posiedzeniu Komisji, aby wstrzymano się z podejmowaniem uchwały, ale  jego sugestię odrzucono. Na koniec radny stwierdził, że szkoły niepubliczne, wykonując zadania realizowane przez szkoły niepubliczne w zakresie kształcenia, robią to o połowę taniej.

Członek Zarządu S. Kubicius stwierdził, że nie wiadomo mu nic na temat kontroli RIO, natomiast uchwała ma wejść w życie po opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym, a sposób wyliczania stawek dotacji ma wejść w życie od 1 stycznia, zatem konieczne było podjęcie uchwały w obecnym terminie. Co do zaproszenia gości radny stwierdził, że gości zaprasza Przewodniczący Rady.

Radny J. Broda poprosił o wyjaśnienie zapisu dotyczącego terminu określonego w § 8 ust.     1 uchwały.

Wyjaśnienia udzielił członek Zarządu S. Kubicius.

Następnie Przewodniczący Rady poddał uchwałę pod głosowanie.

Uchwałę nr  XLIV/391/10 przyjęto przy 28 głosach za i 1 wstrzymującym się.

Ad.12.

Przewodniczący poprosił o opinię Komisję Zdrowia i Pomocy Społecznej.

Przewodnicząca komisji radna G. Gabzdyl oświadczyła, że uchwałę zaopiniowano pozytywnie.

Przewodniczący zapytał, czy do uchwały są pytania, bądź uwagi.

Wobec braku uwag poddał uchwałę pod głosowanie.

Uchwałę nr XLIV/392/10 przyjęto jednogłośnie.

Ad.13.

Przewodniczący poprosił o opinię Komisję Zdrowia i Pomocy Społecznej.

Przewodnicząca komisji radna G. Gabzdyl oświadczyła, że uchwałę zaopiniowano pozytywnie.

Przewodniczący zapytał, czy do uchwały są pytania, bądź uwagi.

Wobec braku uwag poddał uchwałę pod głosowanie.

Uchwałę nr XLIV/393/10 przyjęto przy 22 głosach za, 5 przeciw i 2 wstrzymujących się.

Ad.14.

Przewodniczący poprosił o opinię Komisję Zdrowia i Pomocy Społecznej.

Przewodnicząca komisji radna G. Gabzdyl oświadczyła, że uchwałę zaopiniowano pozytywnie.

Przewodniczący zapytał, czy do uchwały są pytania, bądź uwagi.

Wobec braku uwag poddał uchwałę pod głosowanie.

Uchwałę nr XLIV/394/10 przyjęto jednogłośnie.

Ad.15.

Przewodniczący poprosił o opinię Komisję Kultury, Turystyki i Promocji Powiatu.

Przewodnicząca Komisji radna B. Sabath oświadczyła, że uchwałę zaopiniowano pozytywnie.

Przewodniczący zapytał, czy do uchwały są pytania, bądź uwagi. Wobec braku uwag poddał uchwałę pod głosowanie.

Uchwałę nr XLIV/395/10 przyjęto jednogłośnie

Ad.16.

Przewodniczący poprosił o opinię Komisję Kultury, Turystyki i Promocji Powiatu.

Przewodnicząca Komisji radna B. Sabath oświadczyła, że uchwałę zaopiniowano pozytywnie.

Przewodniczący zapytał, czy do uchwały są pytania, bądź uwagi. Wobec braku uwag poddał uchwałę pod głosowanie.

Uchwałę nr XLIV/396/10 przyjęto jednogłośnie

Ad.17.

Przewodniczący poprosił o opinię Komisję Budżetu i Finansów.

Przewodnicząca Komisji radna D. Wasilewska oświadczyła, że uchwałę zaopiniowano pozytywnie.

Przewodniczący zapytał, czy do uchwały są pytania, bądź uwagi. Wobec braku uwag poddał uchwałę pod głosowanie.

Uchwałę nr XLIV/397/10 przyjęto jednogłośnie

Ad.18.

Przewodniczący poprosił o opinię Komisję Budżetu i Finansów.

Przewodnicząca Komisji radna D. Wasilewska oświadczyła, że uchwałę zaopiniowano pozytywnie.

Przewodniczący zapytał, czy do uchwały są pytania, bądź uwagi. Wobec braku uwag poddał uchwałę pod głosowanie.

Uchwałę nr XLIV/398/10 przyjęto jednogłośnie

Ad.19.

Przewodniczący poprosił o opinię Komisję Budżetu i Finansów.

Przewodnicząca Komisji radna D. Wasilewska oświadczyła, że uchwałę zaopiniowano pozytywnie.

Przewodniczący zapytał, czy do uchwały są pytania, bądź uwagi. Wobec braku uwag poddał uchwałę pod głosowanie.

Uchwałę nr XLIV/399/10 przyjęto jednogłośnie

Ad.20.

W imieniu Zarządu autopoprawki do projektu uchwały przedstawił Skarbnik. Oświadczył,    że zmiana wiąże się ze zwiększeniem dofinansowania wyposażenia Szpitalnego Oddziału Ratunkowego w ZZOZ w Cieszynie o 3 tys. zł.

Przewodniczący poprosił o opinię Komisję Budżetu i Finansów.

Przewodnicząca Komisji radna D. Wasilewska oświadczyła, że uchwałę zaopiniowano pozytywnie.

Przewodniczący zapytał, czy do uchwały są pytania, bądź uwagi. Wobec braku uwag poddał uchwałę pod głosowanie.

Uchwałę nr XLIV/400/10 przyjęto jednogłośnie

Ad.21.

W tym punkcie nikt nie zabrał głosu.

Ad.22.

Radny G. Broda złożył interpelację w sprawie organizowania wypoczynku letniego młodzieży oraz udostępnia obiektów sportowych przez ponadgminazjalne szkoły publiczne

Ad.23.

Radny T. Koniarczyk złożył na piśmie zapytanie skierowane do Przewodniczącego Rady,  dotyczące opublikowania w Głosie Ziemi Cieszyńskiej informacji dotyczących jego stanu majątkowego. Radny podkreślił, że rozmawiał na ten temat z innymi radnymi, którzy są sprawą zbulwersowani.

Radca prawny T. Szkaradnik odpowiedział, że dane o których radny wspomina są jawne. Każdy może wyciągać wnioski z tych informacji i je przeliczać. Podkreślił, że jest to jedna          z niedogodności pełnienia funkcji publicznej.

Radny L. Kuboszek zapytał, jak wytłumaczyć fakt, że w dwóch szkołach powiatowych wchodzących w skład jednego z zespołów szkół jest jedna godzina lekcji wychowawczej tygodniowo, zaś w trzeciej szkole ½ godziny?

Radny G. Broda, w związku z końcem kadencji, złożył na piśmie zapytanie w sprawie niewykorzystanych dni urlopu wypoczynkowego przysługujących Staroście i Wicestaroście.

Radna D. Wasilewska zapytała o zasady składania oświadczeń na koniec kadencji.

Przewodniczący Rady przedstawił interpretację przepisów przedstawioną przez MSWiA.

Ad.24.

Radny L. Kuboszek, w obliczu nowego toku szkolnego, złożył wniosek w sprawie wyeliminowania złego obyczaju dotyczącego eliminowania z pracy nauczycieli emerytów. Podobno dochodzi do sytuacji, gdy na pełnym etacie kierowniczym pracują osoby pobierające pełną wysokość emerytury. Jak się to ma do zapisów w formie instrukcji, które co roku są kierowane do szkół, a które eliminują nauczycieli, którzy nie są potrzebni, a którzy byliby najbardziej kwalifikowani, aby pracować i w ten sposób dorobić do emerytury i podnieść jej wysokość? Radny podziękował Staroście za słowa wypowiedziane w dniu 1 września ub. roku oraz pod Krzyżem Ofiar Katynia w Simoradzu, stwierdzając zarazem, że osoby te walczyły o Polskę wolną i sprawiedliwą i nikt, kto chce wypełniać ich testament polityczny nie może o tym zapominać.

Starosta podkreślił, że nieetycznym zachowaniem jest fakt pracowania i jednoczesnego pobierania emerytury, zwłaszcza w obecnej sytuacji w szkolnictwie.

Członek Zarządu S. Kubicius poinformował, że przepisy dopuszczają taką sytuację.

Ad.25.

W tym punkcie nikt nie zabrał głosu.

Ad.26.

Radna B. Sabath zaprosiła wszystkich na koncert charytatywny na rzecz chorych                   na stwardnienie rozsiane.

Przewodniczący Rady odczytał pismo, które wpłynęło z Czechowic Dziedzic będące prośbą    o pomoc dla powodzian.



ZAKOŃCZENIE OBRAD

O godzinie 15:00 Przewodniczący Rady zakończył obrady XLIV sesji Rady Powiatu Cieszyńskiego.



Protokolant:

E. Jesionek


Powiadom znajomego