W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Starostwo Powiatowe w Cieszynie

ul. Bobrecka 29
ul. Szeroka 13
ul. Graniczna 79
43-400 Cieszyn

 

tel. centrala Starostwa - 33 47 77 144
tel. sekretariat Starosty - 33 47 77 156

Serwis internetowy: www.powiat.cieszyn.pl
e-mail: sekretariat@powiat.cieszyn.pl
EPUAP: /pzcieszyn/skrytka

 

NIP Starostwa (dla pracowników): 548-21-37-408
NIP Powiatu: 548-26-04-548
REGON: 072186224

WO.120.05.2012 w sprawie organizacji i zasad działania systemu wykrywania i alarmowania w powiecie cieszyńskim

UTRACIŁO MOC PRZEZ WO.120.2.2016

ZARZĄDZENIE Nr WO.120.5.2012 
Starosty Cieszyńskiego
-Szefa Obrony Cywilnej Powiatu
z dnia 26 stycznia 2012 r


w sprawie organizacji i zasad działania systemu wykrywania i alarmowania w powiecie cieszyńskim



Na podstawie art. 17 ust. 6 i ust. 7 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (tekst jednolity: Dz. U. z 2004 r. Nr 241, poz. 2416 z późn. zm.), § 3 pkt 6 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Szefa Obrony Cywilnej Kraju, szefów obrony cywilnej województw, powiatów i gmin (Dz. U. z 2002 r. Nr 96, poz. 850) oraz Zarządzenie nr 419/11 Wojewody Śląskiego - Szefa Obrony Cywilnej Województwa z dnia 19 grudnia 2011 r. w sprawie organizacji i zasad działania systemu wykrywania i alarmowania,

zarządzam, co następuje:



§ 1


1. Zarządzeniem ustala się organizację i zasady działania systemu wykrywania i alarmowania, zwanego dalej „SWA", w celu wykonywania zadań związanych z powszechnym ostrzeganiem i alarmowaniem ludności o zagrożeniach na terenie powiatu cieszyńskiego.
2. Powszechne ostrzeganie i alarmowanie ludności o zagrożeniach obejmuje:
1)    funkcjonujący w czasie pokoju system wczesnego ostrzegania o zagrożeniach (SWO);
2)    system wykrywania i alarmowania (SWA);
3)    pozostałe systemy wykrywania skażeń i alarmowania wchodzące w skład Krajowego Systemu Wykrywania Skażeń i Alarmowania;
4)    system powszechnego ostrzegania wojsk i ludności cywilnej o zagrożeniu uderzeniami z powietrza.
3. Systemy te funkcjonują lub są uruchamiane i rozwijane w celu zapobieżenia skutkom katastrofy naturalnej, awarii technicznej lub działań terrorystycznych, w przypadku wprowadzenia stanu nadzwyczajnego, w szczególności stanu klęski żywiołowej, a także w przypadku przeprowadzania ćwiczeń i treningów.
4.  Na terenie powiatu cieszyńskiego SWA organizują:
1)    starosta - szef obrony cywilnej powiatu - na potrzeby realizacji zadań związanych z wykrywaniem zagrożeń oraz powszechnym ostrzeganiem i alarmowaniem ludności powiatu, w sytuacji zagrożenia występującego na obszarze wykraczającym poza granice jednej gminy;
2)    burmistrz i wójt - szef obrony cywilnej miasta/gminy - na potrzeby realizacji zadań związanych z informowaniem, ostrzeganiem oraz alarmowaniem ludności, w sytuacji zagrożenia występującego na obszarze miasta/gminy.
5. Całkowite lub częściowe rozwinięcie SWA następuje na podstawie zarządzenia:
1)    szefa obrony cywilnej powiatu - na terenie powiatu;
2)    szefa obrony cywilnej gminy - na terenie gminy.

§ 2


1. Jednostkami organizacyjnymi SWA są formacje obrony cywilnej wymienione w „Wykazie jednostek organizacyjnych systemu wykrywania i alarmowania" stanowiącym załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia, powoływane przez właściwe organy obrony cywilnej na podstawie  art. 138 ust. 3 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 2004 r. Nr 241, poz. 2416 z późn. zm.).
2. Jednostki organizacyjne SWA dzielą się na:
1)    jednostki organizacyjne wykrywania zagrożeń i alarmowania;  
2)    jednostki organizacyjne zbierania i przetwarzania informacji oraz alarmowania.  
3. Struktury organizacyjne jednostek, o których mowa w ust. 2, określa załącznik nr 2 do zarządzenia.
4. W skład SWA włącza się także podmioty tworzące SWO wymienione w zarządzeniu Starosty Cieszyńskiego - Szefa Obrony Cywilnej Powiatu w sprawie organizacji systemu wczesnego ostrzegania w powiecie cieszyńskim, oraz zakłady (instytucje), w których nie powołano formacji wykrywania i alarmowania, ale których służby dyżurne na zasadzie współdziałania z powiatem/gminnymi elementami SWA będą przekazywać informacje o nadzwyczajnych zagrożeniach, w tym:
1)    zakłady, obiekty, które w przypadku awarii mogą stanowić źródło zagrożenia dla ludności i środowiska;
2)    jednostki organizacyjne, których statutowa działalność przewiduje wykonywanie takich czynności - w zakresie ustalonym przez właściwe terenowo organy administracji publicznej/organy obrony cywilnej.
5. Włączenie jednostek i instytucji do SWA na podstawie wydanych przez szefów obrony cywilnej zarządzeń w sprawie tworzenia i funkcjonowania na danym terenie SWA i SWO, nie zmienia ich służbowego podporządkowania i zadań.
6. Szefowie obrony cywilnej sprawują nadzór nad opracowaniem i aktualizacją, niezbędnej dokumentacji dla formacji SWA, ich wyposażeniem w sprzęt specjalistyczny oraz szkoleniem.
7.  Do podstawowych zadań jednostek, o których mowa w ust.2 pkt 1 należy w szczególności:
1)    wykrywanie niebezpiecznych dla ludzi emisji do środowiska substancji promieniotwórczych i niebezpiecznych substancji chemicznych oraz uderzeń bronią masowego rażenia i środkami zapalającymi, skażeń i zakażeń;
2)    rozpoznawanie skażeń promieniotwórczych, chemicznych, zakażeń biologicznych, określanie dawek napromienienia, wykrywanie innych nadzwyczajnych zagrożeń oraz oznaczanie stref niebezpiecznych;
3)    określanie warunków meteorologicznych w przyziemnych warstwach atmosfery;
4)    pobieranie próbek i określanie stopnia skażenia produktów żywnościowych, płodów rolnych, roślinności, pasz, wody pitnej i wód powierzchniowych oraz gleby i powietrza;
5)    przekazywanie danych z rozpoznania do jednostek zbierania i przetwarzania informacji oraz alarmowania;
6)    przekazywanie komunikatów, ostrzeżeń i sygnałów alarmowych dla ludności, instytucji i podmiotów gospodarczych.
8. Do podstawowych zadań jednostek, o których mowa w ust.2 pkt 2  należy w szczególności:
1)    zbieranie i opracowywanie danych o skażeniach i zakażeniach, napromienieniu, uderzeniach bronią masowego rażenia i innych nadzwyczajnych zagrożeniach oraz warunkach atmosferycznych;
2)    określanie skali skutków skażeń i zakażeń, napromienienia, uderzeń bronią masowego rażenia i środkami zapalającymi oraz innych nadzwyczajnych zagrożeń;
3)    przekazywanie komunikatów, ostrzeżeń i sygnałów alarmowych dla ludności, instytucji i podmiotów gospodarczych;
4)    opracowywanie meldunków, wniosków i propozycji dla właściwych organów obrony cywilnej;
5)    przekazywanie danych o skażeniach i zakażeniach, napromienieniu, uderzeniach bronią masowego rażenia i innych nadzwyczajnych zagrożeniach do jednostek nadrzędnych i współdziałających;
6)    współpraca z Systemem Wykrywania Skażeń Sił Zbrojnych RP;
7)    wymiana informacji o zagrożeniach z odpowiednimi jednostkami sąsiednich państw.
9. Szczegółowe zadania formacji obrony cywilnej tworzonych na potrzeby SWA, określa załącznik nr 3 do zarządzenia.

§ 3


1. Obszary odpowiedzialności jednostek organizacyjnych SWA ustala się wg podziału terytorialnego.
1) na szczeblu powiatu:
a)    powiatowy ośrodki analizy danych i alarmowania (POADA) wraz z drużynami wykrywania zagrożeń,
2) na szczeblu gminy:
a)    drużyny wykrywania i alarmowania (dwa) wiodąca jednostka SWA gminy,
b)    drużyny wykrywania zagrożeń (dwz) wg możliwości i potrzeb,
c)    posterunki alarmowania w sołectwach, osiedlach i zakładach pracy (pal) na podstawie planu alarmowania gminy),
d)    radiowe i telewizyjne drużyny alarmowania - w miarę możliwości i potrzeb.

§ 4


W celu zapewnienia sprawnego rozwinięcia i funkcjonowania systemu, ustala się następujące zasady działania SWA:
1)    system wykrywania i alarmowania osiąga pełną gotowość do działania przez rozwinięcie jednostek organizacyjnych w miejscach formowania;
2)    formacje obrony cywilnej wchodzące w skład systemu wykrywania i alarmowania działają na podstawie planów działania opracowanych przez komendantów tych formacji;
3)    plany, o których mowa w pkt 2, zatwierdzają właściwi szefowie obrony cywilnej po uzgodnieniu ze szczeblem nadrzędnym;
4)    w stanie stałej gotowości obronnej państwa terenowe organy obrony cywilnej, a także pracodawcy tworzący formacje obrony cywilnej wchodzące w skład systemu wykrywania i alarmowania (jako formacje o wyższym stopniu gotowości do działania) zobowiązani są do:
a)    utrzymywania stopnia ukompletowania formacji:
    stanów osobowych, sprzętu i materiałów oraz wyposażenia indywidualnego nie mniej niż 90 %,
    sprzętu pobieranego z gospodarki (w poszczególnych grupach specjalistycznych) nie mniej niż 50 % przy stanie do trzech jednostek sprzętu i 75 % przy stanie wyższym niż trzy jednostki w stosunku do tabel należności,
b)    utrzymywania nie mniej niż 50 % stanów osobowych w gotowości do działania w czasie 4 - 6 godzin od przekazania sygnału,
c)    zapewnienia osiągnięcia pełnej gotowości do działania przez minimum 90 % stanu osobowego w czasie 12 -16 godzin od przekazania sygnału,
d)    aktualizowania planów działania poszczególnych formacji;
5)    jednostki systemu wykrywania i alarmowania współdziałają ze służbami i instytucjami, których statutowa działalność jest związana z monitorowaniem zjawisk stanowiących zagrożenie dla ludności oraz koordynują ich działania w okresie wystąpienia tego zagrożenia. Współdziałanie to polega na wzajemnej wymianie informacji uzyskanych w toku własnej statutowej działalności, a mających bezpośredni lub pośredni związek z występowaniem zagrożeń ludności, ich wykrywaniem oraz informowaniem, ostrzeganiem i alarmowaniem;
6)    w sytuacji nadzwyczajnej Szef Obrony Cywilnej Powiatu może doraźnie określić sposób postępowania dla jednostek współdziałających, adekwatny do sytuacji.  

§ 5


1. Ustala się następujące zasady przekazywania informacji w systemie wykrywania i alarmowania dla jednostek nadrzędnych, podległych i współdziałających:
1)    natychmiast, na hasło „POWIETRZE"  przekazuje się informacje:
a)    o wykryciu wybuchu jądrowego,
b)    o wykryciu skażenia promieniotwórczego - natychmiast po wzroście mocy dawki tła promieniowania gamma powyżej dwukrotnej wartości oraz po ponownym jej wzroście o dowolną wartość,
c)    o wykryciu skażeń chemicznych - natychmiast po zaobserwowaniu użycia bojowych środków trujących (BST) lub wyzwoleniu niebezpiecznych materiałów chemicznych (NMCh) i określeniu kierunku przesuwania się obłoku skażonego powietrza oraz po określeniu rodzaju środka lub materiału i ewentualnej granicy terenu skażonego (zasięgu obłoku skażonego powietrza),
d)    o wykryciu innych zagrożeń - określając rodzaj zagrożenia;
2)    okresowo przekazuje się informacje dotyczące pomiarów mocy dawki promieniowania gamma, kontroli napromieniowania ludności, skażenia komponentów środowiska i żywności oraz warunków meteorologicznych. Częstotliwość przekazywanych okresowo informacji określa się według odrębnych ustaleń;
3)    treść przekazywanych informacji przechowuje się na nośnikach trwałych (taśmy magnetofonowe, dyskietki komputerowe, dzienniki działania, itp.).
2. W celu zapewnienia sprawnego obiegu informacji wykorzystuje się:
1)    radiową sieć ostrzegania 31 ODN do odbioru komunikatów w WOADA oraz POADA, sygnałów o zagrożeniu uderzeniami z powietrza, skażeniami i zakażeniami;
2)    radiotelefoniczne sieci kierowania Wojewody Śląskiego do:
a)    radiowego sterowania systemami alarmowania (RSWS 2000/3000 i DSP- 50),
b)    przekazywania sygnałów ostrzegania i alarmowania w relacjach: WOADA - POADA -  dwa,
c)    przekazywania meldunków i informacji w relacjach: WOADA - POADA -  dwa;
3)    telekomunikacyjną sieć użytku publicznego do:
a)    bezpośredniej łączności przewodowej w relacji: WOADA - POADA,
b)    bezpośredniego sterowania systemami alarmowymi miast;
3. Szefowie obrony cywilnej gmin odpowiedzialni są za zapewnienie łączności radiotelefonicznej i telefonicznej dla potrzeb działających na ich terenie jednostek organizacyjnych systemu - w oparciu o sprzęt przewidziany w tabelach należności, określonych w wytycznych Wojewody Śląskiego - szefa obrony cywilnej województwa z dnia 16 stycznia 2008r. w sprawie rodzajów formacji obrony cywilnej tworzonych na terenie województwa śląskiego, ich struktur organizacyjnych, czasów osiągania gotowości do działania oraz zadań i wyposażenia.    

§ 6


1. Ustala się ogólne zasady ostrzegania i alarmowania:
1)    do powszechnego ostrzegania i alarmowania stosuje się rodzaje alarmów, treść komunikatów ostrzegawczych, sygnały alarmowe i sposób ich ogłaszania określony w załączniku do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 16 października 2006 r. w sprawie systemów wykrywania skażeń i właściwości organów w tych sprawach (Dz. U. z 2006 r. Nr 191, poz. 1415);
2)    do ogłoszenia alarmu o skażeniach akustycznym sygnałem alarmowym stosuje się modulowany dźwięk syreny nadawany przez czas 3 (trzech) minut;
3)    za upowszechnienie sygnału wśród ludności czyni się odpowiedzialnym szefa obrony cywilnej gminy;
4)    przekazywanie informacji o zagrożeniach, komunikatów ostrzegawczych i sygnałów alarmowych odbywa się w pierwszej kolejności za pośrednictwem dostępnych środków łączności oraz środków masowego przekazu;
5)    dopuszcza się przekazywanie ostrzeżeń i alarmowanie ludności w sposób zwyczajowo przyjęty na danym terenie;
6)    organy administracji publicznej oraz inni dysponenci systemów lub środków łączności zapewniają możliwość ich wykorzystania na potrzeby przekazywania informacji o zagrożeniach i alarmowania;
7)    za stworzenie warunków do działania oraz przygotowanie do działania urządzeń alarmowych odpowiada organ administracji publicznej w zakresie swojej właściwości terytorialnej.
2.   Do ostrzegania i alarmowania ludności wykorzystuje się:
1)    rozgłośnie radiowe i ośrodki telewizyjne;
2)    scentralizowane systemy alarmowania - przewodowe  i radiowe;
3)    pojedyncze syreny alarmowe;
4)    urządzenia nagłaśniające na pojazdach.
3. W przypadku zakłóceń lub uszkodzeń w sieciach radiotelefonicznych kierowania Wojewody Śląskiego i telekomunikacyjnej sieci użytku publicznego, należy wykorzystywać do przekazywania sygnałów alarmowych i informacji o zagrożeniach wewnętrzne sieci radiotelefoniczne i telefoniczne Państwowej Straży Pożarnej i Policji oraz innych dysponentów systemów i środków łączności.
4. W przypadku utraty zdolności do wykonywania zadań przez POADA, jego zadania przejmują drużyny wykrywania i alarmowania z terenu powiatu lub drużyna wykrywania zagrożeń.
5. Zasady i tryb przygotowania podmiotów do powszechnego ostrzegania wojsk oraz ludności cywilnej o zagrożeniu uderzeniami z powietrza określa „Instrukcja funkcjonowania systemu powszechnego ostrzegania wojsk oraz ludności cywilnej o zagrożeniu uderzeniami z powietrza", wprowadzona decyzją Nr 286/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 13 sierpnia 2009 r. (Dz. Urz. MON z 2009 r. Nr 15, poz. 183) opublikowana w Wojskowym Wydawnictwie Specjalistycznym - sygn. WLOP 412/2009.

§ 7


1. Naczelnik Wydziału Spraw Obywatelskich, Zdrowia i Zarządzania Kryzysowego Starostwa Powiatowego w Cieszynie zapewni:
1)    pomieszczenia do pracy Powiatowego Ośrodka Analizy Danych i Alarmowania;
2)    środki łączności zgodnie z tabelą należności dla jednostek, o których mowa w § 2 ust. 1 zarządzenia;
3)    opracowanie i przekazanie jednostkom organizacyjnym SWA jednolitych wzorów planów działania;
4)    nadzór nad procesem powoływania jednostek organizacyjnych SWA, ich wyposażaniem w sprzęt oraz szkoleniem specjalistycznym.  
4. Szefowie obrony cywilnej gmin dokonają aktualizacji zarządzeń w sprawie organizacji systemu wykrywania i alarmowania.
5. Szefowie obrony cywilnej gmin oraz pracodawcy, na których nałożono zadania na rzecz systemu, opracują stosowne zarządzenia w sprawie utworzenia jednostek organizacyjnych SWA oraz zapewnią ich sformowanie, wyposażenie w sprzęt oraz szkolenie.

§ 8


    1. W celu systematycznego doskonalenia kadr systemu oraz sprawdzenia stanu technicznego infrastruktury systemu przeprowadza się treningi stałe:
1)    ćwiczenie systemu SWA w powiecie - raz na dwa lata;  
2)    trening prognozowania skażeń wg normy ATP 45 - kwartalnie;
3)    trening nasłuchu sygnałów o zagrożeniu uderzeniami z powietrza - miesięcznie;
4)    głośne próby systemów alarmowych - 2 razy w roku.
2. Terminy treningów oraz jednostki ćwiczące będą określane corocznie w wytycznych Starosty Cieszyńskiego do działania obrony cywilnej w powiecie cieszyńskim w danym roku.

§ 9


1. W przypadku konieczności dokonania zmian w prowadzonej ewidencji dotyczącej jednostek organizacyjnych wchodzących w skład systemu SWA należy o powyższym fakcie każdorazowo obowiązkowo powiadomić Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego w Katowicach celem dokonania zmian w prowadzonej ewidencji dotyczącej SWA.
2. W powiadomieniu, o którym mowa w ust. 1, należy podać:
1)    opis przyczyny zdjęcia ze stanu (np. likwidacja podmiotu na bazie, którego utworzono formacje);
2)    pismo w powyższej sprawie Szefa obrony cywilnej gminy, kierowane za pośrednictwem starosty do Wojewody Śląskiego;
3)    numer formacji wykreślanej ze stanu ewidencyjnego;
4)    przedstawić, w miarę możliwości, propozycję w zakresie ewentualnego utworzenia nowej formacji w miejsce formacji wykreślanej.
3. Z chwilą utworzenia nowej formacji SWA w miejsce wykreślanej należy zwrócić się do Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego w Katowicach o nadanie nowego numeru ewidencyjnego.
4. Przestrzeganie przez jednostki administracji samorządowej poprawności postępowania w zakresie ww. zapisów jest elementem kontroli prowadzonych przez Śląski Urząd Wojewódzki w Katowicach.

§  10


Nadzór nad wykonaniem zarządzenia powierza się Naczelnikowi Wydziału Spraw Obywatelskich, Zdrowia i Zarządzania Kryzysowego Śląskiego Starostwa Powiatowego w Cieszynie.

§ 11


Traci moc zarządzenie Nr 21/06 Starosty Cieszyńskiego - Szefa Obrony Cywilnej Powiatu z dnia 19.06.2006 r. w sprawie organizacji i zasad działania systemu wykrywania i alarmowania w powiecie cieszyńskim.

§ 12


Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.


STAROSTA

Jerzy Nogowczyk

Powiadom znajomego