WO.120.39.2012 w sprawie organizacji i działania systemu wczesnego ostrzegania w powiecie cieszyńskim ZMIENIONE PRZEZ WO.120.31.2013, WO.120.41.2017
ZMIENIONE PRZEZ WO.120.31.2013, WO.120.41.2017
Zarządzenie Nr WO.120.39.2012
Starosty CIESZYŃSKIEGO
SZEFA OBRONY CYWILNEJ POWIATU
z dnia 23 listopada 2012 r.
w sprawie organizacji i działania systemu wczesnego ostrzegania w powiecie cieszyńskim
Na podstawie art. 17 ust. 7 ustawy z dnia 21 listopada 1967r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (tekst jednolity: Dz.U. z 2012 r., poz. 461), § 3 pkt 6 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 czerwca 2002r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Szefa Obrony Cywilnej Kraju, szefów obrony cywilnej województw, powiatów i gmin (Dz.U. z 2002r. Nr 96, poz. 850), art. 17 ust. 2 pkt 1 oraz art. 18 ust. 2 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz.U. z 2007 r., Nr 89 poz. 590 z późn. zm.) oraz Zarządzeniem Nr 160/12 Wojewody Śląskiego z dnia 25 maja 2012r. w sprawie organizacji i działania systemu wczesnego ostrzegania w województwie śląskim,
zarządzam, co następuje:
§ 1.
W celu zapewnienia niezwłocznego uzyskiwania informacji o zdarzeniach zagrażających ludziom, ich mieniu oraz środowisku, utrzymania ciągłego monitorowania potencjalnych zagrożeń, szybkiego ostrzegania i alarmowania zagrożonej ludności oraz utrzymania w stałej gotowości wojewódzkiego systemu syren alarmowych, tworzy się na terenie powiatu cieszyńskiego System Wczesnego Ostrzegania , zwany dalej „SWO".
§ 2.
SWO jest elementem powszechnego ostrzegania i alarmowania ludności o zagrożeniach.
§ 3.
SWO tworzą;
1) starosta - na szczeblu powiatu, na potrzeby realizacji zadań systemu w sytuacji wystąpienia na terenie powiatu zagrożeń i zdarzeń o charakterze ponadlokalnym;
2) burmistrzowie, wójtowie - na szczeblu gminy, na potrzeby realizacji zadań systemu na administrowanym przez nich terenie.
§ 4.
Zasady funkcjonowania SWO, o którym mowa w § 3 pkt 2, właściwe organy uzgodnią ze Starostą Cieszyńskim.
§ 5.
1. Do SWO włącza się jednostki organizacyjne administracji państwowej realizujące zadania na rzecz bezpieczeństwa, ochrony ludności środowiska, a także służby dyspozytorskie przedsiębiorstw oraz rozgłośnie radiowe.
2. Włączenie jednostek organizacyjnych do SWO następuje na podstawie zarządzeń wydanych przez starostę, burmistrzów i wójtów. Nie zmienia ono służbowego podporządkowania i zakresu realizowanych przez te jednostki zadań.
§ 6.
Funkcjonowanie jednostek wchodzących w skład SWO polega na wzajemnej wymianie informacji uzyskanych w toku własnej działalności, a mających bezpośredni lub pośredni związek z występowaniem zagrożeń dla ludności, mienia i środowiska, ich prognozowaniem, wykrywaniem oraz alarmowaniem i ostrzeganiem ludności.
§ 7.
1. W skład SWO na szczeblu powiatu wchodzą jednostki organizacyjne wymienione w załączniku nr 1 do niniejszego zarządzenia.
2. Zobowiązuje się kierowników jednostek, o których mowa w ust. 1, do przekazywania informacji o wykrytych zagrożeniach, zdarzeniach i innych sytuacjach mogących mieć bezpośredni wpływ na stan bezpieczeństwa w powiecie cieszyńskim, do Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego (PCZK).
§ 8.
Do głównych zadań jednostek organizacyjnych działających w ramach SWO należy w szczególności:
1) wykrywanie, rozpoznawanie i monitorowanie zagrożeń, umożliwiające natychmiastowe stwierdzenie wzrostu poziomu zagrożenia;
2) powiadamianie właściwych organów administracji publicznej o zagrożeniach;
3) ostrzeganie i alarmowanie ludności o zagrożeniach oraz informowanie o zasadach zachowania się przed i w trakcie ich wystąpienia;
4) zapewnienie obiegu informacji za pomocą dostępnych środków łączności;
5) uruchamianie działań interwencyjnych (zabezpieczających i ochronnych).
§ 9.
Ustala się następujące zasady wymiany informacji pomiędzy jednostkami SWO:
1) zakres przekazywania meldunków i informacji dotyczy zagrożeń sklasyfikowanych w siatce bezpieczeństwa Planu Zarządzania Kryzysowego dla Powiatu Cieszyńskiego, opracowanego na podstawie art. 17 ust. 2 pkt 2a ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz.U. z 2007r. nr 89 poz. 590 ze zm.);
2) PCZK przekazuje jednostkom wchodzącym w skład SWO na szczeblu powiatu posiadane informacje, ostrzeżenia, komunikaty dotyczące zagrożeń wpływających na funkcjonowanie tych jednostek;
3) jednostki SWO szczebla powiatowego przesyłają niezwłocznie do PCZK informacje o zagrożeniach i zdarzeniach ponadlokalnych. Za zagrożenia i zdarzenia ponadlokalne przyjmuje się:
a) zdarzenia - niezależnie od ich skali - na terenie powiatu lub poza nim, które mogą stwarzać zagrożenie:
- epidemiologiczne
- epizootyczne
- epifitozootyczne
- radiacyjne
- zakłócenia porządku prawnego - w wyniku konfliktu społecznego lub politycznego
- terrorystyczne
b) zagrożenia występujące na obszarze wykraczającym poza granice jednej gminy lub zagrożenia o dużej skali, gdy niezbędne jest włączenie się szczebla powiatowego do działań reagowania kryzysowego;
c) zdarzenia powodujące konieczność udzielania pomocy gminie dotkniętej skutkami kryzysu;
d) zdarzenia zagrażające funkcjonowaniu przedsiębiorstwom, instytucjom, infrastrukturze mającej znaczenie dla powiatu, województwa i kraju;
e) zdarzenia skutkujące dużą ilością osób poszkodowanych i ofiar;
f) zdarzenia skutkujące dużymi stratami materialnymi;
5) informacje uzyskane w ramach działania SWO na szczeblu gminnym i powiatowym, jednostki organizacyjne przekazują do właściwego terytorialnie Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego (PCZK), funkcjonującego na podstawie ustawy z dnia 26 kwietnia 2007r. o zarządzaniu kryzysowym;
6) PCZK sprawdza i weryfikuje oraz analizuje i ocenia informacje otrzymane w ramach SWO szczebla gminnego;
7) PCZK współdziała z Wojewódzkim Centrum Zarządzania Kryzysowego w Katowicach (WCZK) oraz z innymi powiatowymi centrami zarządzania kryzysowego w zakresie wymiany informacji o zagrożeniach i zdarzeniach oraz w zakresie ostrzegania i alarmowania ludności.
§ 10.
Informacje należy przekazywać w oparciu o jeden z posiadanych środków łączności:
1) aplikację informatyczną „e-CZK"
2) pocztę elektroniczną
3) łączność telefoniczną - przewodową, komórkową i satelitarną
4) łączność telefaksową
5) sieć radiokomunikacyjną Starosty Cieszyńskiego.
§ 11.
1. Przekazywanie informacji, ostrzeżeń i komunikatów pomiędzy jednostkami wchodzącymi w skład SWO na szczeblu powiatowym odbywa się zgodnie ze wzorem meldunku określonym w załączniku nr 2 do zarządzenia, jeśli nie został określony odmienny wzór z jednostkami wchodzącymi w skład SWO.
2. Aplikacja informatyczna „e-CZK" jest podstawowym narzędziem do przekazywania informacji, ostrzeżeń i komunikatów pomiędzy WCZK i PCZK jak również pomiędzy samymi powiatowymi centrami zarządzania kryzysowego w województwie śląskim oraz do dokumentowania przez nie przebiegu zdarzeń kryzysowych.
§ 12.
1. Do ostrzegania i alarmowania ludności w ramach SWO należy wykorzystywać wszystkie dostępne środki, a w szczególności:
1) komunikaty i ostrzeżenia nadawane przez regionalne i lokalne rozgłośnie radiowe i telewizyjne;
2) komunikaty przekazywane za pośrednictwem stałych urządzeń nagłaśniających zwłaszcza w zakładach pracy oraz obiektach użyteczności publicznej;
3) komunikaty przekazywane za pośrednictwem ruchomych urządzeń nagłaśniających np. zamontowanych na pojazdach;
4) komunikaty i ostrzeżenia publikowane na stronach internetowych uczestników SWO;
5) syreny alarmowe;
6) systemy telekomunikacyjne np. SMS w telefonii komórkowej lub RDS w radiofonii.
2. Sposób ostrzegania i alarmowania należy dobierać tak, aby był adekwatny do rodzaju i skali zagrożenia.
§ 13.
Starosta, burmistrzowie i wójtowie gmin zapewnią całodobowe funkcjonowanie SWO, odpowiednio na szczeblu powiatowym i gminnym.
§ 14.
1. Nadzór nad funkcjonowaniem powiatowego systemu sprawuje PCZK.
2. Nadzór nad funkcjonowaniem gminnego SWO sprawuje wójt, burmistrz.
§ 15.
Zobowiązuje się burmistrzów i wójtów do dostosowania istniejących SWO do wymogów niniejszego zarządzenia, w terminie jednego miesiąca od dnia jego podpisania.
§ 16.
Nadzór nad wykonaniem zarządzenia powierza się Naczelnikowi Wydziału Spraw Obywatelskich, Zdrowia i Zarządzania Kryzysowego Starostwa Powiatowego w Cieszynie