W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Starostwo Powiatowe w Cieszynie

ul. Bobrecka 29
ul. Szeroka 13
ul. Graniczna 79
43-400 Cieszyn

 

tel. centrala Starostwa - 33 47 77 144
tel. sekretariat Starosty - 33 47 77 156

Serwis internetowy: www.powiat.cieszyn.pl
e-mail: sekretariat@powiat.cieszyn.pl
EPUAP: /pzcieszyn/skrytka

 

NIP Starostwa (dla pracowników): 548-21-37-408
NIP Powiatu: 548-26-04-548
REGON: 072186224

WO.120.39.2012 w sprawie organizacji i działania systemu wczesnego ostrzegania w powiecie cieszyńskim ZMIENIONE PRZEZ WO.120.31.2013, WO.120.41.2017

ZMIENIONE PRZEZ WO.120.31.2013, WO.120.41.2017

Zarządzenie Nr WO.120.39.2012

Starosty CIESZYŃSKIEGO


SZEFA OBRONY CYWILNEJ POWIATU


z dnia  23 listopada 2012 r.


w sprawie organizacji i działania systemu wczesnego ostrzegania w powiecie cieszyńskim 


 

Na podstawie art. 17 ust. 7 ustawy z dnia 21 listopada 1967r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (tekst jednolity: Dz.U. z 2012 r., poz. 461), § 3 pkt 6 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 czerwca 2002r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Szefa Obrony Cywilnej Kraju, szefów obrony cywilnej województw, powiatów i gmin (Dz.U. z 2002r. Nr 96, poz. 850), art. 17 ust. 2 pkt 1 oraz art. 18 ust. 2 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz.U. z 2007 r., Nr 89 poz. 590 z późn. zm.) oraz Zarządzeniem Nr 160/12 Wojewody Śląskiego z dnia 25 maja 2012r. w sprawie organizacji i działania systemu wczesnego ostrzegania w województwie śląskim,


zarządzam, co następuje:


§ 1. 

W celu zapewnienia niezwłocznego uzyskiwania informacji o zdarzeniach zagrażających ludziom, ich mieniu oraz środowisku, utrzymania ciągłego monitorowania potencjalnych zagrożeń, szybkiego ostrzegania i alarmowania zagrożonej ludności oraz utrzymania w stałej gotowości wojewódzkiego systemu syren alarmowych, tworzy się na terenie powiatu cieszyńskiego System Wczesnego Ostrzegania , zwany dalej „SWO". 


§ 2. 

SWO jest elementem powszechnego ostrzegania i alarmowania ludności o zagrożeniach. 


§ 3

SWO tworzą; 

1) starosta - na szczeblu powiatu, na potrzeby realizacji zadań systemu w sytuacji wystąpienia na terenie powiatu zagrożeń i zdarzeń o charakterze ponadlokalnym; 

2) burmistrzowie, wójtowie - na szczeblu gminy, na potrzeby realizacji zadań systemu na administrowanym przez nich terenie. 


§ 4

Zasady funkcjonowania SWO, o którym mowa w § 3 pkt 2, właściwe organy uzgodnią ze Starostą Cieszyńskim. 


§ 5. 

1. Do SWO włącza się jednostki organizacyjne administracji państwowej realizujące zadania na rzecz bezpieczeństwa, ochrony ludności środowiska, a także służby dyspozytorskie przedsiębiorstw oraz rozgłośnie radiowe. 

2. Włączenie jednostek organizacyjnych do SWO następuje na podstawie zarządzeń wydanych przez starostę, burmistrzów i wójtów. Nie zmienia ono służbowego podporządkowania i zakresu realizowanych przez te jednostki zadań. 


§ 6. 

Funkcjonowanie jednostek wchodzących w skład SWO polega na wzajemnej wymianie informacji uzyskanych w toku własnej działalności, a mających bezpośredni lub pośredni związek z występowaniem zagrożeń dla ludności, mienia i środowiska, ich prognozowaniem, wykrywaniem oraz alarmowaniem i ostrzeganiem ludności. 


§ 7. 

1. W skład SWO na szczeblu powiatu wchodzą jednostki organizacyjne wymienione w załączniku nr 1 do niniejszego zarządzenia. 

2. Zobowiązuje się kierowników jednostek, o których mowa w ust. 1, do przekazywania informacji o wykrytych zagrożeniach, zdarzeniach i  innych sytuacjach mogących mieć bezpośredni wpływ na stan bezpieczeństwa w powiecie cieszyńskim, do Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego (PCZK). 


§ 8

Do głównych zadań jednostek organizacyjnych działających w ramach SWO należy w szczególności: 

1) wykrywanie, rozpoznawanie i monitorowanie zagrożeń, umożliwiające natychmiastowe stwierdzenie wzrostu poziomu zagrożenia; 

2) powiadamianie właściwych organów administracji publicznej o zagrożeniach; 

3) ostrzeganie i alarmowanie ludności o zagrożeniach oraz informowanie o zasadach zachowania się przed i w trakcie ich wystąpienia; 

4) zapewnienie obiegu informacji za pomocą dostępnych środków łączności; 

5) uruchamianie działań interwencyjnych (zabezpieczających i ochronnych). 


§ 9. 

Ustala się następujące zasady wymiany informacji pomiędzy jednostkami SWO: 

1) zakres przekazywania meldunków i informacji dotyczy zagrożeń sklasyfikowanych w siatce bezpieczeństwa Planu Zarządzania Kryzysowego dla Powiatu Cieszyńskiego, opracowanego na podstawie art. 17 ust. 2 pkt 2a ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz.U. z 2007r. nr 89 poz. 590 ze zm.); 

2) PCZK przekazuje jednostkom wchodzącym w skład SWO na szczeblu powiatu posiadane informacje, ostrzeżenia, komunikaty dotyczące zagrożeń wpływających na funkcjonowanie tych jednostek; 

3) jednostki SWO szczebla powiatowego przesyłają niezwłocznie do PCZK informacje o zagrożeniach i zdarzeniach ponadlokalnych.  Za zagrożenia i zdarzenia ponadlokalne przyjmuje się: 

a) zdarzenia - niezależnie od ich skali - na terenie powiatu lub poza nim, które mogą stwarzać zagrożenie: 

- epidemiologiczne 

- epizootyczne 

- epifitozootyczne 

- radiacyjne 

- zakłócenia porządku prawnego - w wyniku konfliktu społecznego lub politycznego 

- terrorystyczne 

b) zagrożenia występujące na obszarze wykraczającym poza granice jednej gminy lub zagrożenia o dużej skali, gdy niezbędne jest włączenie się szczebla powiatowego do działań reagowania kryzysowego; 

c) zdarzenia powodujące konieczność udzielania pomocy gminie dotkniętej skutkami kryzysu; 

d) zdarzenia zagrażające funkcjonowaniu przedsiębiorstwom, instytucjom, infrastrukturze mającej znaczenie dla powiatu, województwa i kraju; 

e) zdarzenia skutkujące dużą ilością osób poszkodowanych i ofiar; 

f) zdarzenia skutkujące dużymi stratami materialnymi; 

5) informacje uzyskane w ramach działania SWO na szczeblu gminnym i powiatowym, jednostki organizacyjne przekazują do właściwego terytorialnie Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego (PCZK), funkcjonującego na podstawie ustawy z dnia 26 kwietnia 2007r. o zarządzaniu kryzysowym; 

6) PCZK sprawdza i weryfikuje oraz analizuje i ocenia informacje otrzymane w ramach SWO szczebla gminnego;

7) PCZK współdziała z Wojewódzkim Centrum Zarządzania Kryzysowego w Katowicach (WCZK) oraz z innymi powiatowymi centrami zarządzania kryzysowego w zakresie wymiany informacji o zagrożeniach i zdarzeniach oraz w zakresie ostrzegania i alarmowania ludności. 


§ 10. 

Informacje należy przekazywać w oparciu o jeden z posiadanych środków łączności:

1)     aplikację informatyczną „e-CZK" 

2)     pocztę elektroniczną 

3)     łączność telefoniczną - przewodową, komórkową i satelitarną

4)     łączność telefaksową

5)     sieć radiokomunikacyjną Starosty Cieszyńskiego. 


§ 11. 

1. Przekazywanie informacji, ostrzeżeń i komunikatów pomiędzy jednostkami wchodzącymi w skład SWO na szczeblu powiatowym odbywa się zgodnie ze wzorem meldunku określonym w załączniku nr 2 do zarządzenia, jeśli nie został określony odmienny wzór z jednostkami wchodzącymi w skład SWO. 

2. Aplikacja informatyczna „e-CZK" jest podstawowym narzędziem do przekazywania informacji, ostrzeżeń i komunikatów pomiędzy WCZK i PCZK jak również pomiędzy samymi powiatowymi centrami zarządzania kryzysowego w województwie śląskim oraz do dokumentowania przez nie przebiegu zdarzeń kryzysowych. 


§ 12. 

1. Do ostrzegania i alarmowania ludności w ramach SWO należy wykorzystywać wszystkie dostępne środki, a w szczególności: 

1) komunikaty i ostrzeżenia nadawane przez regionalne i lokalne rozgłośnie radiowe i telewizyjne; 

2) komunikaty przekazywane za pośrednictwem stałych urządzeń nagłaśniających zwłaszcza w zakładach pracy oraz obiektach użyteczności publicznej; 

3) komunikaty przekazywane za pośrednictwem ruchomych urządzeń nagłaśniających np. zamontowanych na pojazdach; 

4) komunikaty i ostrzeżenia publikowane na stronach internetowych uczestników SWO; 

5) syreny alarmowe; 

6) systemy telekomunikacyjne np. SMS w telefonii komórkowej lub RDS w radiofonii. 

2. Sposób ostrzegania i alarmowania należy dobierać tak, aby był adekwatny do rodzaju i skali zagrożenia. 


§ 13

Starosta, burmistrzowie i wójtowie gmin zapewnią całodobowe funkcjonowanie SWO, odpowiednio na szczeblu powiatowym i gminnym. 


§ 14. 

1.  Nadzór nad funkcjonowaniem powiatowego systemu sprawuje PCZK. 

2. Nadzór nad funkcjonowaniem gminnego SWO sprawuje wójt, burmistrz. 


§ 15. 

Zobowiązuje się burmistrzów i wójtów do dostosowania istniejących SWO do wymogów niniejszego zarządzenia, w terminie jednego miesiąca od dnia jego podpisania. 


§ 16. 

Nadzór nad wykonaniem zarządzenia powierza się Naczelnikowi Wydziału Spraw Obywatelskich, Zdrowia i Zarządzania Kryzysowego Starostwa Powiatowego w Cieszynie





Powiadom znajomego