Zgłoszenie budowy lub przebudowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego


OGÓLNY OPIS

Budowa wolno stojących budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których obszar oddziaływania mieści się w całości na działce lub działkach, na których zostały zaprojektowane, oraz przebudowa budynków mieszkalnych jednorodzinnych, o ile nie prowadzi do zwiększenia dotychczasowego obszaru oddziaływania tych budynków, wymaga zgłoszenia właściwemu organowi. Przez prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane należy rozumieć tytuł prawny wynikający z prawa własności, użytkowania wieczystego, trwałego zarządu, ograniczonego prawa rzeczowego albo stosunku zobowiązaniowego.
Inwestor zamiast dokonania zgłoszenia dotyczącego ww. robót budowlanych, może wystąpić z wnioskiem o wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę.

 

WYMAGANE DOKUMENTY

  1. Wypełniony formularz zgłoszenia.
  2. Oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane.
  3. Cztery egzemplarze projektu budowlanego podpisane przez osobę sporządzającą projekt i posiadającą stosowne uprawnienia budowlane, wraz z opiniami, uzgodnieniami, pozwoleniami, i innymi dokumentami wymaganymi przepisami szczególnymi.
    Projekt budowlany powinien zawierać:
  1. projekt zagospodarowania działki lub terenu, sporządzony na aktualnej mapie, obejmujący: określenie obszaru oddziaływania obiektu, granic działki lub terenu, usytuowanie, obrys i układy istniejących i projektowanych obiektów budowlanych, sieci uzbrojenia terenu, sposób odprowadzania lub oczyszczania ścieków, układ komunikacyjny i układ zieleni, ze wskazaniem charakterystycznych elementów, wymiarów, rzędnych i wzajemnych odległości obiektów, w nawiązaniu do istniejącej i projektowanej zabudowy terenów sąsiednich. Powyższego nie stosuje się do projektu budowlanego przebudowy obiektu budowlanego, jeżeli, zgodnie z przepisami o zagospodarowaniu przestrzennym, nie jest wymagane ustalenie warunków zabudowy i zagospodarowania terenu.
    1. projekt architektoniczno-budowlany, określający funkcję, formę i konstrukcję obiektu budowlanego, jego charakterystykę energetyczną i ekologiczną oraz proponowane niezbędne rozwiązania techniczne, a także materiałowe, ukazujące zasady nawiązania do otoczenia.
    2. w przypadku drogi krajowej lub wojewódzkiej, oświadczenie właściwego zarządcy drogi o możliwości połączenia działki z drogą publiczną zgodnie z przepisami o drogach publicznych.
    3. w zależności od potrzeb, wyniki badań geologiczno-inżynierskich oraz geotechniczne warunki posadowienia obiektów budowlanych.
    4. informację o obszarze oddziaływania obiektu.
    5. ponadto projekt budowlany powinien być zgodny z Rozporządzeniem Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 25 kwietnia 2012r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego.
  1. Zaświadczenie projektanta (projektantów) o wpisie na listę członków właściwej izby samorządu zawodowego aktualne na dzień opracowania projektu budowlanego.
  2. Pełnomocnictwo - w przypadku ustanowienia pełnomocnika (oryginał lub urzędowo poświadczony odpis) wraz z dowodem uiszczenia stosownej opłaty.
  3. Stosownie do potrzeb:
    1. decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, jeżeli jest ona wymagana zgodnie z przepisami o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Decyzja o warunkach zabudowy nie jest wymagana w sytuacji obowiązywania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego na obszarze objętym zamierzeniem budowlanym.
    2. specjalistyczną opinię w przypadku projektów zawierających nowe, niesprawdzone w krajowej praktyce rozwiązania techniczne, nieznajdujące podstaw w przepisach i Polskich Normach,
    3. dowód uiszczenia opłaty skarbowej dotyczącej zgłoszenia.
    4. zgodę na sytuowanie obiektu budowlanego przy drodze w odległości mniejszej niż określona w przepisach ustawy o drogach publicznych.

 

SPOSÓB DOSTARCZANIA DOKUMENTÓW

  1. Formularz w formacie pdf jest dostępny w dolnej części ekranu, po wybraniu urzędu właściwego do załatwienia sprawy, o ile urząd zamieścił taki formularz.
  2. Wymagane dokumenty należy dostarczyć do urzędu na jeden z poniższych sposobów:
  3. Przesłać pocztą tradycyjną (dla celów dowodowych zaleca się przesłanie listem poleconym).
  4. Złożyć osobiście w urzędzie w godzinach jego pracy.
  5. Dokumenty, które mają być dostarczone w oryginałach lub uwierzytelnionych kopiach należy

 Poprzez pocztę tradycyjną na adres:
Starostwo Powiatowe w Cieszynie
Wydział Budownictwa
43-400 Cieszyn
ul. Szeroka 13 /Bobrecka 29


Bezpośrednio w urzędzie Starostwa Powiatowego, przy ul. Bobreckiej 29 / Szerokiej 13, tel. (33)                   4777 348/436
Godziny pracy:
poniedziałek - środa: 7:30 - 15:30
czwartek - 8:00 - 17:00
piątek - 8:00 - 15:00
.

 OPŁATY

  1. Zgłoszenie budowy wolno stojących budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których obszar oddziaływania mieści się w całości na działce lub działkach, na których zostały zaprojektowane podlega opłacie skarbowej w wysokości 1,00 PLN za każdy m2 niemieszkalnej powierzchni użytkowej (nie więcej niż 539,00 PLN). W przypadku przebudowy istniejącego obiektu opłata skarbowa wynosi 50% stawek określonych w pkt 1.
  2. Opłata skarbowa za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii: 17 PLN od każdego stosunku pełnomocnictwa.
    Z opłaty zwolnione są pełnomocnictwa udzielane: małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony od opłaty skarbowej.
  3. Opłatę w wymaganej wysokości należy wpłacić na konto właściwego urzędu przelewem, przekazem pocztowym lub bezpośrednio w kasie starostwa.

Opłaty skarbowej dokonuje się:
w Kasie Starostwa Powiatowego przy ul. Bobreckiej 29 oraz w opłatomacie zlokalizowanym przy ul. szerokiej 13
w godzinach pracy:
poniedziałek - środa: 7:30 - 15:00
czwartek - 8:00 - 16:30
piątek - 8:00 - 14:30

lub
wpłata na konto Urzędu Miejskiego w Cieszynie, Rynek 1:
ING Bank Śląski o / w Cieszynie
nr r-ku:
91 1050 1083 1000 0022 7607 6284

TERMINY I SPOSÓB ZAŁATWIENIA SPRAWY

  1. Do wykonywania robót budowlanych objętych obowiązkiem zgłoszenia można przystąpić, jeżeli w terminie 21 dni od dnia doręczenia zgłoszenia organ nie wniesie sprzeciwu w drodze decyzji, lub nałoży obowiązek uzyskania pozwolenia na budowę w drodze decyzji.
  2. W razie konieczności uzupełnienia zgłoszenia, właściwy organ nakłada w drodze postanowienia obowiązek uzupełnienia brakujących dokumentów w określonym terminie, a w przypadku ich nieuzupełnienia - wnosi sprzeciw w drodze decyzji.
  3. Nałożenie obowiązku, o którym mowa powyżej, przerywa bieg terminu 21 dni na wniesienie przez organ sprzeciwu.
  4. Zgłoszenie jest ważne nie dłużej niż 3 lata od określonego w zgłoszeniu terminu rozpoczęcia budowy lub wykonywania robót.
  5. Organ wnosi sprzeciw również w przypadku jeżeli:
  1. zgłoszenie dotyczy budowy lub wykonania robót budowlanych objętych obowiązkiem uzyskania pozwolenia na budowę,
    1. budowa lub wykonanie robót budowlanych objętych zgłoszeniem narusza ustalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego,decyzji o warunkach zabudowy lub inne przepisy,
  1. W przypadku zgłoszenia budowy wolno stojących budynków mieszkalnych jednorodzinnych, właściwy organ zamieszcza w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie urzędu w terminie 3 dni od dnia:
    1. doręczenia zgłoszenia – informację o dokonaniu zgłoszenia, zawierającą imię i nazwisko albo nazwę inwestora oraz adres i opis projektowanego obiektu,
    2. wniesienia sprzeciwu – informację o dacie jego wniesienia,
    3. upływu terminu 21 dni – o braku wniesienia sprzeciwu.

INFORMACJE NA TEMAT PRZEBIEGU SPRAWY

  1. Wszelkie informacje na temat przebiegu sprawy można uzyskać kontaktując się z urzędem osobiście.

    Informacje na temat przebiegu sprawy można uzyskać w Wydziale Budownictwa, ul. Szeroka 13, II piętro, pok. 330 od poniedziałku do środy w godzinach 7:30 - 15:30, w czwartek 8:00 - 17:00, w piątek 8:00 - 15:00
  2. Informacje można uzyskać pod numerem telefonu (33) 4777 436


TRYB ODWOŁAWCZY

  1. Odwołanie wnosi się do Wojewody w terminie 14 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia, za pośrednictwem organu, który to rozstrzygnięcie wydał. Odwołanie należy złożyć na jeden                          z poniższych sposobów:
    1. Poprzez skrzynkę kontaktową PeUP, opatrując dokument kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP.
    2. Pisemnie pocztą tradycyjną (dla celów dowodowych zaleca się przesłanie listem poleconym).
    3. Bezpośrednio w siedzibie urzędu w godzinach jego pracy.
    4. O zachowaniu terminu decyduje data złożenia odwołania w Urzędzie lub data jego nadania                         w polskiej placówce pocztowej operatora wyznaczonego.
    5. Wniesienie odwołania jest wolne od opłat.
    6. W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję.   Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna, co oznacza, iż decyzja podlega wykonaniu i brak jest możliwości zaskarżenia decyzji.

 

SKARGI I WNIOSKI

  1. Skargi i wnioski związane z pracą urzędu można składać na jeden z poniższych sposobów:
  1. Poprzez skrzynkę kontaktową PeUP.
    1. Pisemnie pocztą tradycyjną.
    2. Pisemnie bezpośrednio w urzędzie w godzinach jego pracy.
    3. Ustnie do protokołu bezpośrednio u wyznaczonego pracownika urzędu.
  1. Skargi i wnioski są wolne od opłat.

PODSTAWA PRAWNA

  1. Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1202 z późn. zm.)
  2. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz. U. z 2018 r. poz. 2096 z późn. zm.).

PRZETWARZANIE DANYCH OSOBOWYCH


KLAUZULA INFORMACYJNA DLA KLIENTÓW STAROSTWA POWIATOWEGO W CIESZYNIE

Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Starosta Cieszyński - Starostwo Powiatowe w Cieszynie, z siedzibą w Cieszynie przy ul. Bobreckiej 29.
Kontakt do Inspektora Ochrony Danych: iod@powiat.cieszyn.pl
Podane dane osobowe będą przetwarzane w celu realizacji zadań określonych przepisami prawa. Dostęp do danych mają podmioty zewnętrzne świadczące usługi na rzecz Urzędu w zakresie niezbędnym do ich realizacji oraz podmioty uprawnione do dostępu do danych na podstawie przepisów prawa. Zebrane dane będą przetwarzane do momentu wygaśnięcia podstawy prawnej przetwarzania z wyłączeniem celów statystycznych, archiwalnych i zabezpieczenia przyszłych roszczeń administratora danych. Podanie danych osobowych w zakresie obowiązujących przepisów ustawowych jest obowiązkowe, w pozostałym zakresie jest dobrowolne. Przysługuje Pani/Panu, w przypadkach określonych przepisami, prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, prawo do odwołania zgody na przetwarzanie danych podanych dobrowolnie w każdym czasie. Jednakże wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.


Załączniki:

zgłoszenie B2
informacja uzupełniająca B4
oswiadczenie B-3