Usługa Nr WS.R-2       REJESTRACJA ORAZ WYDANIE DOKUMENTU REJESTRACYJNEGO JACHTÓW 
I INNYCH JEDNOSTEK PŁYWAJĄCYCH O DŁUGOŚCI DO 24 m
1.       Opis usługi – Wydanie zaświadczenia o złożeniu wniosku o rejestrację po uprzednim dokonaniu weryfikacja kompletności wniosku. Wpis jednostki do rejestru jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m oraz nadanie jej numeru rejestracyjnego i wydanie dokumentu rejestracyjnego.

 

Obowiązkowi rejestracji podlega: 

Jacht oraz jednostka pływająca używana do amatorskiego połowu ryb, o długości większej niż 
7,5 m lub napędzie mechanicznym o mocy większej niż 15 kW;

Jednostka pływająca używana do połowów rybackich;
Jednostka pływająca uprawiająca żeglugę poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej – o ile nie posiada innej niż polska przynależności.
2.       Wymagane dokumenty – wniosek o rejestrację jachtu i innych jednostek pływających
o długości do 24 m wraz z załącznikami określonymi w niniejszej usłudze. 

Do wniosku o rejestrację dołącza się:

1) w przypadku złożenia wniosku w postaci papierowej – dokumenty, w tym dowody wpłat wymaganych opłat, w postaci papierowej,

2) w przypadku złożenia wniosku w postaci elektronicznej – dokumenty, w tym dowody wpłat wymaganych opłat, w postaci elektronicznej albo ich cyfrowe odwzorowania. 

W przypadku działania na podstawie pełnomocnictwa dołączyć należy również oryginał bądź urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa wraz z oryginałem dowodu opłaty skarbowej (za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa – od każdego stosunku pełnomocnictwa).

 

3.       Opłaty:

a) Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia
7 lutego 2020 r. w sprawie wysokości opłat związanych z rejestracją jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m (Dz. U. z 2020 r., poz. 248):

– opłata za rozpatrzenie wniosku o rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego – 80,00 zł,

– opłata za rozpatrzenie wniosku o rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego w przypadku, 
o którym mowa w art. 28 ust. 2 ustawy z dnia 12 kwietnia 2018 r. o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m – 60,00 zł.

 

Należną kwotę opłaty należy uiścić w opłatomacie znajdującym się w Kancelarii Ogólnej Starostwa Powiatowego w Cieszynie przy ul. Szerokiej 13, bądź na rachunek bankowy Starostwa Powiatowego 
w Cieszynie: Bank Handlowy w Warszawie S.A. Nr 41 1030 1087 0000 0000 8309 6039.

 

b) Zgodnie z ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1000 
z późn. zm.):

1) za wydanie zaświadczenia – 17,00 zł,

2) za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa – od każdego stosunku pełnomocnictwa, z wyłączeniem pełnomocnictwa udzielanego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu – 17,00 zł.

Opłatę skarbową wnosić można w opłatomacie Starostwa Powiatowego w Cieszynie przy ul. Szerokiej 13, bądź na konto Urzędu Miejskiego w Cieszynie nr ING Bank Śląski O/Cieszyn nr 91 1050 1083 1000 0022 7607 6284.

 

 

 

 

4.       Miejsce składania dokumentów – Wydział Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa, ul. Szeroka 13, 
pok. 393, po wcześniejszym uzgodnieniu terminu i godziny pod nr tel. (33) 477 74 27, bądź też 
za pośrednictwem portalu REJA24 pod adresem: https://interesant.reja24.gov.pl/.

W przypadku gdy wnioskodawca składa wniosek o rejestrację w postaci elektronicznej, a posiada wymagane załączniki w oryginale wyłącznie w postaci papierowej, dokumenty te mogą być dołączone do wniosku w postaci odwzorowania cyfrowego, a ich oryginały należy okazać organowi rejestrującemu przed odbiorem dokumentu rejestracyjnego. 

 

5.       Kto udziela informacji – Wydział Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa, ul. Szeroka 13, pok. 393, Monika Trzaskalik, Szymon Foltyn, nr tel. (33) 477 74 27.

 

6. Czas realizacji usługi – organ rejestrujący wpisuje jednostkę pływającą do rejestru albo wydaje decyzję o odmowie wpisania jednostki pływającej do rejestru w terminie 30 dni, licząc od dnia złożenia kompletnego wniosku o rejestrację. Po zweryfikowaniu kompletności wniosku o rejestrację organ rejestrujący wydaje zaświadczenie o złożeniu wniosku o rejestrację, którym właściciel jednostki pływającej może się posługiwać do czasu wydania dokumentu rejestracyjnego albo doręczenia decyzji o odmowie wpisania jednostki pływającej do rejestru.

 

6.       Sposób odbioru – odbiór osobisty.

 

7.       Podstawy prawne:

– art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 12 kwietnia 2018 r. o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m (Dz. U. z 2018 r., poz. 1137 z późn. zm.),

– rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 17 kwietnia 2020 r. 
w sprawie rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m (Dz. U. z 2020 r., poz. 763),

– §2 i §4 rozporządzenia Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 07.02.2020 r.
w sprawie wysokości opłat związanych z rejestracją jachtów i innych jednostek pływających
o długości do 24 m (Dz. U. z 2020 r., poz. 248),

 

8.       Tryb odwoławczy - od decyzji organu rejestrującego o odmowie wpisania jednostki pływającej do rejestru przysługuje odwołanie do:

-        ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej – w przypadku jednostki pływającej,
co do której we wniosku o rejestrację zawarto informację o zamiarze jej eksploatowania 
na wodach morskich albo na wodach morskich i śródlądowych,

-        ministra właściwego do spraw żeglugi śródlądowej – w przypadku jednostki pływającej,
co do której we wniosku o rejestrację zawarto informację o zamiarze jej eksploatowania
na wodach śródlądowych,

za pośrednictwem Starosty Cieszyńskiego, w terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji.

 

9.       Wzory wniosków, formularzy załączników itp. – Wniosek, formularze, oświadczenie.



Załączniki:

Wniosek o zarejestrowanie sprzętu pływającego