1. Wymagane dokumenty -

a.  kolorową fotografię o wymiarach 35 × 45 mm, wykonaną na jednolitym jasnym tle, mającą dobrą ostrość oraz odwzorowującą naturalny kolor skóry, obejmującą wizerunek od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70–80% fotografii, pokazującą wyraźnie oczy, zwłaszcza źrenice, i przedstawiającą osobę
w pozycji frontalnej, bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami, patrzącą na wprost z otwartymi oczami nieprzesłoniętymi włosami, z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami; fotografia powinna być wykonana
nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku; osoba z wrodzonymi lub nabytymi wadami narządu wzroku może załączyć do wniosku fotografię przedstawiającą ją w okularach z ciemnymi szkłami; w takim przypadku
do wniosku załącza się również orzeczenie o niepełnosprawności osoby do 16 roku życia lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności osoby, która ukończyła 16 lat, z powodu wrodzonej lub nabytej wady narządu wzroku, wydane
zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 127, poz. 721, z późn. zm.4)); osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie
z zasadami swojego wyznania może załączyć do wniosku fotografię przedstawiającą ją w nakryciu głowy, o ile wizerunek twarzy jest w pełni widoczny – w takim przypadku do wniosku załącza się zaświadczenie o przynależności do
wspólnoty wyznaniowej zarejestrowanej w Rzeczypospolitej Polskiej; dopuszcza się załączanie zdjęcia wykonanego techniką cyfrową zapisanego na zewnętrznym nośniku danych;

b. orzeczenie psychologiczne potwierdzające brak przeciwwskazań psychologicznych do kierowania pojazdami, o ile jest wymagane,

c. orzeczenie lekarskie potwierdzającego brak przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdami, wydanego przez lekarza uprawnionego do badań kierowców, o ile jest wymagane,

d. kserokopia dotychczas posiadanego prawa jazdy (w przypadku rozszerzenia uprawnień do kierowania pojazdami),

e. oryginał pisemnej zgody rodzica lub opiekuna sporządzona w obecności urzędnika, jeżeli osoba nie ukończyła 18 lat (dot. kat. AM, A1, B1 lub T),

f. dowód uiszczenia opłaty za wydanie prawa jazdy,

Do wglądu:

dowód osobisty i zaświadczenie o zameldowaniu gdy adres zamieszkania w dowodzie osobistym jest inny od faktycznego.

UWAGA: Wniosek musi być własnoręcznie podpisany przez wnioskodawcę.

 2. Opłaty -

Za wydanie prawa jazdy należna jest opłata w wysokości 100 zł + opłata ewidencyjna w wysokości 0,50 zł,

Opłaty można dokonać bezpośrednio w kasie Starostwa Powiatowego w Cieszynie lub na konto w BANK HANDLOWY w Warszawie S.A.  63 1030 1087 0000 0000 8309 6128

Jeśli odbiór prawa jazdy dokonywany będzie przez osobę inną niż właściciel prawa jazdy, musi ona posiadać stosowne upoważnienie (pełnomocnictwo) za które pobrana będzie opłata skarbowa w wysokości 17 zł. Opłata nie dotyczy małżonków, wstępnego, zstępnego lub rodzeństwo.

Uwaga: czynność urzędowa wydanie prawa jazdy nie podlega opłacie skarbowej na podstawie art. 3 ustawy z dnia 16.11.2006 r. o opłacie skarbowej (Dz.U. Nr 225, poz. 1635);

3. Kto udziela informacji -

Pracownicy Referatu Prawa Jazdy, ul. Bobrecka 29, II piętro, pokój 109 i 110, tel. 33 4777108 do 109.

4. czas realizacji -

Termin załatwiania sprawy - wydania prawa jazdy - wynosi do 30 dni od daty dostarczenia dokumentów i wniesienia ww. opłat. Po pozytywnym zdaniu egzaminu w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego, dokumenty przekazywane są do Wydziału Komunikacji Starostwa Powiatowego w Cieszynie, który zamawia prawo jazdy drogą elektroniczną w Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych w Warszawie.

5. sposób odbioru -

Odbiór prawa jazdy: Wydział Komunikacji Starostwa Powiatowego w Cieszynie, Referat Prawa Jazdy, ul. Bobrecka 29, II piętro, pokój 110.

Odbioru prawa jazdy można dokonać osobiście, przez pełnomocnika lub za pośrednictwem poczty. Przed osobistym odbiorem zaleca się upewnić telefonicznie lub na stronie internetowej www.info-car.pl/infocar/prawo-jazdy/sprawdz-status.html czy prawo jazdy jest gotowe do odbioru.

6. Podstawa prawna -

1)   Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz. U. z 2016 r. poz. 23);

2) Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 627 z późn. zm.);

3)   Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 16 kwietnia 2012 r. w sprawie opłaty ewidencyjnej (Dz. U. z 2012 r. poz. 447);

4)   Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 24 lutego 2016r. w sprawie wydawania dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami (Dz. U. z 2016 r. poz. 231);

5)   Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 13 lipca 2012 r. w sprawie egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez egzaminatorów oraz wzorów dokumentów stosowanych w tych sprawach (Dz. U. z 2012 r. poz. 995 z późn. zm.)

6)  Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 11 stycznia 2013 r. w sprawie wysokości opłat za wydanie dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami (Dz. U. z 2013 r. poz. 83);

7)   Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 2 sierpnia 2012 r. w sprawie wzorów dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami (Dz. U. z 2012 r. poz. 973);

8)   Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 13 lipca 2012 r. w sprawie szkolenia osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, instruktorów i wykładowców (Dz. U. z 2012 r. poz. 1019);

9)   Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 7 stycznia 2004 r. w sprawie badań lekarskich kierowców i osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami (tekst jednolity: Dz. U. z 2013 r. poz. 133).

7. Tryb odwoławczy -

Od decyzji odmownej przysługuje stronie prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Bielsku - Białej, w terminie 14 dni od daty jej doręczenia.

Odwołanie wnosi się za pośrednictwem Starosty Cieszyńskiego.

UWAGA

1)   Osoba posiadająca uprawnienie do kierowania pojazdem jest obowiązana niezwłocznie zawiadomić starostę o utracie prawa jazdy, pozwolenia do kierowania tramwajem, o zniszczeniu tych dokumentów w stopniu powodującym ich nieczytelność a także zmianie stanu faktycznego wymagającego zmiany danych w nich zawartych.

2)   W przypadku odnalezienia oryginału prawa jazdy - należy go obowiązkowo zwrócić do Referatu Praw Jazdy.

3)   Jeśli złożenie wniosku lub odbiór prawa jazdy dokonywane będzie przez osobę inną niż właściciel prawa jazdy, musi ona posiadać stosowne upoważnienie (pełnomocnictwo) za które pobrana będzie opłata skarbowa w wysokości 17 zł. Opłata nie dotyczy małżonków, wstępnego i zstępnego.

4)   Pełnomocnik wnioskodawcy może odebrać prawo jazdy po okazaniu swojego dokumentu tożsamości.

5)   W przypadku wymiany warunkiem wydania nowego prawa jazdy jest zwrot starego prawa jazdy, które musi zostać przez urzędnika unieważnione.

Podane informacje mają charakter ogólny i wynikają z przepisów prawa.
W jednostkowych przypadkach może być wymagane złożenie dodatkowych dokumentów i wyjaśnień.

 



Załączniki:

Upoważnienie
Zgoda rodziców